Spring naar inhoud

- - - - -

Avondritueel, zucht

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 februari 2013 - 11:19

Ik zal het ff uitleggen:
Lily heeft de nieuwe gewoonte ontwikkeld om mij elke avond aan te vallen als we gaan slapen.
Ze is dan echt kwaad, volgt mij, zet een hoge rug, springt naar mijn benen, miauwt (zonder geluid vaak).
Ik doe altijd de kattenbak waarbij ik dan naar de keuken moet om het zakje in de vuilbak te gooien. Dan ga ik in de badkamer, zit ze meestal onder tafel te wachten (plat tegen de grond, met poep schudden). Als het wat lang duurt durft ze ook in de badkamer al wat komen uitdagen: tegen mn been meppen, of poging doen tot toch. Dan ga ik naar de slaapkamer, waarbij ze achter mij aan loopt en al wel eens een keer heeft gesprongen naar mn benen, springt ze op bed en mept ze nog wat naar mij.
Ik doe mijn pyjama aan, dan komt ze tegen mn benen schurken (heel verwarrend vind ik), ik kruip in bed en ze zit naast het bed kwaad te kijken naar mij. Ik negeer haar dan en na een tijdje is ze weg.
Als ik ze dan wil aaien omdat ze tegen mijn benen wrijft, is ze plots weer heel kwaad en bijt ze.

Als ik de kattenbak doe is mijn vriend meestal al in de badkamer en tegen dat ik in de badkamer kom, is hij al bijna in de slaapkamer. En bij hem doet ze dit dus totaal niet.

Ik heb al gedacht dat dit zou komen omdat ik dan misschien veel rondwandel en ze dat niet leuk vindt. Ik zit overdag vaak gewoon in de zetel. Maar als ik dan toch met iets bezig ben en wat rondwandel, lijkt ze dat toch niet erg te vinden.

Of vindt ze het niet leuk dat ik haar bak doe dan? Ik weet het echt niet en ik ben het eigenlijk wel wat beu.
Het is echt niet tof om altijd zo te moeten gaan slapen.

Weten jullie misschien waarom ze zo zou doen en wat ik eraan kan doen?

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#2 Geplaatst 28 februari 2013 - 11:44

Ik weet het niet hoor maar ze wil misschien gewoon niet dat je gaat slapen...
Ze probeert je tegen te houden en op andere gedachten te brengen door je aan te vallen terwijl je de bakken doet (als dat een vast ritueel voor het slapen gaan is heeft ze dat ondertussen toch wel al door dat je na de bakken gaat slapen) en als je dan je pyjama aandoet gooit ze het over een ander boeg en komt wat stroop smeren om je zo op andere gedachten te brengen en als dat niet opbrengt wordt ze terug kwaad en bijt ze om te laten zien dat het haar niet aanstaat dat je wil gaan slapen...
Katten zijn toch nachtdieren eigenlijk?
En ze wil s nachts misschien gewoon gezelschap ipv slapende baasjes...
Maar zoals ik al zei, ik weet het natuurlijk niet...Het is maar een gokje
Geplaatste afbeelding

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#3 Geplaatst 28 februari 2013 - 11:51

Volgens mij is het ook zo dat ze niet wil dat je gaat slapen.  De kat van mijn grootmoeder doet dit ook.  Moeke heeft nu het ritueel doorbroken waardoor Rakker niet meer in de gaten heeft wanneer ze gaat slapen.  Hierdoor wordt ze niet meer aangevallen, want rakker sprong echt tegen haar benen en moeke is al 77 dus niet meer zo stabiel op haar beentjes.
Probleem heeft zich nu wel verschoven want Rakker staat nu bij de slaapkamerdeur te miauwen.  Ze mag niet meer op bed van moeke...

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 februari 2013 - 11:56

Volgens mij helpt het dat wanneer je de kattenbak uitkuist, vlak erna nog wat speelt met haar. Een kwartiertje of half uur en dan gaan slapen. Ben natuurlijk ook maar een leek maar denk wel dat het te proberen valt :)

Bewerkt door blubje, 28 februari 2013 - 12:07.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 28 februari 2013 - 18:53

Bekijk berichtblubje, op 28 februari 2013 - 11:56, zei:

Volgens mij helpt het dat wanneer je de kattenbak uitkuist, vlak erna nog wat speelt met haar. Een kwartiertje of half uur en dan gaan slapen. Ben natuurlijk ook maar een leek maar denk wel dat het te proberen valt :)

Mee eens, die zoekt echt wel om nog wat te spelen en vooral op iets te kunnen jagen. Mat haar eens een kwartiertje af met een hengel. Het tijdstip bepaal je zelf, ofwel vlak voor de kattenbak ofwel er vlak na, maar hou je er dan aan.
Lizzy van www.kattenspeelgoed.be verkoopt ook dragonflies, daar zijn poezels ook heel zot van. Je ziet maar welke hengel het beste is voor je poezel, maar het is echt speelgedrag!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 28 februari 2013 - 19:04

Ik zal dat dan straks eens proberen.
Ik heb nu ook alvast de kattenbak gedaan en doe hem dan morgen vroeg pas terug.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 28 februari 2013 - 23:03

hopelijk deze avond geen aanvallen meer maar alleen nog knuffeltjes
Geplaatste afbeelding

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 01 maart 2013 - 21:08

Ik heb gisteren dan rond een uur of 6 al de kattenbak gedaan. Als we gingen slapen kwam ze eerst gewoon aan de badkamer zitten, ik dacht oh lieffie, dus wou haar aaien maar ze werd weer kwaad :( heb haar dan ff laten doen, ben terug in de zetel gaan zitten. Ze kwam dan wel eens kijken. Dan heb ik een hengeltje gepakt en ff gespeeld. En toen kon ik rustig gaan slapen :)

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 01 maart 2013 - 21:58

Super! Ze is niet kwaad hoor, ze moet gewoon efkes haar instinct volgen: jagen dus. En jij was de prooi :lachen: Nu is dat het hengeltje :)
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org