Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin trekt draadjes sterilisatie uit

kat operatie draadjes sterilisatie medical pet shirt

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 maart 2013 - 09:51

Hallo,

We zitten hier zwaar met de handen in het haar...
Zoals sommigen hier wel weten, hebben mijn ouders vrij veel katten, allemaal aanlopers. Deze krijgen de pil, en worden (naargelang het budget het toe laat) gecastreerd en gesteriliseerd. (in tussentijd krijgen de kattinnen de pil)

Zo ook Tysio, een kattin van +/- 5 jaar, heel aanhankelijk als het op schootliggen aan komt, maar bij "buikwrijven" ineens een monster wordt.
Soit, mevrouwtje werd vorige week (22/02/2013) gesteriliseerd, deze vrijdag (01/03/2013)  zijn we al mogen teruggaan omdat ze haar draadjes allemaal had uitgetrokken (hebben we moeten constateren door de draadjes terug te vinden op de grond).
Bij de dierenarts aangekomen, haar uit de reismand gehaald, toen de DA wou naar de wonde kijken, is ze ontsnapt en heeft ze in een ware paniekaanval de volledige praktijk geherdecoreerd (inclusief een klein tv'tje bijna op de grond gegooid - leve mijn reflexen). Soit, de DA heeft haar dus zaterdagochtend terug onder een lichte verdoving geplaatst om de wonde opnieuw te hechten.

Ik heb ondertussen een Medical Pet Shirt besteld, maar bleek dat de DA er ook eentje liggen had, dus ze heeft Tysio terwijl ze nog sliep het Medical Pet Shirt aangedaan. Thuisgekomen, haar uit de reismand laten komen, nog geen 5 min later was het shirt volledig verscheurd en was mevrouw opnieuw aan haar draadjes aan het trekken. Zaterdagavond heeft mijn moeder dan een geïmproviseerd pet shirt gemaakt uit een baby body'tje dat hier als reserve ligt voor bezoek, dat proberen aan doen, gelukt, maar nog geen minuut later lag dat ook alweer op de grond, met een grote scheur in, en de kat die zich verstopte.

Nu, het wordt erger, Tysio zit ook met een gezwel in haar buik, te ver verwijderd van de plaats van de sterilisatie om het in één incisie te opereren, te dicht bij elkaar om beide operaties tegelijkertijd uit te voeren. Dus, na de sterilisatie, en als die wonde genezen is, zou mevrouw nog een operatie moeten ondergaan,maar met een veel grotere wonde, de wonde zou ongeveer 10 cm groot zijn.

We hebben van de DA ook een kap meegekregen, deze hebben we gisteren proberen aandoen, 3 personen versus 1 kat, de kat heeft gewonnen, geen kap aan te krijgen.

Hoe kunnen wij haar tegenhouden om de draadjes uit te trekken? Heeft iemand met (vrij wilde) katten een gouden tip? Want we weten echt geen raad meer met haar, als we niet vlug een oplossing vinden zal de wonde gaan ontsteken en dan zijn we zeker gezien.

Alvast bedankt om mee te denken.
Geplaatste afbeelding

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 maart 2013 - 09:54

Ik hoop van ganser harte dat jullie iets vinden zodat ze niet meer aan de draadjes kan.  De katting van mijn schoonouders is overleden omdat ze niet van de wonde af kon blijven en daardoor een abces kreeg waar ze dan weer opnieuw aan ging likken waardoor dat verder ontstak en zo verder en verder.  Zij hadden ook het petshirt en een kap geprobeerd, maar niets hielp.  Zelf zo een vieze spray op de wonde zodat ze er niet aan zou likken en bijten heeft niet geholpen.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 04 maart 2013 - 10:34

Misschien kun je eens vragen of ze er zo van die antibiotica spray kunnen opspuiten? Dat stinkt enorm en ik denk niet dat ze er dan nog aan zal zitten

Time spent with cats is never wasted

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 04 maart 2013 - 10:42

Waarom doet de dierenarts niet inwendig hechten? Geen gezeik met draadjes aan de buitenkant.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 04 maart 2013 - 10:44

Ik zou toch eens proberen met er iets op te spuiten dat heel vies smaakt wie weet schrikt het haar toch wel af. Hebben ze zo een pet shirt niet in leder of zo of een hondenjasje dat je tijdelijk kan aandoen die zijn toch sterker??,,..Ik weet niet hoor soms zijn het echte tijgers hè.
Ik hoop dat je een oplossing kan vinden voor tysio
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 04 maart 2013 - 11:25

Geplaatste afbeelding Zou zo'n mooncollar niet gemakkelijker zijn?
http://www.medpets.n... strip prevent/
Of zo'n van die strips die ze erop plakken om het likken te vermijden.

Het is niet simpel, ons mira had ook bij haar sterilisatie zo hard gelikt dat ze een abces kreeg met rottende huid tot gevolg. We hebben er toen ab zalf moeten opdoen en om de twee dagen bij de da langs gaan op controle, uiteindelijk is ze opnieuw geopereerd geweest en is alles goed gekomen.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 maart 2013 - 11:29

Bekijk berichtjubikelcats, op 04 maart 2013 - 10:42, zei:

Waarom doet de dierenarts niet inwendig hechten? Geen gezeik met draadjes aan de buitenkant.

Als ik de DA goed begrepen heb, zijn er 2 soorten hechtingen aangebracht, binnenkant en buitenkant.

Bekijk berichtInge91, op 04 maart 2013 - 10:44, zei:

Ik zou toch eens proberen met er iets op te spuiten dat heel vies smaakt wie weet schrikt het haar toch wel af. Hebben ze zo een pet shirt niet in leder of zo of een hondenjasje dat je tijdelijk kan aandoen die zijn toch sterker??,,..Ik weet niet hoor soms zijn het echte tijgers hè.
Ik hoop dat je een oplossing kan vinden voor tysio

Ik ben net terug van de apotheek, op zoek naar zo'n wondcrème (die bestaat voor honden in elk geval al) die vies smaakt, maar de apotheek had daar nog niet van gehoord voor katten.

Bekijk berichtcatherine, op 04 maart 2013 - 11:25, zei:

Geplaatste afbeelding Zou zo'n mooncollar niet gemakkelijker zijn?
http://www.medpets.n... strip prevent/
Of zo'n van die strips die ze erop plakken om het likken te vermijden.

Het is niet simpel, ons mira had ook bij haar sterilisatie zo hard gelikt dat ze een abces kreeg met rottende huid tot gevolg. We hebben er toen ab zalf moeten opdoen en om de twee dagen bij de da langs gaan op controle, uiteindelijk is ze opnieuw geopereerd geweest en is alles goed gekomen.

Dat ziet er idd practisch uit, maar de Da heeft dat ook al gebruikt bij een hond, en die hond kon gewoon nog aan haar wond likken (weliswaar met acrobatische toeren, ma bon, een kat is nog beweeglijker dan een hond).

Van de strips had ik nog niet gehoord. Moet ik is opzoeken.

@ catherine, is Mira dan van haar wond gebleven, bij de tweede operatie?

Bedankt voor het meedenken!

Bewerkt door NiennaTasartir, 04 maart 2013 - 11:30.

Geplaatste afbeelding

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 04 maart 2013 - 11:31

Bekijk berichtNiennaTasartir, op 04 maart 2013 - 11:27, zei:

Als ik de DA goed begrepen heb, zijn er 2 soorten hechtingen aangebracht, binnenkant en buitenkant.

Ik ben net terug van de apotheek, op zoek naar zo'n wondcrème (die bestaat voor honden in elk geval al) die vies smaakt, maar de apotheek had daar nog niet van gehoord voor katten.
Wanneer ze goed binnenwaarts wordt gehecht is van de buitenkant niet nodig.

De wondspray is acederm. Dit mag ook bij katten.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 maart 2013 - 11:45

Bekijk berichtjubikelcats, op 04 maart 2013 - 11:31, zei:

Wanneer ze goed binnenwaarts wordt gehecht is van de buitenkant niet nodig.

De wondspray is acederm. Dit mag ook bij katten.

Bedankt, ik geef de naam van het product door aan mijn moeder.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 04 maart 2013 - 23:12

De tweede keer is ze ervan af gebleven heel raar.
Het was echt lelijk van al dat gelik, huid die afsterft. Met de speciale creme moest het verder afsterven eerder kon hij heropereren omdat anders die vieze microben in de wond verder zouden gaan en met die creme is dat afgestorven.
Hij heeft dat allemaal weg gesneden, heeft me gene euro meer gekost alleen sterilisatie kosten. Ben zeker 20 keer langs geweest op controle zelf de zalf heb ik ni moeten betalen.

De eerste keer had hij een plakker op de wond geplakt en dat had hij niet mogen doen, ze heeft die eraf getrokken met haar gelik en geknabbel. Tweede keer gewoon bloot maar eerste dag een verband rond de buik helemaal gewikkeld. Heb dat eraf gedaan op de tweede dag en ze bleef er vanaf.

NiennaTasartir
NiennaTasartir
  • 438 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 04 maart 2013 - 23:26

We hebben vandaag de buik ingespoten met isobetadine ontsmettingsmiddel (gewoon in een spraybusje gegoten) en blijkbaar vindt ze die smaak toch niet lekker, want ze blijft er (momenteel) af. Gelukkig maar, want we zaten echt met de handen in het haar.
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 05 maart 2013 - 10:48

hopelijk blijft ze eraf wij duimen hier
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#13 Geplaatst 05 maart 2013 - 11:01

:duim:  :duim:  :duim:
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#14 Geplaatst 05 maart 2013 - 11:44

Oei wat vervelend! Gelukkig lijkt de isobetadine te helpen!! Ik duim dat het lukt!!

Manoe
Manoe
  • 504 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 12 maart 2013 - 07:51

Blijft ze nog steeds van haar wond?

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kat, operatie, draadjes, sterilisatie, medical pet shirt