Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe mijn huis klaarmaken voor nieuwe kat?

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Huggy
Huggy
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 04 maart 2013 - 12:53

Hallo iedereen,

vrijdag is het zover: onze eerste kat komt aan! Het is een tijgerkattinetje van 2,5 jaar die wij uit het asiel hebben 'gered'. Zij komt vrijdag pas toe, daar zij eerst nog gesteriliseerd wordt deze week. Nu heb ik al het één en ander gelezen, maar ik had toch graag nog tips gekregen, zodat zij zich zo goed mogelijk thuis voelt bij ons. Ik heb voor mijn twee jongens (3 en 5 jaar) ook al boekjes gekocht die wij samen lezen over de kat en zijn gedrag en zo. Wij kijken er allen erg naar uit, maar ergens leeft de vrees toch van 'ze gaat toch niet de zetels openkrabben of onderplassen', 'ze gaat zich hier toch thuisvoelen',... Daarom, als jullie tips of advies hebben: vuur maar los en wij zullen je dankbaar zijn :catangel .

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 04 maart 2013 - 13:09

Als je een krabpaal hebt en een kattenbak dan is de kans zeer klein dat ze gaan krabben aan de zetels of rond gaan plassen. :)
In het begin het katje gerust laten zodat ze alles op haar gemak kan ontdekken, kijk ook uit dat het rustig is, bv zie nu niet dat heel de familie juist op de eerste dag allemaal komen kijken.
Wat zeggen ze van het karakter in het asiel? Bv is ze schuchter of zo?

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#3 Geplaatst 04 maart 2013 - 13:11

Hey, proficiat met je nieuwe aanwinst.

Let er wel op dat je kat gechipt is, dit is verplicht voor asiels sinds september 2012

* Voorzie een hoge krabpaal waar ze zich kan terug trekken als ze wil.
* Probeer indien mogelijk 2 kattebakken te voorzien.
* Zet eet, drink en toiletplaatsen niet bij elkaar
* Voorzie een goed merk van voer, maar meng dit in het begin nog met hetgene ze in het asiel kreeg.
* Laat de poes de eerste 6 weken niet buiten.

Dat zijn zo de eerste dingen waar ik aan denk en die ik zelf ook als tips meegeef aan adoptanten

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 04 maart 2013 - 13:19

Dat zijn goede tips Evy :thumb:

Kijk ook eens in dit topic voor de voeding => klik

Merken zoals bv whiskas is echt geen goede keuze voor je kat, de betere merken zijn:

Ik citeer een klein stukje van het topic met goede merken:

Droogvoer:
  • Orijen
  • Arcana
  • Applaws
  • Porta 21 graanvrij
  • Taste of the Wild
  • Almo Holistic
  • Cat lovers gold
  • Wildcat
Natvoer (blikvoer):
  • Feline Porta 21
  • Almo Nature
  • Animonda carni
  • Applaws
  • Schesir
  • Cosma
  • Shiny cat

Bewerkt door Solotje, 04 maart 2013 - 13:19.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 04 maart 2013 - 14:00

ik zou ook een hengel en wat speelgoed kopen zodat je samen kan spelen, dit geeft ook sneller een band, en wat lekkere snoepjes :)

Huggy
Huggy
  • 19 berichten

#6 Geplaatst 04 maart 2013 - 15:13

Hallo,

dank je wel voor de reacties! In het asiel zit ze in een kooi. Ik heb haar zaterdag vastgehouden, de kindjes hebben haar geaaid en ze probeerde toch niet weg te lopen of zo. Ze liet dat allemaal gewillig toe. In het asiel zeggen ze ook dat het een lieve kat is en zo kwam ze dus over. Ik heb een plekje gemaakt voor haar op de vensterbank en ik heb een stoffen mandje (net een kleine stoffen grot waarin ze kan wegkruipen) waarin ze kan slapen. Ik dacht die ergens op de grond te leggen of zo. Een krabpaal heb ik ook (wel een redelijk kleine). Op termijn (binnen een maand of twee) zal ze ook buitenmogen. We wonen redelijk rustig en hebben een grote tuin. Ik ben ook van die feliway verdamper gaan halen, had gelezen dat die geur haar 'thuis' zou laten voelen... Normaal gezien zullen mijn zoontjes nog niet thuis zijn wanneer ik haar ga halen. En anders zal ik hen opdragen van écht wel zeer rustig te spelen... Als het mooi weer is kunnen ze buiten spelen; dan is het effectief rustig in huis ;-) .
Ik heb twee kattenbakken; eentje voor in de keuken en ééntje voor in de garage, waar ze 'snachts zal slapen en wanneer we gaan werken zijn. Wat voer betreft zal ik eens moeten rondkijken, want de merken die ik hierboven zag lieten precies geen belletje rinkelen. Ik had gedacht aan Hills of zo (mijn fretten aten dat en dat ging precies goed), maar zal eens uitkijken naar die andere merken.
Speeltjes hebben we ook al een paar.
Oef... nog vier nachtjes slapen. Ik denk dat we er stilletjesaan klaar voor zijn.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 04 maart 2013 - 15:19

Dus eigenlijk komt het er op neer dat de poes meer dan de helft van de dag in de garage moet zitten???

Vind je dat niet zielig?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 04 maart 2013 - 15:21

veel katten willen niet in dezelfde  bak plassen en een kakje doen, ons katten willen dat ook niet doen, we hebben beneden in de living drie bakken naast mekaar staan en twee daarvan worden gebruikt voor kakjes, enen voor plasjes
Dus je zou problemen kunnen krijgen als ze dan in een plaats zit waar maar 1 bak staat en ze aan de andere niet aankan
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 04 maart 2013 - 16:37

Er zijn al veel goede tips gegeven! Je betrekt je kinderen erbij wat super is!
Probeer hun enthousiasme de eerste dagen wat te temperen, zodat het katje de nodige aanpassing krijgt (= zelf op onderzoek gaan).
Hou er ook rekening mee dat katten - ook krabben ze er niet aan - toch 'krassen' in je zetel zullen zetten.
Ik heb 5 katten en krabben netjes aan hun palen. Maar tijdens spel en wanneer ze schrikken (en ja Snoes is de uitzondering die zich ook 'uitrekt' aan de zetel) zetten ze hun nagels er wel in :s.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 04 maart 2013 - 17:16

Heel interessant onderwerp, ik lees ook even mee ;)
Mylo Banner

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#11 Geplaatst 04 maart 2013 - 19:26

Proficiat met je nieuwe katje en fijn dat je er ééntje uit het asiel haalt! :)
Hills is ook al een goed merk van voeding hoor dacht ik.
Waarom moet ze in de garage bij het slapen en bij het uit werken gaan?

Huggy
Huggy
  • 19 berichten

#12 Geplaatst 04 maart 2013 - 20:16

Mja, wanneer ze buiten zal mogen zal ze via de garage toegang hebben tot de tuin, want daar staat reeds een kattenluik geïnstalleerd (van vorige eigenaars).Nu is mijn man momenteel thuis (op zoek naar werk), dus veel tijd zal ze niet in de garage zitten, daar hij het merendeel van de tijd overdag thuis is. Daarom vonden we dat dus het ideaal moment om een huisdier te nemen :-). Tegen de tijd dat hij nieuw werk heeft (hopelijk snel, maar waarschijnlijk gaat dat toch nog een maand of twee duren in het beste geval), mag onze katje binnen 8 weken buiten en zal zij helemaal niet zielig een hele dag in de garage moeten zitten ;-)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 05 maart 2013 - 11:20

Eens ze gewoon is bij jullie in huis zal ze meer dingen gaan durven.
Laat haar goed zien waar de bak staat zodat ze het snel door heeft.

Ik zou ze toch zo maar niet buiten laten, laat haar wennen aan een tuigje samen met u aan de tuin. Zo kan ze verkennen en geuren afzetten om later gemakkelijk terug naar huis te komen.
En doe vooral geen halsbanden aan als ze alleen naar buiten gaat gaan.

Vindt het ook triestig dat ze in de garage gedumpt wordt als niemand er is, ze zal heus niks doen in huis hoor meestal slapen ze.
In de winter zal het in de garage ook koud zijn, dat is geen doen om haar daar te zetten dan ook niet voor de nacht.

Een kat is een huisdier niet een garage dier. Katten hebben graag mensen om zich heen.