Spring naar inhoud

- - - - -

's nachts aan deuren krabben!

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 04 maart 2013 - 13:26

Sinds we onze poezels hebben mogen ze bij ons slapen 's nachts. Ze zijn het zo gewoon. Kamiel heeft zijn vast plaatsje in zijn mandje op onze kast en lowie ligt tussen onze kussens. We hebben ook een hangmatje aan onze verwarming hangen en van tijd tot tijd ligt Lowie ook daar wel eens in.

Kamiel is al van nov. 2010 bij ons en is dit goed gewoon. Lowieke van juni 2011 en eveneens goed gewoon. We wonen op gelijkvloers in een appartement en al onze ruimtes zijn op het gelijkvloers (dus geen duplex). De deuren van slaapkamer en leefruimte staan open. Zo kunnen ze 's nachts als ze willen nog eens rond trippelen voor naar de toilet te gaan of iets te knabbelen.

Sinds enkele weken is Kamiel echter fel verandert van gedrag. Hij komt constant 's nachts op mij liggen en als ik hem in zijn mandje wil leggen of gewoon tussen ons loopt hij naar de deur van de badkamer (die gesloten is) en begint er hevig aan te krabben. Tot we hem terug gaan halen en bij ons nemen. Maar na een kwartierje begint hij gewoon opnieuw.

Hij deed dit nooit vroeger en sinds kort bijna een hele nacht door. Weten jullie aan wat dit kan liggen?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 04 maart 2013 - 13:37

Geen idee wat de reden is maar hier hebben ze ook zo iets onverklaarbaars met de badkamer. Ik doe die deur altijd toe en dan zetten ze die terug open en zitten ze daar weet ik veel wat te doen.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#3 Geplaatst 04 maart 2013 - 14:40

Geen idee...wat doet ze als je de deur van de badkamer openzet...het kan gewoon zijn dat ze haar eigen willetje heeft [-(  of dat ze niet graag heeft dat jullie slapen en komt ze zo wat aandacht vragen...hij kan immers in de dag lekker slapen  :katnap:
Geplaatste afbeelding

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#4 Geplaatst 04 maart 2013 - 15:18

Bij ons mag ook geen enkele deur toe, overdag niet en 's nachts niet want dan springt ons Fem er gewoon tegen aan.  Alle deuren staan dus op een kiertje zodat ze erdoor kan glippen.

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 04 maart 2013 - 17:21

Tja de deur van toilet laten we zelfs al openstaan. Omdat hij daar eerst constant aan tegen krabben was. We kunnen moeilijk alles openzetten. Zoals berging en bureau. Daar staan breekbare spullen en kan hij brokken maken en zichzelf in gevaar brengen. Ja ze slapen overdag heel veel en ze komen dan ook niet buiten. Maar Lowieke doet dit echter nooit...
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#6 Geplaatst 04 maart 2013 - 19:50

Soms zou het handig zijn dat ze konden praten onze poezels of een kleine gebruiksaanwijzing  :-k
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 05 maart 2013 - 00:03

volgens mij negeer je best dat krabgedrag.
Hij probeert misschien jullie aandacht te trekken, zoals hierboven al gezegd, hij kan overdag slapen, katten zijn nachtdieren en willen s nachts wel eens spelen en aandacht krijgen en als ze niet op een positieve manier aandacht kunnen trekken proberen ze het dan wel op een negatieve manier door bv ergens aan te staan krabben tot jullie dan opstaan en hem aandacht geven, willen jullie terug slapen begint hij gewoon van vooraf aan...en zo blijf je natuurlijk bezig.
Hij heeft geen enkele reden om op de badkamer te willen zijn toch
Dus hoe moeilijk het ook gaat zijn, negeer het, ook al houd hij je dan een tijd wakker
Hopelijk stopt hij eens hij doorheeft dat zijn gedrag geen extra aandacht oplevert
Veel succes toegewenst !
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 05 maart 2013 - 06:46

Bekijk berichtKamiel, op 04 maart 2013 - 17:21, zei:

Tja de deur van toilet laten we zelfs al openstaan. Omdat hij daar eerst constant aan tegen krabben was. We kunnen moeilijk alles openzetten. Zoals berging en bureau. Daar staan breekbare spullen en kan hij brokken maken en zichzelf in gevaar brengen. Ja ze slapen overdag heel veel en ze komen dan ook niet buiten. Maar Lowieke doet dit echter nooit...
Om die reden heb ik alles wat breekbaar is verkocht of weg geborgen zoals vazen en beeldjes. Enkel de goeie robuuste dingen blijven staan en zet ik ergens dat niet echt op hun route ligt. Hier is er ook maar 1 kat van de 3 die altijd de badkamer in wil. De deur van de berging en inkom hebben ze gelukkig geen probleem mee. Ik vermoed dat het ook wel kan zijn omdat ze overdag soms in die kamers komen? Hier gaan ze vb altijd met mij mee als ik naar het toilet moet en dan zit ik daar omringd door 2 of 3 katten. :louche:  Terwijl in de inkom en berging mogen ze nooit komen.

Jessie_A&A
Jessie_A&A
  • 2.940 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 maart 2013 - 14:41

hé Kamiel, lang geleden! :)

Féline heeft dit ook enkele keren gedaan, zomaar uit het niets mee begonnen, gewoon negeren , ze stoppen dan gegarandeerd.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 06 maart 2013 - 12:30

een badkamer = warm?

maar hij heeft jullie mooi getraind! Als ik krab, dan krijg ik aandacht en mag ik op bed liggen. Als ik niet krab en ik ga op bed, moet ik in het mandje.

Slimme kamiel! :lachen:

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 06 maart 2013 - 18:38

Afgelopen nacht hebben we het krabben volledig genegeerd. Meneertje hield (naaaa laaaaange) tijd toch op en kwam op bed liggen. In het weekend is dit niet zo'n erg, maar tijdens de week als je 's ochtends vroeg moet opstaan is dit wel best vervelend. Koppig ventje onze Kamiel. Hij kan echt wel volhouden.
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#12 Geplaatst 06 maart 2013 - 21:18

Bekijk berichtKamiel, op 06 maart 2013 - 18:38, zei:

Afgelopen nacht hebben we het krabben volledig genegeerd. Meneertje hield (naaaa laaaaange) tijd toch op en kwam op bed liggen. In het weekend is dit niet zo'n erg, maar tijdens de week als je 's ochtends vroeg moet opstaan is dit wel best vervelend. Koppig ventje onze Kamiel. Hij kan echt wel volhouden.

ik weet dat het moeilijk is om te moeten volhouden als je weet dat je vroeg moet opstaan
Maar je mag echt geen enkele keer toegeven, ene keer toegeven en t is terug om zeep
Dat is hetzelfde bij kindjes hé, als je ze moet leren om in hun bedje te slapen en ze komen er honderd keer terug uit, dan moet je ook consequent zijn en hen iedere keer gaan terugleggen in hun bedje, ook al is t veel makkelijker op korte termijn om ze gewoon bij jou in bed te laten liggen en hen hun zin te geven omdat je dan toch kan slapen, als je ene keer toegeeft is het ook om zeep en krijg je hen gewoon niet meer terug in hun eigen bedje en moet je iedere keer opnieuw beginnen van vooraf aan
Effe paar dagen op de tanden bijten, dan geeft Kamiel het wel op...
Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 12 maart 2013 - 11:22

volgens mij heeft het niks te maken met het feit dat het de badkamer is hoor. Hier krabben ze ook aan de deur of zelfs aan de muur als ze aandacht willen. Vorige week werden we nog wakker van gekrab en toen ik de deur wou gaan opendoen (ik dacht dat die misschien toe gevallen was), zag ik dat mokka gewoon aan een open deur aan het krabben was. Als dat niet genoeg lawaai maakt, springen ze op de luchtververser en lopen ze daarover tot dat ding op het hoogste vermogen staat en zoveel lawaai maakt dat ik MOET opstaan. En dan laat ik ze buiten en is het gedaan :)
Dus ik weet de oplossing niet, maar ik denk dat het echt aandacht vragen is.
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Kamiel
Kamiel
  • 815 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 maart 2013 - 15:11

Ondertussen is het krabben aan de deur opgehouden. We hebben onze nachtrust terug. En Kamieltje heeft er zich letterlijk bij neergelegd.
Geplaatste afbeelding

carooootje
carooootje
  • 1.722 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 25 maart 2013 - 23:24

Bekijk berichtKamiel, op 21 maart 2013 - 15:11, zei:

Ondertussen is het krabben aan de deur opgehouden. We hebben onze nachtrust terug. En Kamieltje heeft er zich letterlijk bij neergelegd.

goed hé :) ..

denk ook dat het " aandacht " vragen was
we geven ze zoveel aandacht maar toch willen ze soms " nog méér " en vooral s'nacht ! :))

en zij moeten niet vroeg op s'morgens en kunnen de ganse dag slapen
wij niet :( en
soms zou ik ook zo graag ook eens zoveeeel willen slapen :catsleepy
Geplaatste afbeelding
Katten laten pootafdrukken achter op je hart.