Spring naar inhoud

- - - - -

Opvangertjes - Prachtige Poekie #886

Kattenopvang Waasland Opvang-topic

• Log in om te reageren
907 reacties op dit onderwerp
Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#586 Geplaatst 13 november 2013 - 22:48

:ha
I :love2: Gusta!

Doe maar op je gemak, Sabine. Je hebt al genoeg aan je hoofd nu.
En het zou leuk zijn, mocht je ook kunnen komen, Catherine. :)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#587 Geplaatst 13 november 2013 - 22:53

The iron lady... Super :lachen:

Bewerkt door kate2, 13 november 2013 - 22:53.

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#588 Geplaatst 18 november 2013 - 14:07

Hoe gaat het ondertussen met Gusta haar afvalrace??
Ik merk dat Mylo ook een beetje een buikje begint te krijgen :o. Dus nu zat ik me af te vragen hoe je gewicht eigenlijk aanpakt bij katten? Ik wil nl. niet dat hij een Garfield wordt, maar langs de andere kant wil ik natuurlijk ook niet dat hij honger zit te leiden. Heb je tips voor mij? :)
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.285 berichten
  • 5 katten

#589 Geplaatst 18 november 2013 - 16:07

Gusta is er de laatste weken een paar keer in geslaagd van eten of snoepjes op te schransen die niet voor haar bestemd waren :louche:
Ze is dus gene gram meer afgevallen :( Ik let er nu echt wel op dat ze niet meer in de living kan komen tenzij de etensbakjes allemaal weggemoffeld zijn en dat de snoepjes boven voor mijn andere poezels ook achter slot en grendel zitten.

De beste manier is voedselverrijking, dus poezelkes laten werken voor hun eten. Je hebt verschillende zaken die je ofwel zelf in elkaar kan knutselen (voor de handigen onder ons, ik hoor daar niet bij ;) ) of die je kan kopen.
De bedoeling is dat ze hun eten niet meer kunnen opschoefelen, maar met hun pootje ergens uit moeten halen en zo veel minder snel kunnen eten en sneller verzadigd geraken.
Mijn poezels hebben
* slow down kommen (verkrijgbaar bij Aveve en Felinova)
* een Kong Wobbler (bij Zooplus)
* een stimulo (bij Zooplus)
* een voedingstunnel (bij Zooplus)
Voor de kleintjes is een voedingstoren ook interessant, maar eens de poezel wat groter (en sterker) is, durft ze die al eens omver stampen en de brokjes toch snel binnenschoefelen

Gusta heeft een Cat Activity bord, daar is ze een tijdje zoet mee.

Er zijn hier een paar topics over voedselverrijking met mooie zelfgemaakte spulletjes.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#590 Geplaatst 18 november 2013 - 17:07

Bekijk berichtSabine2, op 18 november 2013 - 16:07, zei:

Gusta is er de laatste weken een paar keer in geslaagd van eten of snoepjes op te schransen die niet voor haar bestemd waren :louche:
Ze is dus gene gram meer afgevallen :( Ik let er nu echt wel op dat ze niet meer in de living kan komen tenzij de etensbakjes allemaal weggemoffeld zijn en dat de snoepjes boven voor mijn andere poezels ook achter slot en grendel zitten.

De beste manier is voedselverrijking, dus poezelkes laten werken voor hun eten. Je hebt verschillende zaken die je ofwel zelf in elkaar kan knutselen (voor de handigen onder ons, ik hoor daar niet bij ;) ) of die je kan kopen.
De bedoeling is dat ze hun eten niet meer kunnen opschoefelen, maar met hun pootje ergens uit moeten halen en zo veel minder snel kunnen eten en sneller verzadigd geraken.
Mijn poezels hebben
* slow down kommen (verkrijgbaar bij Aveve en Felinova)
* een Kong Wobbler (bij Zooplus)
* een stimulo (bij Zooplus)
* een voedingstunnel (bij Zooplus)
Voor de kleintjes is een voedingstoren ook interessant, maar eens de poezel wat groter (en sterker) is, durft ze die al eens omver stampen en de brokjes toch snel binnenschoefelen

Gusta heeft een Cat Activity bord, daar is ze een tijdje zoet mee.

Er zijn hier een paar topics over voedselverrijking met mooie zelfgemaakte spulletjes.

Hey Sabine,

Bedankt voor de tip, maar voedselverrijking krijgt Mylo hier al sinds dag 1 :). Hij krijgt zijn eten op geen andere manier, maar ondanks dat begint hij dus een buikje te krijgen...
We spelen ook met hem met zo'n hengels, maar hij gaat (voorlopig) niet buiten, dus heeft natuurlijk niet extreem veel beweging...

Ik vraag me vooral af: hoe kan je bepalen hoeveel je de voeding mindert? Als ik minder geef, heb ik soms de indruk dat hij honger heeft en het laatste wat ik wil is hem uithongeren natuurlijk! Omdat katten niet kunnen spreken is het moeilijk te zeggen of dat hij alleen 'goesting' heeft of echt honger...
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.285 berichten
  • 5 katten

#591 Geplaatst 18 november 2013 - 18:30

De hoeveelheid die op de zak staat is al een leidraad, die fabrikanten gaan daar nooit te weinig op zetten ;)
Als je merkt dat ze echt nog honger heeft, dan kan je haar nog iets bijgeven.
Maar probeer dan eens iets "anders" bij te geven waar ze vb aan moet peuzelen, dan zal je snel zien of ze het doet uit gulzigheid of als ze echt nog honger heeft.
'k Ben aan het denken aan een rauwe kippenvleugel of zo. Loopt ze er met een boog omheen, dan heeft ze waarschijnlijk geen honger ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#592 Geplaatst 18 november 2013 - 19:16

Bekijk berichtSabine2, op 18 november 2013 - 18:30, zei:

De hoeveelheid die op de zak staat is al een leidraad, die fabrikanten gaan daar nooit te weinig op zetten ;)
Als je merkt dat ze echt nog honger heeft, dan kan je haar nog iets bijgeven.
Maar probeer dan eens iets "anders" bij te geven waar ze vb aan moet peuzelen, dan zal je snel zien of ze het doet uit gulzigheid of als ze echt nog honger heeft.
'k Ben aan het denken aan een rauwe kippenvleugel of zo. Loopt ze er met een boog omheen, dan heeft ze waarschijnlijk geen honger ;)

Ja, das weer, daar had ik nog niet aan gedacht :p
Bedankt voor de tip!
Mylo Banner

Sabine2
Sabine2
  • 8.285 berichten
  • 5 katten

#593 Geplaatst 27 november 2013 - 11:54

Ondertussen is er niet veel nieuws onder de zon... behalve....

Gisteren ben ik met Gusta op de weegschaal gaan staan en haar gewicht is 6,8kg :dancer:
'k Heb er echt op gelet dat er boven niets van eten meer stond voor mijn eigen poezels en dat alle eten beneden veilig achter slot en grendel zit als ze door de living struint, en nu valt ze eindelijk opnieuw af.

Sinds haar aankomst in de opvang op 11 september is ze dus al bijna een kilo afgevallen. Das 12% van haar lichaamsgewicht. Nie slecht hé. 'k Wou da'k dat van mijn eigen ook kon zeggen :lachen:
Haar scherpe kantjes tov poezels in het algemeen zijn echter nog niet veranderd. Ze is en blijft de schrik van de bende ;)
Maar zo lief dat ze is tegen mensen, da's echt niet te doen. Spinnen, schootje zitten en lekjes geven. 'k Heb nog nooit zo een schootjeszitter gekend.

Ondertussen heb ik ook een Gusta-tekstje gemaakt die al op FB en op de site van de Kattenopvang staat en die ik ook op een paar plaatsen ga uithangen (misschien ook wel op de Kattenshow in Gent aan ons standje ;) )
Als jullie zin hebben om haar mee te promoten en voor deze grote menselvriend een gouden mandje te vinden, jullie mogen altijd het tekstje delen ;)

Bijgevoegde bestanden

Bewerkt door Sabine2, 27 november 2013 - 11:55.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#594 Geplaatst 27 november 2013 - 12:04

Supermooi tekstje Sabine en geweldig van Gusta :dancer: :dancer: Nu moet ze zich toch ook al veel beter voelen!!! Merk je dat ze actiever is of maakt dat geen verschil? :d

Sabine2
Sabine2
  • 8.285 berichten
  • 5 katten

#595 Geplaatst 27 november 2013 - 12:07

'k Zie het wel al als ze de trap opgaat.
Het is nog altijd niet met een soepele tred, maar ipv elke trede te sukkelen, kan ze er nu soms al een paar na elkaar op een drafje ;)

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#596 Geplaatst 27 november 2013 - 13:07

Sabine, je teksten zijn telkens weer een plezier om te lezen :thumb:

Gusta is me der eentje ;)

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#597 Geplaatst 27 november 2013 - 15:55

Sabine, wat kan je "smakelijk" schrijven!
  Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.285 berichten
  • 5 katten

#598 Geplaatst 04 december 2013 - 16:14

Gisteren ben ik nog eens met Gusta op de weegschaal gaan staan.
Haar gewicht is nog altijd 6,8kg :louche:
't Wordt tijd dat ik nog eens met haar ga wandelen maar de weekends zijn superdruk geweest (en zullen zo blijven tot en met de 22ste december...). Daarna wordt haar bootcamp in alle hevigheid weer opgestart ;)

Haar voederautomaat is ook net toegekomen van bij Zooplus.
Ze krijgt al haar brokjes in voedselverrijking en dan hier en daar nog wat verspreid op de poef, op de vensterbank, in de catch-the-mouse draaimolen en zelf een aantal brokjes tussen die groene massageborstels van het catit-massagecenter.
't Probleem is dat ze dat allemaal al doorheeft en binnen het uur is alles op. Maar dan moet ze telkens wachten tot 's avonds voor de andere helft van haar dagportie (als ik in de week gaan werken ben, anders kan ik het wat spreiden).
Voor haar afvalrace zal dat ook niet ideaal zijn. Een mens verbrandt meer calorieën als hij regelmatig kleine porties eet en ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor poezels.

Dus nu is mijnen opzet: 's Morgens krijgt ze 30% van haar dagportie, die ik ga spreiden over de verschillende soorten voedselverrijking, poef, vensterbank, speeltjes, massagecenter,.... 's Middags zal dan bakje 1 van de voedingsautomaat openspringen, waarin er terug 30% van haar dagportie zit. Dat kan ze dan nog altijd goed verbranden. Rond 17u springt bakje 2 van de voedingsautomaat open, waarin er 20% van haar dagportie zit. En de laatste portie krijgt ze dan opnieuw van mij, nadat ik haar afgebeuld heb met de hengel. Die portie wordt dan weer verspreid over voedselverrijking, vensterbank, massagecenter, ...
'k Ben van plan een half eierkarton met daarin de brokjes in elk van de bakjes van die voedingsautomaat te zetten, zodat ze die portie niet "à la industriële stofzuiger" naar binnen kan schrokken zodra het deksel openklapt en het ook een soort voedselverrijking zal worden.

'k Ga ook eens de Frenzy bovenhalen voor "hare al-iets-minder-obese majesteit". Er komt nu toch al bijna 1 kg minder gewicht op haar gewrichten terecht als ze eens springt, een paar minuutjes Frenzy-en zal haar deugd doen. De chape boven is ook sterk genoeg :goofy:  Voor 't plaatje compleet te maken, kan ik misschien wat Zumba-muziek op de achtergrond draaien :x :lachen:
Maar misschien moet ik eerst de gemeente verwittigen, voor het geval dat Gusta haar gespring tekent op de schaal van Richter :-k :goofy:

Voilà, dat is het plan voor de komende drie weken, nu alleen nog zien hoe het in de realiteit uitdraait :catscratchhead :lachen:

Daarna ben ik in verlof en gaan we een tandje bijsteken in het bootcamp :zweep:
Dorothea gaat dan ook eens komen assisteren om haar metekindje terug aan de slanke lijn te helpen ;)

... wordt ongetwijfeld vervolgd :lachen:

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#599 Geplaatst 04 december 2013 - 16:46

:ha :ha :ha
Je plan klinkt alvast super in theorie. Ik duim dat het in de praktijk ook zo zal zijn. :)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#600 Geplaatst 04 december 2013 - 23:03

De theorie steekt toch al goed in elkaar :lachen: Een goed plan is al half gewonnen hé :lachen: Nu hopen dat Gusta de Flying Frenzy niet met één uithaal naar de Flying Frenzy hemel helpt ;) Maar Gusta zit wel super bij jou hé!!! Hopelijk vindt ze snel haar gouden mandje en een slanke lijn :)