Spring naar inhoud

- - - - -

Wil niet buitengaan ...

buiten bang

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 05 maart 2013 - 16:46

Hallo iedereen,

Sommigen onder jullie kennen misschien al de historiek, maar toch even opfrissen. Nel was een zwerfkatje dat liefdevol opgevangen werd door de Kattenbrigade, waar ik haar geadopteerd heb. Ze moest gevangen worden met een vangkooi aangezien ze nooit kontakt had gehad met mensen.

Ondertussen is ze al veel socialer geworden, enkel vreemde mensen vertrouwt ze niet. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat allemaal op termijn in orde komt. :cat

Wanneer ik de hond in de tuin laat, of soms zomaar, staat ze met haar pootjes tegen de achterdeur (glas), het lijkt wel of ze buiten wil gaan. Wat ik kan begrijpen, aangezien ze haar eerste levensmaanden buiten heeft doorgebracht.

Ik heb dan een kittentuigje gekocht en ben met haar in de tuin geweest, maar wat was ze bang ! Ze trok altijd terug naar de deur en sprong er tegenop, ze wou absoluut terug binnengaan.

Wat doe ik nu het beste, niet aandringen op het buitengaan (wat ik trouwens deed om haar plezier te doen, een beetje frisse lucht en eens buiten zijn) Of gewoon binnen laten ? Of toch regelmatig in de tuin gaan met haar ?

Veel liefs
:hoi:

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 05 maart 2013 - 16:49

Als ze niet buiten wil zou ik ze gewoon lekker binnenhouden ;)

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 05 maart 2013 - 16:58

Zou ik ook het liefst hebben hoor, lekker veilig :cat
Maar ik snap niet wat zij het liefste wil. Buiten is ze bang maar wanneer ze binnen is lijkt het alsof ze buiten wil gaan ... :trance:

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 05 maart 2013 - 17:02

Ik denk dat ze misschien eerder bang is van het tuigje.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 05 maart 2013 - 17:16

Bekijk berichtElfje, op 05 maart 2013 - 17:02, zei:

Ik denk dat ze misschien eerder bang is van het tuigje.
Denk ik ook daar moeten ze echt aan wennen,mijn poezel had daar in begin ook schrik van en heb ze het stilletjes gewoon laten worden in huis alleen met tuigje aan
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 maart 2013 - 17:23

Miauwt ze ook bij de deur of het raam om naar buiten te gaan? Want kan ook gewoon zijn dat ze het leuk vind om naar buiten te kijken. Als ik Balou binnen houdt en die wilt naar buiten dat zet ze luid haar keel op en begint ze te hard te miauwen. Kan inderdaad ook zijn dat ze bang is voor het tuigje. Doet ze pogingen om te ontsnappen naar buiten (als ik die mogelijkheid er is)?
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 05 maart 2013 - 17:49

Lekker binnen houden ben je zeker dat haar niks overkomt.

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 maart 2013 - 09:15

Ze miauwt niet, ze springt gewoon tegen het raam met haar voorste pootjes en blijft zo staan en kijkt naar buiten.
Nu zit ze ook vaak aan het venster vooraan, aan de straatkant. Ook niet miauwen, gewoon kijken en alles goed in de gaten houden.
Ik haal de gordijn overdag weg zodat ze alles beter kan zien. :jump:

Ook al zou ik haar liefst van al binnen houden, lekker veilig, ik wil haar bovenal gelukkig maken. Maar daar knelt nu net het schoentje - ik weet niet wat haar gelukkig maakt. Het is mijn eerste katje, misschien begrijpen jullie wat ze eigenlijk wil.

Het tuigje aandoen verliep wonderwel vrij goed, maar het kan inderdaad wel zijn dat het gevoel van ergens aan "vast te hangen" haar bang maakte.
Ik had haar ook even op mijn arm genomen en in de tuin rondgewandeld, zodat ze niet het gevoel had van vast te hangen, maar dat hielp ook niet, ze bleef enorm paniekerig en wou weggeraken.

Wanneer er een deur opengaat doet ze even alsof ze wil wegglippen maar uiteindelijk doet ze het toch maar niet.

Dus lieve KS-vrienden, hopelijk begrijpen jullie Nel haar lichaamstaal zodat ik weet wat ik moet doen om haar superhappy te houden ! :goofy:

Alvast bedankt :hug:

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 06 maart 2013 - 10:45

Onze poes komt eigenlijk vrijwel nooit buiten,alleen als het top zomer is aan een tuigje, ze is ondertussen bijna 16 en ik heb het gevoel dat ze niet ongelukkig is omdat ze niet buiten kan...ze vind het ook wel super om naar buiten te kijken vooral boven op de verwarming..daar kan ze echt van genieten,trouwens veeeeel leuker dan buiten in de koude te moeten lopen  :lachen:
Binnen ben ik haar speel-maatje en dat kan ze nog als de beste niettegenstaande haar hoogbejaarde leeftijd  :catplay
Geplaatste afbeelding

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 06 maart 2013 - 10:51

Bedankt voor jouw reaktie, Inge. Wauw, bijna 16 jaar, dat is mooi ! Ze heeft het ongetwijfeld heel erg goed bij jou :catattackball

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 06 maart 2013 - 12:27

hier ook gezie nhoe bang een kat kan zijn als ze voor het eerst buiten komt. Het is immers een nieuwe omgeving en wie weet welke grote, sterkte slechtgezinde kater er mogelijk in rondloopt....

Maar de deur heeft hier dan lang op een kier gestaan en eerst wat het achter het glas, dan voor de kier, dan op de drempel buiten voor de deur en zo langzaam aan. En zijn ze er dol op (tenzij het te nat of te koud is) :lachen:

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 maart 2013 - 09:00

Bedankt voor de tip, wea :hoi:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 07 maart 2013 - 13:49

Het beste is haar eerst binnenhuis laten wennen aan het tuigje en als dat oke is op haar eigen tempo de tuin laten verkennen en dat doe je best met een lange les en de deur open zodat ze nog naar binnen kan schuilen, desnoods even vast binnen maar haar wel in het oog houden zodat als ze schrik heeft en door één of andere reden in de knoop geraakt dat je haar kan helpen.
En normaal gezien zal ze het snel gewoon worden. :)
Vroeger lagen mijn katten ook aan een lange les, nu niet meer omdat ik mijn tuin catproof heb gemaakt, nu mogen ze los buiten en zo genieten dat die doen en automatisch genieten wij er ook van omdat je ziet hoe gelukkig ze zijn.
Maar dan nog een kat die het buiten gaan niet kent, zal het ook niet missen dus dat wil niet zeggen dat ze ongelukkig zijn. ;)

Bewerkt door Solotje, 07 maart 2013 - 13:49.

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 07 maart 2013 - 13:53

Bedankt Solotje ! Jammer dat Nel het me niet kan vertellen he ...
Alhoewel, wie weet wat zou ik allemaal te horen krijgen ! :d

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#15 Geplaatst 07 maart 2013 - 13:55

Ja dat zou handig zijn, misschien maar beter zo :lachen: