Spring naar inhoud

- - - - -

Help is dit FIP? De wonderen zijn echt nog niet de wereld uit!

• Log in om te reageren
178 reacties op dit onderwerp
mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#31 Geplaatst 08 maart 2013 - 13:38

De kat waar ik nu problemen mee heb kreeg uit het niets een dik kopje, rond boven haar oogjes en rond haar oren, ook werd het wat rood en het jeukte. Na 1 dag medicatie was het over. 1 week later had ze een ontstoken ooglid. haar 3de ooglid puilde naar buiten (haar oog was niet meer zichtbaar). na 2 dagen druppels met antibiotica helemaal over en was er niets meer aan de hand. Deze week kwam ik nadat ik een uurtje weg was geweest thuis en haar pootje was 3x zo dik als haar andere. Vanaf haar enkelgewricht (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) ik dacht ze is ergens vanaf gesprongen en dat is gebroken. Maar nee het was ontstoken/gezwollen en er zat vocht in dus opnieuw 1 dag medicatie en ze heeft nergens meer last van.

P1050262.JPG P1050260.JPG
Hier kun je haar pootje zien dit was afgelopen maandag ze kreeg het ineens en ze had er behoorlijk last van.
Nu rent, springt en vliegt ze weer vrolijk door het huis. (een kat kan soms gekke dingen hebben)

De dierenarts heeft dit 1 x eerder gezien bij een poes. Toen bleek het voedselallergie te zijn ik heb haar een paar dagen volledig op carnibest gezet maar nu probeer ik het toch weer op nieuw met brokjes. Als ze het weer krijgt probeer ik wel ander voer.... ;)

Ik denk dat ze niet tegen kaas kan ik had namelijk gezien dat ze de dag ervoor een paar kleine stukjes die nog op mijn bord lagen pikte of dit de andere keren ook is gebeurd weet ik niet. Nu geld hier tijdelijk een kaasverbod in huis =)

Of de kat buiten loopt maakt bij FIP niet uit dit kun je namelijk meenemen onder je schoenen je houd dat helaas niet tegen. Laten we gewoon maar met z'n alle hopen dat het dat niet is.., ROTZIEKTE!

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#32 Geplaatst 08 maart 2013 - 13:44

Oh ja wat een verschil :s  zo vreemd... lijkt mij wel iets dat inderdaad aan voeding ligt, hopelijk geraak je er snel wijs uit, veel succes.

Dank u voor u steun, trouwens allemaal hoor, ik ben blij dat ik hier terecht kan.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#33 Geplaatst 08 maart 2013 - 14:01

Hierna zal ik stoppen want ik denk niet echt dat ik een steentje bijdraag aangezien ik medisch niet onderlegd ben, maar ik ben aan het googelen geweest en las ergens iets heel gelijkaardigs van een katje van 5 maand en dat was na een vermoeden van fip mogelijks toch een éénmalige lichte epilepsie-aanval. Ik duim heel erg dat het bij Ike ook zoiets is!

Bewerkt door kate2, 08 maart 2013 - 14:11.

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 811 berichten
  • 11 katten

#34 Geplaatst 08 maart 2013 - 14:04

Dank je =) Solotje
en we blijven gewoon duimen voor Ike :b

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#35 Geplaatst 08 maart 2013 - 14:44

:( Wat een vreselijk nieuws, hopelijk geen FIP.
Ik heb twee FIP-overlijdens gehad bij mijn katjes van 2005 tot nu, ik heb ook ervaring met het bepalen van de coronatiter omdat mijn Gucci het zusje is van mijn overleden birmaantje en ik in al mijn onrust toen een paar keer de titer heb laten bepalen.

Als je dat zelf nodig vindt of er iets aan hebt, mag je mij gerust eens bellen of mailen om ervaringen uit te wisselen.
Laat maar iets weten via pb :hug:

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#36 Geplaatst 08 maart 2013 - 14:50

Persoonlijk zou ik FIP erg vreemd vinden.
Dat het coronavirus bij jou actief is, daar kijk ik niet van op. Maar daar is ook niks mis mee. Alleen het dier is 1 jaar of bijna 1 jaar?
En is met 14 weken of eerder verhuisd.
Ik meen dat over zo'n periode het coronavirus niet actief zou moeten zijn, tot zelfs evt een niet meer aanwezig in het lichaam.
FIP is natuurlijk het muteren van het coronavirus. Het coronavirus zelf blijft in stand bij een grote groep katten. Omdat ze op dat moment steeds weer 'herbesmet' worden.
Dat is hier echter niet het geval, immers er zijn geen andere dieren.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#37 Geplaatst 08 maart 2013 - 14:56

Bekijk berichtjubikelcats, op 08 maart 2013 - 14:50, zei:

Persoonlijk zou ik FIP erg vreemd vinden.
Dat het coronavirus bij jou actief is, daar kijk ik niet van op. Maar daar is ook niks mis mee. Alleen het dier is 1 jaar of bijna 1 jaar?
En is met 14 weken of eerder verhuisd.
Ik meen dat over zo'n periode het coronavirus niet actief zou moeten zijn, tot zelfs evt een niet meer aanwezig in het lichaam.
FIP is natuurlijk het muteren van het coronavirus. Het coronavirus zelf blijft in stand bij een grote groep katten. Omdat ze op dat moment steeds weer 'herbesmet' worden.
Dat is hier echter niet het geval, immers er zijn geen andere dieren.

Interessante reactie en volledig akkoord, alleen dacht ik ooit gelezen te hebben dat er ook dragers zijn die nooit zakken ?
Dus blijft het coronavirus aanwezig (ook als ze alleen zijn). Of het klopt weet ik niet...

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#38 Geplaatst 08 maart 2013 - 15:37

Bekijk berichtMika, op 08 maart 2013 - 14:56, zei:

Interessante reactie en volledig akkoord, alleen dacht ik ooit gelezen te hebben dat er ook dragers zijn die nooit zakken ?
Dus blijft het coronavirus aanwezig (ook als ze alleen zijn). Of het klopt weet ik niet...

je hebt gelijk.
http://www.dr-addie....S1dutch.htm#Hoe worden katten en kittens met FCoV besmet?

Bewerkt door jubikelcats, 08 maart 2013 - 15:38.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#39 Geplaatst 08 maart 2013 - 15:52

Ik vind het zo vervelend dat dierenartsen nog steeds over fiptiters praten. Het is misschien makkelijker, maar wel fout! en daardoor denken mensen dat er op fip te testen valt, wat vooralsnog niet zo is.

Fip neem in je in ieder geval niet mee onder je schoenen. 80 % van de kattenpopulatie heeft het coronavirus (als het niet meer is) en ja, dat is zeer besmettelijk. Maar niet kwaadaardig. Tenzij het muteert naar fip. fip is dus een mutatie van het coronavirus. En hoe en waarom dat muteert, daar is nog niets over bekend

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#40 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:00

Er is een verhouding van bloedwaarden die kan wijzen op FIP. Ik zoek dat straks eens op. Het is wel zo dat FIP idd kan slagen op de hersenen.

Effe al opgezocht:
Verlaagd alb/globuline, verhoogd bilirubine, lever enzymen verhoogd, anemie,
Maar dat is ook niet in alle katten dat die al deze dingen zien.

Wat men bij mensen doet is eerst uitgaan van mogelijke diagnoses die wel te behandelen zijn. Als dat dan uitgesloten is, gaat men pas uit van dingen die dodelijk zijn en waar men toch niks aan kan doen en die moeilijk te diagnosticeren zijn.

Ik duim!

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#41 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:07

Bekijk berichtMika, op 08 maart 2013 - 14:56, zei:

Ja dat had ik ook gelezen en dat zij heel gemakkelijk zijn op terug besmet te geraken.

Ik dacht 90% Wendy.

Bewerkt door Solotje, 08 maart 2013 - 16:07.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#42 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:12

Een kat die drager is blijft dat virus in zich hebben. Als katten bv stress hebben zullen ze een verzwakt immuunsysteem hebben waardoor er meer virus in de kat zal zijn.
Meer virus = meer kans op mutatie = meer kans op FIP
Meer virus = meer virus uitscheiden en meer kans dat andere katten besmet worden

In meerkatshuishoudens is al gauw zo'n 90% besmet, maar zo'n 3-5% daarvan zal ook FIP krijgen

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#43 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:19

Goed uitgelegd Wea

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#44 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:23

Men begint wel ideeën te hebben waarom dat muteert. Men ziet dat bepaalde stammen vlugger muteren dan andere. Dus het virus zelf is al een factor. Katten in hetzelfde huishouden hebben vaak dezelfde stam, dus daar is wel een link.

Dan is er ook nog de kat zelf. Men vermoed dat genetische aanleg daar ook een factor in speelt. Immers FIP is een foute reactie op het gemuteerde virus. Men gelooft nu dat dit virus veel meer muteert dan dat de kat ziek wordt. Dus een kat kan wel dat virus overwinnen VOOR dat FiIP uitbreekt. Is de kat ziek, dan heeft het immuunsysteem gefaald en is het te laat.

Er zijn ondertussen ook meningen dat men best bij het fokken niet meer dezelfde combinatie maakt als er een kitten overlijdt aan FIP.

Maar het is zeker geen ziekte van raskatten, ook veel HTK overlijden aan FIP.

Alleen bij zwerfkatten ziet men minder besmettingen en dus ook minder FIP.

Het is eigenlijk ook weeral brute pech hebben. . .

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#45 Geplaatst 08 maart 2013 - 16:30

Maar bij mijn weten heeft Ike geen stress situatie gehad, hij was aan het spelen en plots krijgt hij die aanval.
Dus het immuunsysteem was niet verzwakt en had de mutatie geen kans.
Natuurlijk weet je nooit of hij wel of geen stress had maar we gaan er zo vanuit omdat er geen stress situatie plaats heeft gevonden.