Spring naar inhoud

- - - - -

geurtje

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 maart 2013 - 10:27

Hey allen,

Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat en of het wel de moeite is om een vraag voor te stellen maar ik leer graag bij over mijn poezels en daarom is er een forum,niet?

Als ik mijn katten (gecastreerde katers) aai en ze zijn in hun fletsbui( dus ronken, hoge rug, laten omvallen en pootjes omhoog) dan produceren ze precies een andere geur. het viel mij een tijdje terug op en toen dacht ik dat hun anaalklieren misschien vol waren maar eigenlijk stinkt het niet enorm hard en ik heb gemerkt dat als ze gewoon bij me liggen, ik niks ruik...
Enig idee?

En dan vroeg ik me nog iets af: latte maakt soms een raar geluidje als hij wandelt. Precies alsof zijn pootje een beetje kraakt (zoals ik wanneer ik door mijn knieen ga). het is enkel de eerste paar keren dat hij een stap zet en dan is het weg. Er is niets aan het pootje te zien en bij de DA kraakt het natuurlijk ook niet. Het is ook bijlange niet altijd dus vroeg ik me af of jullie hier iets mee zouden doen?
Een foto laten nemen is weer nodeloze stress denk ik en het beestje heeft er 0,0% last van.
Graag jullie mening.

En dan nog 1 vraagje (als ik eenmaal begin, weet ik niet van ophouden), Latte heeft een bolletje op zijn buik (ongeveer in het midden van zijn buikje) wat ik alleen voel als hij op mijn hand komt liggen. Ik heb dat tegen de DA gezegd bij zijn inenting maar zij kon het niet voelen en zei dat het waarschijnlijk een navelbreukje was van vroeger en dat ik in het oog moest houden dat het niet groter werd. Groter wordt het niet -> geen zorgen dan? Het bolletje heeft de grote van een rijstkorreltje denk ik.
Bij mokka voelde ik overlaatst een langwerpig iets in zijn nek maar ik denk dat dat zijn chip is die ik voelde…echt raar.

Voila, gedaan met mijn vragenuurtje, ik hoop dat ik wat antwoorden kan bemachtigen J
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 12 maart 2013 - 11:00

- Katers hebben meer ontwikkelde geurklieren dan kattinnen. Als je je kat aait brengt ze haar achterwerk naar omhoog en zo brengt ze de geurklier naar omhoog. Bij het aaien komt die geur dan op je handen. Ze hebben geurklieren onder de voetzolen, op de staart, onder de kin en op het voorhoofd.
Als een kat zich wast begint ze ook vaak met de aarsstreek te wassen en dan zo de achterpoten en het hele lichaam. Zo verspreidt ze ook een geur over zich. Ik denk dat het waarschijnlijk dat is wat je ruikt, aangezien je aan de anaalklieren dacht.

- Voor het gekraak in Lattes pootje heb ik geen antwoord. Maar als de DA niets kan vinden denk ik niet dat je je zorgen moet maken. Latte heeft duidelijk geen pijn en het pootje ziet er normaal uit. Als het kraken echt erg wordt zou ik opnieuw naar de DA gaan.

- Het bolletje op Lattes buik is onderzocht door de DA en die vond niks verdacht dus zou ik me geen zorgen maken. Zal wel littekentje van navelbreukje kunnen zijn. Enkel nakijken dat het niet groter wordt uiteraard. Blijft het zo dan is alles ok.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 12 maart 2013 - 11:09

Dat van die geur vroeg ik me eigenlijk ook al eens af. Als Loki op mn schoot komt zitten en ik aai hem dan komt er ook vaak zo een geur naar boven.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 maart 2013 - 11:16

Bekijk berichtARIZONA, op 12 maart 2013 - 11:00, zei:

- Katers hebben meer ontwikkelde geurklieren dan kattinnen. Als je je kat aait brengt ze haar achterwerk naar omhoog en zo brengt ze de geurklier naar omhoog. Bij het aaien komt die geur dan op je handen. Ze hebben geurklieren onder de voetzolen, op de staart, onder de kin en op het voorhoofd.
Als een kat zich wast begint ze ook vaak met de aarsstreek te wassen en dan zo de achterpoten en het hele lichaam. Zo verspreidt ze ook een geur over zich. Ik denk dat het waarschijnlijk dat is wat je ruikt, aangezien je aan de anaalklieren dacht.

- Voor het gekraak in Lattes pootje heb ik geen antwoord. Maar als de DA niets kan vinden denk ik niet dat je je zorgen moet maken. Latte heeft duidelijk geen pijn en het pootje ziet er normaal uit. Als het kraken echt erg wordt zou ik opnieuw naar de DA gaan.

- Het bolletje op Lattes buik is onderzocht door de DA en die vond niks verdacht dus zou ik me geen zorgen maken. Zal wel littekentje van navelbreukje kunnen zijn. Enkel nakijken dat het niet groter wordt uiteraard. Blijft het zo dan is alles ok.

dank je wel, is al duidelijker :):):)
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 12 maart 2013 - 11:28

Ik heb dat ook al ondervonden bij mijn katten dat als ze in een fletsbui zijn en ze komen fleren dat ik dan plots een beetje een muffe geur ruik
Volgens mij geven ze dan feromonen af van contentement, niks dat kwaad kan dus.

Dat langwerpig ding in de nek dat je gevoeld hebt is volgens mij ook de chip, die is inderdaad langwerpig
Dat bolletje zou ik in de gaten houden zoals de dierenarts heeft gezegd en als het groter wordt er opnieuw mee naar de dierenarts gaan, als je natuurlijk opmerkt dat je kat daar last krijgt of dat die zich anders begint te gedragen terwijl dat bolletje toch niet gegroeid is dan zou ik dat ook al melden bij de dierenarts

Als je poezel helemaal geen last heeft  van het krakende pootje, als je hem niet ziet trekken met dat pootje of niet ziet manken of je merkt niet op dat hij last heeft bij het springen dan zou ik daar voorlopig niet echt iets mee doen, je kan altijd eens bellen naar de dierenarts en het vermelden, eigenlijk zou ik dat doen, als ik iets opmerk dat niet is zoals normaal dan bel ik gewoon even en vermeld ik het omdat soms de onnozelste dingen een goeie aanwijzing kunnen zijn voor erger en als je je veel bezig houdt met je dier dan ken je het vanbinnen en vanbuiten en merk je onmiddellijk de kleinste verandering op en dat is goed dat je dat opmerkt, zo kan je toch soms voorkomen dat een probleem uit de hand loopt.
Maar volgens mij is dat niks ergs en is dat gewoon kraken zoals het bij ons ook wel eens kraakt allemaal
Maar better safe then sorry toch dus toch even vermelden aan de dierenarts dat je dat is opgevallen
Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 12 maart 2013 - 12:08

Hey,

Dank je. Dat is een heel duidelijk antwoord. Omtrent het pootje vraag ik me eigenlijk soms af of het echt kraken is of of hij met zijn nagels op de grond tikt. Last heeft hij er niet van, hij springt van op de grond op een kast van 2 m en andersom en dan kraakt er niks...

Omtrent het bolletje, dat is tot nu toe niet gegroeid en hij lijkt er ook geen last van te hebben. Ik mag er op duwen maar vind het niet altijd.

Ik dacht wel dat de geur feromonen waren:-)
Uiting van liefde dus;-)

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 12 maart 2013 - 13:09

dat kraken kan niks zijn. Dat doet Zelda hier ook en die is daarvoor echt uitvoerig onderzicht. Maar dat kan ook betekenen dat het knietje uit het gewricht schiet. Dus ik zou daar echt wel eens naar laten kijken. Dat hoeft niet met een foto, dat kan de  DA ook al voor een stuk voelen.
Bij katten is het soms zo moelijk om te zien of ze pijn hebben, vooral als het een pijn is die ze gewend zijn. Dus bij dook e jaarlijkse inenting, mss eens vragen om naar de achterpootjes te kijken.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 12 maart 2013 - 14:21

Bekijk berichtJientje, op 12 maart 2013 - 12:08, zei:

Hey,

Dank je. Dat is een heel duidelijk antwoord. Omtrent het pootje vraag ik me eigenlijk soms af of het echt kraken is of of hij met zijn nagels op de grond tikt. Last heeft hij er niet van, hij springt van op de grond op een kast van 2 m en andersom en dan kraakt er niks...

Omtrent het bolletje, dat is tot nu toe niet gegroeid en hij lijkt er ook geen last van te hebben. Ik mag er op duwen maar vind het niet altijd.

Ik dacht wel dat de geur feromonen waren:-)
Uiting van liefde dus;-)

Ik zit zelf ook met zo een bolletje ergens, in mijn borst die geamputeerd en gereconstrueerd is dus, dat werd gevonden bij mijn controle t jaar nadien, ik kreeg ver een hartstilstand (ah ja, je hebt dan kanker gehad en je borst is weggehaald en dan zit er een bolletje) maar ik heb dus ook te horen gekregen dat het goedaardig is en dat zolang het niet groeit het niet moet weggenomen worden.
Als t een soort van voetbal wordt moet het er natuurlijk uit maar zolang het hetzelfde blijft is t niks ergs
Als ik zoiets vind bij mijn dieren vermeld ik dat ook altijd onmiddellijk aan de dierenarts maar eens zij zeggen dat het niet erg is en je t gewoon in de gaten moet houden ben ik er dan wel gerust in.

Als wea zegt om toch naar die krakende knietjes te laten kijken zou ik dat toch maar doen dan, wea heeft er echt wel verstand van hoor
Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 12 maart 2013 - 15:12

ah oke, dan zal ik dat eens laten nakijken. Eventueel laat ik de dierenarts wel eens aan huis komen ervoor. Ik zal het wat opvolgen. Ik dacht altijd dat het in zijn pootje zat maar de knietjes daar heb ik nog nooit over nagedacht. Mijn man hoort het nooit omdat het , als het voorkomt, maar een keer of 2 is en dan niet meer en tegen de tijd dat ik gezegd heb dat het kraakt, kraakt het niet meer.

Misschien een domme vraag: maar kan ik zelf niks voelen?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 12 maart 2013 - 19:52

Goh ik zou dat niet zelf gaan voelen hoor. Een DA weet hoe hij dat 'moet doen. Bij honden ziet men dat vrij vaak. Bij katten niet zo, maar ook omdat die wel niet zo vlug gaan manken. Als de kat er geen last van heeft, zou ik de DA niet alleen daarvoor laten komen hoor. Maar als je ziet dat hij moeilijk recht staat en mankt, dan wel.

Maar als het zo is, is dan een operatie en er zijn weinig DA die daar ervaring mee hebben bij katten. Ik raad je dan aan om naar een DA orthopeed te gaan. Maar wsl is het niks.

Bewerkt door wea, 12 maart 2013 - 19:52.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...