Spring naar inhoud

- - - - -

RC Urinary S/O High Dilution

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Guest_lotje_*
Guest_lotje_*

#1 Geplaatst 12 augustus 2009 - 18:34

Sinds begin juli heeft de dierenarts mij aangeraden om RC Urinary S/O High Dilution te geven aan onze Snoes. Ze sukkelde zo af en toe eens met haar nieren en urine.
Begin juli had ze struviet- en calciumoxalaatkristallen in haar urine, eind juli had ze enkel nog die calciumoxalaatkristallen. De speciale voeding doet dus wel goed zijn werk!
Ik had de indruk dat de dierenarts zei om altijd die voeding te geven, maar nu zie ik op die zak van RC staan dat ze aanraden om dat maximum 6 maanden te geven?

Zijn er hier baasjes die altijd RC Urinary S/O High Dilution geven aan de poezels? Of zou ik dan moeten overstappen op de gewone RC Urinary S/O?

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#2 Geplaatst 12 augustus 2009 - 19:28

Yup, ik geef het permanent. Er is niet veel verschil tussen de high dilution en de gewone eigenlijk. Vroeger gaf ik de gewone, nu de high dilution omdat RC de gewone niet meer verkoopt via onze dierenarts. Die is toen speciaal nagegaan of het kwaad kon en dat zou in orde zijn.

Zwartje zit nu ondertussen een drietal jaren op de gewone denk ik en een half jaar op de high dilution.

Ginger-en-Noortje
Ginger-en-Noortje
  • 3.961 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 12 augustus 2009 - 20:52

Wij gebruiken de S/O voor Noortje, al jaren..

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 13 augustus 2009 - 17:37

Calciumoxalaat kristallen, verdwijnen niet door een dieet?
Ik vind het vreemd dat je één voer krijgt, die beide blaasgruissoorten zou moeten verhelpen/verminderen, beide vraagt namelijk om een andere aanpak.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 augustus 2009 - 20:05

Ik heb het hier 6 maanden gegeven, omdat het niet duidelijk was wat het blaasprobleem was en de éne DA zei wel iets van gruis in de blaas te zien en de andere niet. Ik heb het risico genomen om terug gewone voeding te geven en dat loopt prima. Andere mensen geven het permanent, omdat de kat anders vlug opnieuw last heeft van het probleem.
Geplaatste afbeelding

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 13 augustus 2009 - 20:14

Ester zei:

Calciumoxalaat kristallen, verdwijnen niet door een dieet?
Ik vind het vreemd dat je één voer krijgt, die beide blaasgruissoorten zou moeten verhelpen/verminderen, beide vraagt namelijk om een andere aanpak.

ik deel jou mening ester
struviet krijg je doordat de urine te base is, je moet hem dus zuurder kunnen maken en oxalaat is het tegenovergestelde.......hier is urine te zuur en moetje hem minder zuur maken
beiden vragen dus een andere aanpak

Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_lotje_*
Guest_lotje_*

#7 Geplaatst 19 augustus 2009 - 13:34

tash zei:

ik deel jou mening ester
struviet krijg je doordat de urine te base is, je moet hem dus zuurder kunnen maken en oxalaat is het tegenovergestelde.......hier is urine te zuur en moetje hem minder zuur maken
beiden vragen dus een andere aanpak

De dierenarts zei dat de struvietkristallen 'opgelost' waren, blijkbaar door die voeding, want bij de 2de controle zaten er geen meer in haar urine.
En die oxalaat gingen weggaan door het plassen en kunnen niet oplossen zoals die andere, volgens de dierenarts.

Maar als ik jou uitleg lees, is het dan toch mogelijk om beide kristallen in de urine te hebben?

Zopas nog even op de website van RC gekeken en daar staat wel degelijk bij de S/O High Dilution dat het zowel struviet als calciumoxalaat helpt voorkomen

Bewerkt door lotje, 19 augustus 2009 - 13:36.

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 19 augustus 2009 - 15:08

Wat ik wel kan bedenken is dat je kat oxalaatgruis heeft gekregen juist door die brok, zoals zoveel andere katten. (omdat er onnatuurlijke verzuurders inzitten)

Wat was de pH-waarde van de urine in het begin, en nu?

Geplaatste afbeelding

Guest_lotje_*
Guest_lotje_*

#9 Geplaatst 20 augustus 2009 - 22:52

Ester zei:

Wat ik wel kan bedenken is dat je kat oxalaatgruis heeft gekregen juist door die brok, zoals zoveel andere katten. (omdat er onnatuurlijke verzuurders inzitten)

Wat was de pH-waarde van de urine in het begin, en nu?

Ik heb dus 2 resultaten van de urine van Snoes
Het 1ste resultaat is wanneer ze nog gewone brokjes van RC indoor kreeg en ze struviet en calciumoxalaatkristallen had
Het 2de resultaat is na zo'n 3 weken brokjes van die S/O High Dilution en had ze enkel nog calciumoxalaat

De pH-waarde van de 1ste test was 6,5 en bij de 2de test 6

Bij de 1ste test staat er bij 'proteinurie' wel 799, terwijl dat volgens het resultaatsblaadje dat ik kreeg onder de 500 moet liggen. Bij de 2de test was dat maar 177 niet meer
Bij de 1ste test waren er ook bacteriën aanwezig, bij de 2de test staat er 'zeldzaam'

Ik geef enkel maar brokjes aan Snoes

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 augustus 2009 - 15:10

lotje zei:

De pH-waarde van de 1ste test was 6,5 en bij de 2de test 6

De pH-waarde die hoort tussen de 6 en de 6,5 te zijn. :catnoknow Als de pH-waarde hoger is dan 6, krijg je kans op struviet kristallen, en wordt deze lager dan 6 dan krijg je kans op oxalaat stenen.

Zoals gezegd lossen oxalaatstenen niet op door welk dieet dan ook, daar is echt een operatie voor nodig. (met daarna wél een aangepast dieet)
Geplaatste afbeelding