Spring naar inhoud

- - - - -

Kat uit de buurt ... toelaten?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 13 maart 2013 - 00:57

Ik vrees dat we hier binnenkort geen 3 katten meer hebben, maar 3.5.

Al een half jaar komt er hier héél geregeld een kat uit de buurt piepen.
Niet alleen piepen, ook mee-eten en ze heeft zelfs de weg naar boven, naar de slaapkamers al gevonden.
Komt steeds langs de kelder binnen ... tja, ons jongens gaan meestal ook langs daar binnen en buiten.

Het beestje moet een thuis hebben, want we hadden hem weer effe niet gezien.
Maar de laatste weken zit ie hier echt aldoor en "nestelt" zich ook echt (overlaatst vonden we meneer 's ochtends terug in de computerstoel, het was duidelijk dat ie daar goed lag en al effe lag).

Probleempje daarbij is ook nog dat onze bengels niet omkunnen met die kat.
Als ze ze zien is 't meestal kattenambras en een boel geblaas.
Vooral Pinchi en Patcha reageren héél heftig op dat beest.

Latté is hier ook zo binnen gekomen en gebleven, maar van haar wisten we vrij snel dat ze géén thuis meer had.
Dit beestje moet ergens aan de andere kant van de wijk een thuis hebben.
We hebben al rond gehoord bij de buren, maar die weten ook niet juist van waar ie komt. En om nu alle huizen te gaan aflopen (alle tuinen - iets van een groot vierkant van 15 op 15 - grenzen hier aan elkaar, maar de "achterburen" en "zijburen" kennen we dus totaal niet) ...

Onze bengels krijgen overigens anti-vlooi, maar van hem (we vermoeden dat het een mannetje is) weten we het niet. En om er nu zelf centen tegenaan te smijten ... Maar tegelijk loopt hij hier wel continu in en uit.

Voorlopig jagen we hem weg als we hem tegenkomen ... Maar als hij naar boven sluipt, hebben we het ook niet altijd gezien. En als hij hier komt als wij hier thuis zijn ook niet.
En ons jongens zijn ook vaak te lui om hem weg te jagen (het is héél vaak dat zo lang hij een beetje uit het zicht blijft, ze echt weinig doen) ...
Ik weet het dus niet goed ... Blijven wegjagen als we hem zien? Of hem toch maar toelaten als hij langskomt?

Als ie mij ziet, vliegt ie uit zichzelf meestal al zo snel mogelijk richting kelder ;) ... Maar dat had Latté ook in begin ;).

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 13 maart 2013 - 08:57

Moeilijk. Je zou eerst moeten uitsluiten dat het een kat uit de buurt is.
Kan je misschien ergens wat "gevonden" flyers maken en in buurtwinkels ophangen (of voor je raam?)

Wanneer hij van niemand is, dan moet je voor jezelf beslissen of het kan of niet, vooral tegenover de andere poezels.
En of een herintroductie mogelijks peis en vrede kan brengen (of minstens een degelijke wapenstilstand, waar ze elkaar kunnen verdragen zonder dikke vriendjes te worden).

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2013 - 09:02

Wij hadden vroeger ook zo een kat die altijd binnen en buiten liep. Alleen wisten wij wel van wie ze was. Ze mocht eigenlijk niet in huis maar toch slaagde ze er wel in. Ik kwam die dan af en toe eens tegen op mn kamer of dat ze het eten van mn kat aan het stelen was.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 maart 2013 - 09:07

Ik zou toch ook proberen om de eigenaar te vinden. Is het katje mager? Het zou erg zijn als het een zwervertje is vermits het heel moeilijk is voor deze diertjes om eten te vinden in de koude. :(
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#5 Geplaatst 13 maart 2013 - 09:30

Ik zou ook doen zoals Sabine zegt, Flyers hangen dat je deze poes hebt gevonden, om zo de eigenaars ervan op de hoogte te brengen, als die er al zijn natuurlijk.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#6 Geplaatst 13 maart 2013 - 17:45

Ik zou inderdaad ook proberen uit te vinden of de kat een thuis heeft. Wij zijn zo een katje kwijtgeraakt. Die was plots vermist en ne een paar dagen intensief zoeken en flyeren bleek dat andere mensen haar gewoon in huis hadden gehaald. Ik kon daar toen niet mee lachen in ieder geval, dat ik mij zo ongerust had gemaakt terwijl ze gewoon bij die mensen zat. Uiteindelijk hebben we haar dan wel daar gelaten omdat ze ook niet zo goed overeen kwam met Rakker en ze die thuis dus zo'n beetje zelf gekozen had. Maar als die mensen dus moeite gedaan zouden hebben om haar eigenaar te vinden dat had ik toch geapprecieerd.

Ik zou de kat persoonlijk zo goed mogelijk proberen buiten te houden als je eigen katten er niet mee overeen komen. Kan een beetje grof klinken, maar bij mij gaan mijn eigen katjes dan toch voor. En zo'n vreemde kat in huis, zeker waar ze niet goed mee overeenkomen lijkt mij dan veel te veel stress. Natuurlijk als het echt een zwerfkat is, zou ik er wel iets aan doen door een opvang te bellen ofzo of desnoods buiten eten te zetten en een plekje te voorzien, maar ik zou de kat toch zoveel mogelijk proberen uit het huis te houden.

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 13 maart 2013 - 23:45

Het is duidelijk dat ze genoeg te eten krijgt ;). 't Is echt geen mager beestje en 't ziet er ook niet verwilderd uit.

En we zien hem met periodes.
We hebben hem nu weken niet of nauwelijks gezien, maar de laatste 2 weken weer wel héél veel.
Van de zomer zat ie hier ook nogal vaak.

Hij moet dus echt wel een thuis hebben.

Daarstraks kom ik beneden om onze bengels eten te geven ... en staan daar 4 katten te bedelen om eten ;).
Meneer stond erbij.
Hij was wel snel weg toen hij mij zag ;).
Maar onze bengels laten hem de helft van de tijd dus rustig doen.
En op ander momenten vliegen ze dan weer ultrahevig op elkaar, dat we achteraf serieus wat kattenhaar terugvinden.
En het ook tot in de slaapkamer horen (dat ze in de kelder zitten).

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 14 maart 2013 - 14:10

nog makkelijker dan flyers, doe hem een halsbandje aan met een briefje rond. dat heb ik ook al eens gedaan bij een kat. Ik had geschreven dat deze kat vaak in onze tuin zat en dat ik graag had geweten of ze een baasje had met mijn telefoonnummer. die avond kreeg ik een smsje van de eigenaars en die zijn dat bandje ook komen terug brengen.

Die moeten wel raar opgekeken hebben dat hun poes ineens met een halsbandje en briefje thuis kwam. :lachen:

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 14 maart 2013 - 14:21

Wel oppassen voor besmettelijke ziektes zoals Fiv en Felv, dat wil je echt niet binnen halen,
nooit je katjes samen laten eten of andere zolang je niet weet of ze gezond zijn, het is misschien grof maar het is de realiteit!

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 14 maart 2013 - 14:22

goeie tip van wea.
maar het moet wel lukken dan, de kat moet zich laten vastpakken.

je kan ook eens navraag doen bij de buren.

in afwachting tot je weet hoe het zit zou ik de kat toch zoveel mogelijk buitenhouden, zodat ie het niet gewend wordt van bij jullie binnen te zitten.