Spring naar inhoud

- - - - -

Graag tips om een katje voor het eerst te wassen ...

wassen

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:09

Hallo iedereen,

Mijn Nelleke leefde vroeger op de straat, ik denk niet dat ze in de opvang de katjes wassen, wat ik uiteraaaaaard begrijp !
Ik voel echter precies kleine korreltjes op haar kopje, wanneer ik haar kriebel. Volgens mij geen 'beestjes' maar gewoon vuil. Zou haar dus graag willen wassen, zodat mijn meisje proper is.

Maar ... aangezien ze nog altijd vrij schuw is t.o.v. mensen weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken.
Ik kan haar strelen, ze geeft me likjes, soms zelfs op mijn neus - schattig !! , naast me in de zetel liggen en heel af en toe op de schoot lukt ook. Maar haar oppakken, dat heeft ze (nog) niet graag, dan wordt ze angstig.

Dus vraag ik me af hoe ik haar kan wassen zonder haar al te veel stress te geven... Kan ik haar op een bepaalde manier vasthouden / kalmeren ?
Een voordeel is dat ze niet bang blijkt te zijn van water. Integendeel, wanneer de kraan loopt drinkt ze ervan, en hakt ze met haar pootje in de straal :goofy: Ze vindt het ook super om in bad rond te lopen, wanneer de bodem nog nat is. (net na het nemen van een bad / douche)

Nog een laatste, waarschijnlijk heel domme vraag maar ik stel ze toch :cat : bestaat er een soort van kapper voor katjes, zoals voor honden ? Indien wel, zouden jullie dan aanraden om Nel door zo iemand te laten wassen of het toch beter zelf doen ?

Sorry voor de gekke vragen maar, zoals eerder gezegd, heb ik eerder geen katjes gehad dus moet nog veel bijleren...

Alvast heeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie hulp :love3:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:20

Kan je het niet eruit kammen met een vlooienkam. Die kam is zo fijn dat ge veel vuil uit de vacht ermee kan kammen.
Met wassen heb ik geen ervaring de meeste katten hebben dat niet graag en vooral als ze het niet gewoon zijn.

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:27

Zou ik kunnen proberen, maar zoals gezegd heeft ze niet graag dat je haar oppakt / tegenhoudt ...
Zal een gevecht worden :trance:

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:30

Goh, ik ben geen voorstander van het wassen van katten.  Ik heb het hier één keer moeten doen omdat ze met vlooien bléven zitten.  En alhoewel ze hier ook van de kraan komen drinken, er naar meppen met hun pootje en in een nat bad durven rondhuppelen waren ze hier AB-SO-LUUT niet mee gediend.  Ik heb mezelf ook voorgenomen van dit nooit meer te doen.  Ik vond het een ramp.  De katten hadden bijna een hartaanval (hun hartje bonkte uit hun lijf !) en ik zat te huilen na afloop.  Zo lelijk dat ze deden, zo had ik ze nog nooit gezien...  Nooit meer doe ik hen (of mezelf) dat nog aan.
Zeker als je katje nog zo schuchter is, zou ik jullie vertrouwensband nu (nog) niet op de helling zetten.
Zoals Catherine zegt zou ik dan ook eerst eens proberen met een vlooienkam...

Sommige mensen leren hun katje dat van jongsaf aan en dan zal dat wslk wel lukken maar hier dus niet. :mrgreen:
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:38

ik zou het ook niet aanraden. zeker omdat ze zo schuchter is. Dat ka nerg traumatisch zijn voor een kat als ze er niet aan gewend is. Ik zou gewoon proberen het eruit te kammen.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 maart 2013 - 11:41

Okido, dan gaan we dat eerst proberen. Ik wist wel dat ik op jullie kon rekenen voor goede raad, bedankt ! :thumb:

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 13 maart 2013 - 12:38

Ik zou het ook niet aanraden. Frustratie van jewelste van beide kanten en zou jullie relatie niet ten goede komen ;).

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 13 maart 2013 - 12:49

Misschien ze niet echt onder de douche sproeier houden maar voorzichtig met een nat waslapje? Zo maak je ze misschien minder van streek? Ik heb ooit fluffy eens moeten wassen en heb dat ook zo gedaan en ze maakte er geen probleem van toen.

Bewerkt door Eibhlin, 13 maart 2013 - 12:49.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 13 maart 2013 - 13:02

misschien kan je het eens proberen met droogshampoo als het toch nodig zou zijn ? En dan niet rechtstreeks op haar spuiten, maar op een waslapje of je handen en zo aanbrengen ? Wil je toch echt per se wassen, dan zou ik dit in de badkamer doen en zorgen dat je met twee bent want het is een hele onderneming als je katten niet regelmatig gewassen worden en dit gewoon zijn. Zorgen dat je voldoende handdoeken bij de hand hebt en eventueel een fohn om ze grotendeels te drogen. Oh ja, en eerst nageltjes knippen dan !

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 13 maart 2013 - 13:09

Bekijk berichtPegske, op 13 maart 2013 - 11:27, zei:

Zou ik kunnen proberen, maar zoals gezegd heeft ze niet graag dat je haar oppakt / tegenhoudt ...
Zal een gevecht worden :trance:

Dan wordt het een ramp ook om haar te wassen, zou het zeker niet doen. Kam haar een paar keer met de vlooienkam die is echt goed om viezigheids eruit te krijgen. En je moet niet de hele kat in ene keer doen je kan het verschillende dagen doen zo duurt het niet te lang elke keer.

Bekijk berichtwendyv123, op 13 maart 2013 - 13:02, zei:

misschien kan je het eens proberen met droogshampoo als het toch nodig zou zijn ? En dan niet rechtstreeks op haar spuiten, maar op een waslapje of je handen en zo aanbrengen ? Wil je toch echt per se wassen, dan zou ik dit in de badkamer doen en zorgen dat je met twee bent want het is een hele onderneming als je katten niet regelmatig gewassen worden en dit gewoon zijn. Zorgen dat je voldoende handdoeken bij de hand hebt en eventueel een fohn om ze grotendeels te drogen. Oh ja, en eerst nageltjes knippen dan !
Droogshampoo heeft geen effect als er korreltjes grond of vuil in de vacht zitten.

Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 maart 2013 - 13:10

Bekijk berichtwendyv123, op 13 maart 2013 - 13:02, zei:

Een fohn gebruiken ?  Dan denk ik dat ik mijn katten een week niet onder het bed of de kast had uitgekregen...
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 13 maart 2013 - 13:21

ik heb zelf nog nooit droogshampoo gebruikt eigenlijk, maar dit is het eerste dat bij mij opkwam :)
Hier worden ze gedeeltelijk doorgefohnd, anders likken ze zich een ongeluk....  ze kennen het geluid wel, ze zijn er niet happy mee maar ze zijn ook niet echt in paniek

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 13 maart 2013 - 14:51

Bekijk berichtwendyv123, op 13 maart 2013 - 13:21, zei:

ik heb zelf nog nooit droogshampoo gebruikt eigenlijk, maar dit is het eerste dat bij mij opkwam :)
Hier worden ze gedeeltelijk doorgefohnd, anders likken ze zich een ongeluk....  ze kennen het geluid wel, ze zijn er niet happy mee maar ze zijn ook niet echt in paniek

ze moeten zich intens likken om de beschermende vetachtige laag terug over hun haren te krijgen. ik denk dat een fohn voor de meeste katten geen optie is, dat klinkt nogal erg als blazen wat hun taal betkent: oei, dat kan mij aanvallen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 13 maart 2013 - 15:36

ok..... dan weet ik dat ook alweer :)

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#15 Geplaatst 13 maart 2013 - 17:36

Met een nat waslapje kan je weinig verkeerd doen  :ba wel even zien hoe poes reageerd...doe ik bij ons cloe ook af en toe, dan verschiet ik wat er maar van mijn poezel overblijft  :lachen: net een klein monstertje
Geplaatste afbeelding