Spring naar inhoud

- - - - -

Ik weet niet goed wat te doen Fokken of niet?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Luna'ke
Luna'ke
  • 10 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 15 maart 2013 - 17:02

Ik ben aan het twijfelen of ik 1 keer zou fokken met mijn Luna of niet.
Ze wordt in april 1 jaar en is al twee keer krols geweest.
Ik zou het willen doen omdat ik haar zo mooi en lief vind. En dan kan ze die eigenschappen doorgeven aan haar kittens.
Maar langs de andere kant, ik ben deze week gestart met het lezen van het boek van Esther Verhoef. En die dingen die ze er op noemt die kunnen gebeuren bij het fokken hebben me bang gemaakt.
Ik ben hard aan het twijfelen en weet niet zo goed wat beslissen.
Als er iemand tips heeft? Altijd welkom.
Want als ik toch beslis niet te fokken laat ik haar best steriliseren zeker?
Alvast bedankt!

Groetjes Nathalie

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#2 Geplaatst 15 maart 2013 - 17:13

Alle katten zijn mooi en lief, daarom hoeven ze niet per se kindjes te krijgen. ;)

Steriliseren zou ik zeggen, maar ja ik vang dan ook ongewenste katten (en kittens) op dus ik bekijk dit helemaal anders.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 maart 2013 - 17:25

Er kan inderdaad zoveel misgaan en wil je het goed doen, dan is dit een hele verantwoordelijkheid en kost dit veel tijd en geld aan research en testen. Als je het toch zou doen, dan zijn ze nooit een kopie van de moederkat want elke kat is weer anders van karakter. Gelukkig zijn er genoeg goede fokkers die mooie, gezonde en lieve schatjes fokken.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 15 maart 2013 - 18:39

Een kitten krijgt genen mee van moeder en vader. Dat moeder lief en dergelijke is, wil niet zeggen dat die kittens dit automatisch ook zijn.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 15 maart 2013 - 19:13

Fokken of niet. Een grote hamvraag van velen.

Ons Kiara is ook een prachtkat (vinden wij he :-) ) en zou het denk wel goed doen op shows.
Toch is ze gester. en heeft ze nog nooit een show gedaan (en zal ook niet gebeuren omdat dit haar angstig maakt).

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#6 Geplaatst 15 maart 2013 - 20:44

Ik zou niet fokken. Ik vind elke kat mooi.. en een bevalling een groot risico.
Er zijn al genoeg sukkeltjes op de wereld.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 15 maart 2013 - 20:52

Ik ben het eens met Jubikelcats.

De vraag is eigenlijk, zou je een kittentje zelf willen houden?
Want als je niet echt wilt gaan fokken, mja dan ben je eigenlijk aan het vermeerderen...
Als je gewoon eens een nestje wil meemaken en je doet het op een verantwoordelijke manier en je zou graag een kittentje houden, ja waarom niet dan? :)
Je kan inderdaad veel slechts meemaken maar dat wil niet zeggen dat je dat ook zo gaat meemaken ;) als je maar goed weet waar je aan begint, rekening mee houd wat er allemaal kan gebeuren en
als je geleidt word door een goede ervaren fokker, waarom dan niet he? ;)
Een bevalling meemaken is het mooiste wat er is voor mij :love4:  en dan nog een eigen kittentje houden dat is zoooo speciaal .

Bewerkt door Solotje, 15 maart 2013 - 20:54.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 15 maart 2013 - 23:40

Als je heel graag kittentjes hebt, kan je ook altijd opvanggezin worden. Ik ben dol op kittens, maar al mijn katten zijn gesteriliseerd. Ik hou me dan ook bezig met gedumpte mamapoezen terug sociaal te maken en hun vertrouwen te geven in de mensen en ondertussen geniet ik van haar kittens en maak ik die sociaal en lief. En stiekem neem ik talloze foto's van hen wat eigenlijk niet lukt want kittens zitten geen moment stil, maar het is het idee dat telt. ;)

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 15 maart 2013 - 23:54

Als je echt wil fokken is het aan te raden wat meer te weten over de rasstandaard en moet je kritisch naar je eigen kat kunnen kijken.
Heeft je kat grote oren, dan ga je op zoek naar een kater met kleinere oren, enz.......
Eigenlijk moeten de minpunten van jou kat de pluspunten zijn van de kater die je kiest.
Op deze site klik vindt je oa de rasstandaard terug van de brits korthaar.

Ook moet je je lid maken van een kattenvereniging en een catterynaam aanvragen, anders kan je geen stambomen bekomen.
Als je katje 1 jaar is het aan te raden dat je haar test op HCM en op PKD, (dat laatste kan ook via dna)

Er komt dus heel wat kijken bij een eerste nestje, maar als dit echt je droom is moet je er voor gaan.
Alleen, als je het wil doen, doe het dan echt goed en zoals het moet, anders kan je je beter opgeven als opvanggezin voor katjes, er ziin ontzettend veel asielen en opvangen die nood hebben aan opvanggezinnen, en zo heb je ook kittens in huis. ;)

Het is al zeer goed dat je het boek van Esther Verhoef aan het lezen bent, zodat je ook al weet dat het ook kan mislopen, en dat het wel een investering is.
Ook qua tijd want de eerste 3 maanden na de bevalling heb je kittens in huis dus op vakantie gaan wordt dan moeilijk.

Zet voor jezelf de voor en de nadelen even op papier, zo kom je er misschien makkelijker uit.
Succes :geluk:

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#10 Geplaatst 16 maart 2013 - 00:13

Bij twijfel niet doen. :)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 16 maart 2013 - 09:47

Ik zou het ook steriel laten maken. Zoals je hierboven al gemerkt hebt komt er heel wat bij kijken. En kittens om voor te zorgen zijn er genoeg.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk