Spring naar inhoud

- - - - -

Raskat of toch eentje uit 't asiel?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 21 maart 2013 - 18:53

't Is niet voor mij dat ik die vraag stel, maar voor een collega.

Ze heeft al 10 jaar een kat uit een asiel. Toen nog jong, intussen 10 à 11 jaar.

Intussen is ze getrouwd en zijn er 2 meisjes van bijna 6 en 7 bij.
De oudste begint echt te verlangen naar een diertje om zelf voor te zorgen (en mama is akkoord en wil uiteraard mee de zorg dragen).

De kat die er nu is, die laat zich alleen zien als mijn collega alleen is.
Is haar man erbij of de kinderen, dan verstopt ze zich echt of dan blaast ze.

Ze is ultraschuw, de enige wiens aandacht ze aanvaardt, is die van mijn collega.
Mijn collega vindt dat ontzettend jammer voor haar kinderen, dat ze totaal geen band kunnen opbouwen met de kat. Dat de kat dat duidelijk absoluut niet wil en laat merken (ofwel duikt ze weg, ofwel blaast ze).

Ze denkt dus nu na over een tweede kat in huis halen.
Maar ze twijfelt: Een katje uit een asiel, dat heeft immers een "verleden" dat je nooit helemaal kent en waardoor je nooit helemaal weet hoe ze gaat reageren.
Een raskat weet je bij sommigen iets beter welk karakter hij of zij heeft.
Maar kost ook een pak meer qua aanschaf.

Voor haar dochter wil ze echt wel uitkijken naar een kat die wel "schootvriendelijk" is en die wel wil knuffelen en aandacht wil en die de oudste mee kan verzorgen.

Langs de andere kant twijfelt ze tout court ... Of het wel gaat lukken om bij de huidige kat van 10 à 11 jaar een extra kat te zetten (katlief is het al jaren gewend om alleen te zijn). Maar nu nog 5 jaar of langer wachten vindt ze niet echt een optie.

Iemand ideeën?

De beslissing zal niet direct genomen worden, hoor (er wordt echt wel over nagedacht)! Maar mijn collega wil er ook geen jaar meer mee wachten.

De jongste dochter ziet overigens wel graag katten, maar voor een dier zorgen ... dat interesseert haar (voorlopig) niet echt. Ze heeft twee verschillende dochters op dat vlak ;).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 21 maart 2013 - 19:06

Goh, ik kan je geen raad geven, maar vind het zielig voor het beestje dat zich blijkbaar al zeker 7 jaar 'verstopt' en zich niet goed voelt!

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 21 maart 2013 - 19:14

Ze komt boven water hoor ... Maar dan vooral als de kinderen in bed liggen.
En de enige die haar mag aanraken is mijn collega. Zelfs van haar man moet ze niks hebben.
Als de oudste dochter haar al es wil strelen (de jongste heeft daar niet echt interesse voor), is het geblaas of zelfs een poging tot krabben.

Mijn collega weet dus wat ze niet wil bij een volgende kat.
Vandaar dat ze schrik heeft dat een katje uit een asiel of opvang sowieso een verleden mee heeft.
En dat er kennelijk echt wel bepaalde rassen en raskatten zijn waar zij van zegt dat ze meer "kindvriendelijk" zijn.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 21 maart 2013 - 19:18

Er zijn nochtans heel veel lieve katten die zitten te wachten op een goede thuis. Ze verblijven ook heel dikwijls in een gezin om ze sociaal te maken.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Lea
Lea
  • 133 berichten

#5 Geplaatst 21 maart 2013 - 19:52

Inderdaad, kijk maar eens naar de sites van kat zoekt thuis en andere organisaties die katten thuis opvangen. Daar kunnen ze vaak een heel goede beschrijving geven van het karakter van hun opvanger. Daarbij kan een raskat toch ook "tegenvallen", in die zin dat het toevallig geen schootkat wordt.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#6 Geplaatst 21 maart 2013 - 22:06

Joe heb ik uit het asiel gehaald, hij was toen 6 jaar en hij is supersociaal! Dus 't is niet omdat ze uit een asiel komen dat ze niet sociaal zijn. Als je naar een goed asiel gaat, kunnen ze je zeker zeggen welke katten sociaal zijn en welke niet. Van katten die in opvanggezinnen blijven is dit waarschijnlijk nog meer geweten. Dus als je collega geen voorkeur heeft voor een bepaald ras zou ik een asiel/opvangkatje nemen. Er zijn er zoveel die nog een goede thuis zoeken!

Bewerkt door kate2, 21 maart 2013 - 22:08.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 22 maart 2013 - 11:39

Ik raad je collega aan om goed naar het gedrag te kijken voor ze een kat neemt. Dat gaat het verschil maken, niet of het een raskatten is of een kat uit een asiel. Er zijn fokkers die immers enkel op looks fokken en niet op gedrag en dan kan het ook voorkomen om een schuwe raskatten te hebben. Er zitten ook superaanhankelijke lieverds in een asiel, die gewoon pech hebben gehad.

Ook is het zo dat een kat vanaf een jaar of 2volwassen is en dan heb je eigenlijk wel een idee van welk karakter je precies in huis haalt. Bij een kitten weet je niet altijd naar wat het uitgroeit. Het beste ga je naar een goed asiel dat zijn katten echt kent en dat is niet in elk asiel. Bv het dierenthuisje in Brecht is echt wel aan te raden.

Mijn 3 katten komen uit een asiel. Zelda komt altijd op de schoot van mijn man liggen als hij ergens gaat zitten. En terwijl ik dit typ, liggen er 2 naast me op de bureau en hoor ik nummer 3 aankomen...
James slaapt naast mijn kopkussen en hij heeft wel een verleden in die zin dat hij bang van onbekende mannenvoeten is, maar ook hij komt nu al knuffels halen bij mijn man.

Het is niet zo dat in asielen altijd katten zitten met een probleem of schuchtere katten en dat raskatten altijd superaanhankelijk zijn. Je moet gewoon echt naar het karakter kijken en bij een volwassen kat heb je als voordeel dat dit eigenlijk veel makkelijker is om te zien wat je in huis haalt.

Bewerkt door wea, 22 maart 2013 - 11:40.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#8 Geplaatst 22 maart 2013 - 12:10

Als het uiterlijk niet van belang is, lijkt het me onnodig om een raskatje te nemen. Bij een goede opvang of een goed asiel gaan ze je een kitten aanraden dat echt wel bij jullie past, en indien jullie een heel aanhankelijk katje willen zullen ze dit op de leeftijd dat ze vertrekken wel min of meer kunnen voorspellen, al ben je nooit zeker.

Ik raad je wel aan om niet zomaar bij mensen die thuis een nestje hebben kittens te nemen. Veelal worden die veel te vroeg van de moeder gescheiden, wat op latere leeftijd gedragsproblemen kan geven.

Veel succes in jullie zoektocht, en hier zijn op het forum een aantal goede opvangen actief die jullie zeker en vast kunnen helpen. :geluk:

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 22 maart 2013 - 23:44

't Is niet mijn zoektocht, hé! 't is die van mijn collega ;).

Maar ze weet dat ik 3 katten heb en begon er gisteren over.
Dat haar andere kat echt schuw is en hoe spijtig ze dat vond voor haar kinderen had ze in 't verleden al verteld.
Maar nu denkt ze dus echt wel serieus aan een extra kat(je).

Bij een raskat houdt de prijs haar wat tegen.
Bij een kat uit een opvang of asiel heeft ze het verhaal van haar "huidige kat" (die dus ook uit een asiel kwam) in gedachten en houdt haar tegen.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 maart 2013 - 23:56

Ik vind wel dat ze in eerste instantie moet denken aan het belang van haar huidige kat. Wat als haar huidige kat niet gedient is van een nieuwkomer?
Kan ze wel zeggen haar oudste dochter wilt heel graag een katje, ja welk kind wilt dat niet op die leeftijd? 7 jaar is nog wel jong hoor, snap het opzich wel...maja de kat die je nu hebt gaat voor vind ik.
Een raskat heeft vaak een bepaald karakter, maar dat wil niet meteen zeggen dat het een schootkat wordt. Ze kunnen ook een ieder ouder katje adopteren, daarvan is het karakter echt wel bekend. Als je een kitten neemt, weet je nooit wat de uitkomst zal zijn, kan altijd nog veranderen.
Geplaatste afbeelding

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 24 maart 2013 - 13:49

Niet alle katten uit een opvang of een asiel zijn schuw en angstig. Ik doe opvang voor Kat Zoekt Thuis en heb zelf verschillende asieldieren en die zijn lang niet allemaal schuw. Zo'n veralgemening. Je moet natuurlijk wel veel tijd steken in een angstige kat en het niet zijn beloop laten gaan.