Spring naar inhoud

- - - - -

Holebi's

• Log in om te reageren
111 reacties op dit onderwerp
Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 23 maart 2013 - 11:20

Nu ik hier toch maar in het ziekenhuis lig heb ik wat meer tijd om me bezig te houden met "onderzoek" ;)

Enkele weken geleden tijdens mijn stage had ik een gesprek met een leerkracht Nederlands over holebi's. Tijdens haar lessen ging zij een discussie moment houden over het problematisch stijgen van homofoob geweld. Nu moet je weten dat de school een school is met een hoger allochtone percentage en ook leerlingen uit sociaal minder bedeelde gezinnen.

Die leerkracht is zeer mondig en is wel wat gewoon maar deze keer stond ze perplex wat de leerlingen durfde zeggen.
Tot grootte verbazing zijn er toch twee meisjes geout, ééntje als lesbische en ééntje als biseksueel. Hier zijn om trend weinig tot geen woorden aan vuil gemaakt en hebben ze het "geaccepteerd" .
Maar moest een jongen zich geout hebben als homo dan zou de klas op stellen hebben gestaan hebben ze eerlijk toegegeven.

Ik vind dit persoonlijk zéér erg. Misschien weten jullie het al dan niet maar ook ik behoor tot deze "groep". Ik heb me op mijn 18jaar geout na heel lang te negeren en toch moeite te willen doen met een meisje... maarja het is nu zo. Momenteel mag ik me gelukkig prijzen dat ik een schat van een vriend heb. Waarmee ik binnen dit en een paar maanden ga samenwonen. Maar genoeg over mij ;)

Nu ben ik grote voorstander dat men bezig is om het onderdeel "holebi's" in het leerplan te zetten als eindtermen/ontwikkelingsdoelen. Zo om de leerlingen er "gewoon" aan te laten worden(hoe kan ik het anders verwoorden :) ) .

Zelf hebben wij ook op het punt gestaan eens met mijn studiegenoten rond te tafel te zitten en lessen te ontwikkelen waarin we dit thema het best aan bod laten komen.

Zelf heb ik 3 jaar in een jeugdvereniging gezeten die zich inzet voor holebi's -30. Wij geven ook scholenwerking en kwamen daar de problematiek ook geregeld tegen.

Nu mijn vraag,
- Zijn er hier toevallig mensen aanwezig die het ook moeilijk hebben met twee mannen of twee vrouwen samen te zien als koppel? En wil je hier over je ding kwijt? Ik ga u hiervoor zeker niet verkeerd bekijken of u afschieten. Integendeel, ik wil daar zeker over praten om zo wijzer te worden.

- Uiteraard zijn er hier ook ouders op het forum. Hebben jullie dit gesprek al eens gehad met uw (puber)kinderen en hoe reageren zij hierop? Staan ze hiervoor open of is het vaak nog "een-ver-van-mijn-bed-show"?

Uiteraard KS-ers die hun gedacht hier over kwijt willen of ideeën hebben hoe je zo iets best aanpakt met tips and trucs zijn hier ook steeds welkom ;)
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 23 maart 2013 - 11:51

Ik heb helemaal geen problemen met holebi's. Laatst zaten twee meisjes voor mij in de bus elkaar af te lebberen, ik had daar wel problemen mee, maar had er evenveel problemen mee gehad mocht dat een hetero koppel zijn :d Was gewoon degoutant :lachen:

Persoonlijk vind ik het te ver gaan om het in een leerplan te plaatsen. Als je voor elke vorm van discriminatie ten opzichte van een bepaalde doelgroep of voor elk taboe iets in het leerplan moet gaan zetten, dan komt men jammer genoeg gewoon niet meer aan de hoofdvakken toe. Eigenlijk is dat ook een taak van de ouders, een school kan daarbij wel ondersteunend werken, maar daar houdt het voor mij op. Wel denk ik dat het heel nuttig kan zijn om sensibilsatiecampagnes op te zetten naar ouders, leerkrachten en leerlingen toe. Maar dan buiten het leerplan.

Er zijn hier leerkrachten op het forum denk ik, misschien kijken zij daar anders naartoe? Ik zou hun opinie eigenlijk wel graag weten :)

Veel beterschap! Hopelijk ben je snel weer thuis!!

Bewerkt door kate2, 23 maart 2013 - 11:56.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 maart 2013 - 11:52

Ik heb altijd beetje in "kunstige" richtingen gezeten op school en daar zag je dat ook vaak. In mn laatste jaar zaten we in de klas met 3 jongens die homo waren en 1 die bi was. Mij maakt dat niet bepaald uit. Er was wel een jongen in de klas die er openlijk wel een probleem van maakte, hij wou hun totaal niet in de buurt en anders begon hij agressief te doen precies alsof ze hem ter plekke zouden bespringen ofzo.

Yossa
Yossa
  • 2.052 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 maart 2013 - 12:03

Ik heb helemaal niets tegen holibi's :)

Al jaren vermoeden we dat mijn neef homo is, zelf zijn eigen ouders en zus vermoeden dat en toch heeft hij dit nog nooit uitgesproken en dat vinden we wat jammer.. (hij is ondertussen 28)

Wat wij hadden (misschien een tip) is in ons laatste jaar een eindwerk over godsdienst.
Wat hield dat in?

Fase 1: Je zocht over je gekozen thema het volgende op
- een lied
- een afbeelding
- een tekst
- een gedicht
- een gebed

Fase 2: Je stelde die werkjes voor in een presentatie aan de anderen van de klas

Fase 3: Je stelde een presentatie op met
- wat houdt mijn thema in?
- wat zijn mijn eigen bevindingen, mening?
- discussie met de klas over het thema

Fase 3 kon makkelijk uitlopen tot een uur ;)

Thema's:
Anders geaard, Kindermishandeling, Wedergeboorte, Euthanasie, Pedofilie, Tienerzwangerschappen, Dierenmishandeling, Rascisme, ...

Ik denk dat je zo een dingen wel in andere lessen kan integreren ook en velen kozen ook iets uit eigen ervaring..
Zo koos iemand Euthanasie (zijn opa wilde dat uitvoeren) iemand koos Rascisme (hij was zelf afkomstig van Tsjetsjenië (of hoe je het ook schrijft :d)

Ook in mijn opleiding kleuteronderwijs zagen wij hier soms dingen over, zoals prentenboeken over kinderen die 2 mama's of 2 papa's hebben..

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 maart 2013 - 12:05

Inderdaad, ook daar heb ik problemen mee. Als mijn zus in de zetel ligt met haar lief en in het bijzijn van iedereen begint te zoenen zeg ik daar ook iets op! Dat is nog altijd iets privé en hoeft niet in het openbaar ;)

Goh ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het echt letterlijk onder het leerplan zal vallen om er uren aan te spenderen.
Ik weet dat men nu dit al kan aankaarten met de "vakoverschrijdende eindtermen" Daar wordt het vernoemd als " de leerlingen gaan constructief om met verschillen tussen mensen en levensopvattingen" . Dus dan wordt het niet op één doelgroep gefocust maar ook op de andere zoals handicap, geloofsovertuiging en geaardheid.

Ook moet ik toegeven dat ik op dit vlak ook een bange haas ben ;)
Ik zal mijn vriend nooit in het openbaar eens een knuffel geven of hand in hand lopen. Over het laatst waren we inkopen aan het doen en was ik stukje verder gewandeld en had niet door dat hij nog iets wou inladen en roept "schat kom je even terug" .... Ik schrok me rot en denk dat ik zo rood zag als een tomaat. Gewoon bang voor de eventuele reacties van omstanders.

Wel een leuke anekdote. We gingen een kerstcadeau kopen voor elkaar,maar we gaan dat altijd mee kopen, dan zijn we zeker dat het het juiste item is Hahah, Nu waren we een mixer voor mij aan het kopen. Hij wou een witte ik een rode... waren we zo grapjes aan het maken. Komt er een mevrouw naar ons, Ik zou die rode nemen. Echt een mooi model'ke. En jullie zijn super schattig.
Toen begonnen we beide heel hard te lachen want ook dit doet ons dan weer goed. Gewoon een klein complimentje dat er toch mensen zijn die het aanvaarden :)

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 23 maart 2013 - 12:11

Persoonlijk heb ik er totaal geen probleem mee om holebi's te zien handje in handje lopen of elkaar kussen of gelijk wat (zolang het niet te overdreven wordt in het openbaar, maar 'k vind dat bij hetero-koppels ook niet kunnen).
Wat maakt het uit? Het is toch gelukkig zijn dat telt. En bij homo's en lesbiennes is dat met mensen van hetzelfde geslacht, so what?
Als ik zie hoe de zaken geëvolueerd zijn in de laatste twintig-dertig jaar dan is dat toch al echt in de goeie richting. Tegenwoordig kan men zich tenminste outen en wordt dat per definitie negatief onthaald bij 90% van de bevolking, wat vroeger wel het geval was.
Maar een deel van de mensen is toch in die "oude gedachte" blijven steken. Mijn buurvrouw haar kleinzoon is ook homosexueel en ze hebben haar dat heel voorzichtig moeten zeggen (ze was toen rond de 80jaar) en ze was daar echt niet goed van, en toen ze het tegen mij zei was ze weer bijna in tranen. 'k Heb haar dan gezegd dat ze dat zo niet meer moest bekijken, maar dat ze naar het geluk van haar kleinzoon moest kijken. Hij heeft een fantastische partner, een job als leraar die hij keigraag doet, gaat graag op reis enz... En als ze later kinderen zouden willen, dan kunnen ze er adopteren.

Religie is soms ook een probleem, vorige week was er op Actua TV een debat met Etienne Vermeersch en blijkbaar zou het in de Koran staan dat dit niet normaal is of zo (of een schande :bla: ). Dus weer een pakske zever van oude mannekes die niet weten hoe de wereld in elkaar zit ('k ben niet echt pro-religie :d ) maar spijtig genoeg is hun religie nog toegepast door een ruim deel van de huidige jongere generatie. Dus veel beterschap moet je in de eerste jaren uit die hoek nog niet verwachten, dat zal duren tot ze hun godsdienst wat meer gaan relativeren en toetsen aan de realiteit.
Maar daar moet aan gewerkt worden, discriminatie (gelijk welke) door oude mentaliteit of religie zou niet meer mogen tellen. 'k Vind trouwens dat leerkrachten godsdienst / filosofie / moraal daar ook een degelijke rol in kunnen spelen, maar in eerste instantie moeten de ouders mee kunnen en dat in de opvoeding meegeven.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 23 maart 2013 - 12:50

Bekijk berichtkate2, op 23 maart 2013 - 11:51, zei:

Persoonlijk vind ik het te ver gaan om het in een leerplan te plaatsen. Als je voor elke vorm van discriminatie ten opzichte van een bepaalde doelgroep of voor elk taboe iets in het leerplan moet gaan zetten, dan komt men jammer genoeg gewoon niet meer aan de hoofdvakken toe. Eigenlijk is dat ook een taak van de ouders, een school kan daarbij wel ondersteunend werken, maar daar houdt het voor mij op. Wel denk ik dat het heel nuttig kan zijn om sensibilsatiecampagnes op te zetten naar ouders, leerkrachten en leerlingen toe. Maar dan buiten het leerplan.

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, als docent had ik 1 doel, namelijk respect en vertrouwen in mijn klassen.. Als ze dan ook nog eens hun best deden in de klassen (en ja dat moesten ze bij mij echt doen) dan was ik koning ter rijk

Zelf heb ik altijd minimaal 1 les aan geaardheid besteed, en zeker daarin de nadruk op mensen die zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht.

Ik begon altijd met een vragenronde, waar de kinderen hun vinger moesten opsteken, en daarna gaf ik dan er een paar het woord..
Bijvoorbeeld..
Wie vind homosexuele vies?
Wie kent mensen die vallen op hun eigen geslacht?
Zou jij met iemand douchen op de sportclub die om mannen/vrouwen viel? etc

Je kunt je de reacties bij pubers voorstellen, veel geschreeuw en geblaat en de een neemt nog ruigere woorden in hun mond dan de ander.

Daarna vertelde ik (en dat zou jij ook kunnen doen) over een vriendin van mij en een vriend die al heel lang wisten dat ze op hun eigen geslacht vielen.. Hoe moeilijk ze het vonden om te vertellen, dat ze zich eerst jaren schaamde, bang waren voor de reacties en zich jaren opgesloten hebben gevoeld met hun eigen gevoel..

Daarna ging ik verder met vrag
e stellen... en de meningen waren daarna al een heel stuk minder heftig..
bijvoorbeeld.. Stel iemand in de klas valt op mannen/vrouwen en die hoort wat jullie hier allemaal zeggen, wat moet diegene doen..
Wat als je beste vriend nu een op mannen zou vallen..
Dus vragen die dichterbij kwamen..

Vaak bloeide er prachtige gesprekken op, natuurlijk waren er sommige die ervoor uitkwamen dat ze het toch heel moeilijk zouden vinden, maar de meerderheid draaide in deze gesprekken als blaadjes aan de bomen :love3:

Zelf heb ik ook met sommige klassen stukjes uit de volgende serie gekeken.. http://uitdekast.kro.nl/..

Natuurlijk pakt iedereen het anders aan.. .Laat je me weten hoe je het gaat doen en hoe het gegaan is?

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 23 maart 2013 - 13:06

Ik zou dan gaan voor lessen rond anti-discriminatie in het algemeen, rond diversiteit. Holebi's, personen met een handicap, allochtonen of gewoon een andere huidskleur, kansarmoede,... Er zijn zo veel mensen die te maken krijgen met discriminatie. Binnen het thema kan je het dan over elke groep hebben.

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 23 maart 2013 - 14:02

ondanks dat ik bij de oudere generatie behoor heb ik geen problemen met holibi's... in onze tijd was daar een groot taboe op ... maar toen ik in een bank werkte kreeg ik een nieuwe collega ... het leukste eraan was dat ze steeds zei dat ze een vriend had die "jules " noemde... ze viel op sullkes zei ze .... maar ze kreeg op een avond een telefoontje en ik hoorde een heel fijn stemmeke.. achteraf zei ik tegen haar amai die jules van jou heeft toch een hele fijne stem voor een jongen... het meisje werd vuurrood... toen kwam het met horten en stoten eruit dat ze lesbisch was en dat jules eigenlijk julia was.... ik kan zeggen dat we heel wat hebben afgelachen toen... maar ze bekende dat ze bang was mij dit te zeggen omdat ze heel veel negatieve reacties had gehad van anderen....

Eenmaal toen ik het wist was het erg leuk met haar... we plaagden elkaar wel wat bv toen ik opgekleed ging werken (moest erna gaan uiteten) schaterde ze het uit en zei probeer je me te verleiden etc.... het is één van mijn leukste collega's geweest en soms mis ik haar nog wel... en nee ik ben niet lesbisch hoor ook niet bi.

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 23 maart 2013 - 17:29

Ik heb daar totaal geen moeite mee, mijn ouders waren 40 jaar geleden al bevriend met een homosexueel koppel, beide meiden waren verpleegster en een van de twee heeft mijn zusje maanden lang verpleegd, en zo hebben mijn ouders eerst met haar en later met beiden een hele goeie vriendschap opgebouwd, ik was zelf ook goed bevriend met de jongste zij was maar een aantal jaren ouder dan mij, ik heb zelfs nog met haar in een huis gewoond nadat haar relatie over was, ze was er zo kapot was dat ze dat ze graag gezelschap had, ik was 17 en het leek me wel spannend om uit huis te gaan, vanwege mijn hond heeft het niet zolang geduurd, zij draaide altijd nachtdiensten en ik werkte overdag, de hond was dan alleen en blafte bij ieder geluidje wat voor haar natuurlijk niet leuk was, dan ben ik maar weer thuis gaan wonen :lachen:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 23 maart 2013 - 17:43

Ik zou bijna willen zeggen, uiteraard! , heb ik daar geen moeite mee. Ik kan altijd moeilijk begrijpen waarom het uberhaupt een discussie is.
Iedereen is gelijkwaardig of ze nu holebi, christelijk, Islamitisch, bruin, wit, geel of weet ik wat zijn!! Wat maakt het toch allemaal uit! Niets toch!

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 23 maart 2013 - 19:28

Bekijk berichtEster, op 23 maart 2013 - 17:43, zei:

Ik zou bijna willen zeggen, uiteraard! , heb ik daar geen moeite mee. Ik kan altijd moeilijk begrijpen waarom het uberhaupt een discussie is.
Iedereen is gelijkwaardig of ze nu holebi, christelijk, Islamitisch, bruin, wit, geel of weet ik wat zijn!! Wat maakt het toch allemaal uit! Niets toch!

dat is inderdaad wel waar Ester maar ik denk dat Belgen beetje conservatiever zijn dan de Nederlanders hierin..... de jongere generaties staan ook wel meer open... ik moet eerlijk bekennen dat ik heel conservatief ben opgevoed... geen omgang met holebi's want die waren vies... kom met geen buitenlander naar huis of ben je er niet bevriend mee want die kwamen toch maar hun zakken vullen.... dit was de mentaliteit waarin ik ben opgevoed en nee hoor ... ik heb geen problemen met die mensen.... ik had ooit een turkse vriendin maar als belg geboren en die mocht gewoon niet bij mijn ouders noch bij mijn grootouders binnen als we eens uitgingen.

maar door mijn werk ben ik met alle nationaliteiten in aanraking gekomen als collega's.. ( en ja ik heb er veel zien komen en gaan) daar waren zowel russen, turken, marokanen, ea bij... alleen een schoon jong Iers ventje mankeerde ik nog *L*

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 24 maart 2013 - 09:09

Ik heb er helemaal geen problemen mee.
Mijn dochters beste vriend is homo (18 jaar) en hij durft er thuis ook niet voor uit komen ,omdat hij vreest voor de reactie van zijn vader.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 24 maart 2013 - 09:13

Bekijk berichtChoeke, op 24 maart 2013 - 09:09, zei:

Ik heb er helemaal geen problemen mee.
Mijn dochters beste vriend is homo (18 jaar) en hij durft er thuis ook niet voor uit komen ,omdat hij vreest voor de reactie van zijn vader.

Ik heb daar ook lang bang voor gehad. En waar ik voor vreesde was ook zo... Mijn pa had het er heel moeilijk mee in het begin. Toen ik met men vriend naar huis kwam had hij ook liever niet dat we te dicht tegen elkaar gingen zitten, elkaar eens een knuffel gaven of elkaars hand vasthouden.
Dit is wel na enkele maanden afgenomen omdat hij toch zag dat ik heel gelukkig was.

En omdat hij van zijn moeder (mijn grootmoeder) dus onder zijn voeten had gekregen dat hij eens normaal moest doen en niet zo ouderwets, zo heb ik jou niet opgevoed voegde ze er aan toe! :d :)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 24 maart 2013 - 09:21

Ik vind het jammer dat er in deze tijd nog discriminatie bestaat. :( Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan. :d Ik heb nog nooit mensen aan de deur laten staan zolang ze maar met goede bedoelingen komen. Mijn zonen hebben genoten van een relatief vrije opvoeding met een vrije mening. Ze zijn half Griek en kennen het verschil van cultuur tussen hun famillie ginder en hier.  In Griekenland is er heel weinig bespreekbaar en ze weten mochten ze gevoelens hebben voor een jongen dat ze daar niet meer welkom zijn.
Ook hebben ze ginder al heel veel discussies gehad over de keuze van hun vrienden. :evil: Mijn zoon zijn goede vriend is Albanees, mijn schoonzus is van Jamaica en mijn nichtje is van Chili. Ik zie dit als een verrijking want ik heb van deze mensen al veel geleerd. Tot mijn ergernis heb ik al dikwijls verhalen gehoord over discriminatie alhoewel het heel lieve mensen zijn.
Mijn oudste zoon werkte in de vakantie in de pizza hut en iemand van de klanten weigerde om bediend te worden door hem. Gelukkig heeft de baas de klant vriendelijk de deur gewezen.
Ik blijf erbij er wordt geen enkel kind rascistisch geboren maar wel grootgebracht. :neen:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk