Spring naar inhoud

- - - - -

ziekte van cushing

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 24 maart 2013 - 22:05

Ik heb vandaag een mail gehad van de dierenarts dat ons Juno de ziekte van Cushing zou kunnen hebben. Er is 3 weken geleden diabetes bij haar vastgesteld. De insuline geeft niet het gewenste resultaat. Ik ga morgen naar haar bellen. Waarschijnlijk ga ik Juno naar daar moeten brengen voor een HDDS-test. De symtonen van de ziekte zijn wel aanwezig bij Juno, zoals veel drinken en veel plassen en ook een grotere eetlust. Haar pootjes zijn ook dun. Er zou wel een geneesmiddel (vetoryl) voor zijn. Maar ik ben er toch niet echt gerust in.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 maart 2013 - 22:08

Nog nooit van gehoord...hoop zo dat de medicatie zal helpen !!! :pray: :duim:

Zou er ook niet gerust in zijn...heel veel sterkte en heel veel beterschap voor Juno :hug: :hug:
Geplaatste afbeelding

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#3 Geplaatst 24 maart 2013 - 22:28

Oei niet fijn :( Ik kende dat bij paarden, maar wist niet dat dat bij katten ook bestaat. Hopelijk blijkt het toch iets anders te zijn. Wat is een HDDS test?

Bewerkt door kate2, 24 maart 2013 - 22:29.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 24 maart 2013 - 23:34

Ken het ook niet, ik hoop dat het met de medicatie beter gaat gaan. Ik zou ook ongelooflijk ongerust zijn.
:geluk: :geluk:

Lea
Lea
  • 133 berichten

#5 Geplaatst 25 maart 2013 - 07:51

Bestaat ook bij mensen. Ze produceren dan veel te veel (= hypersecretie van) cortisol, dat is een hormoon dat aangemaakt wordt in de bijnierschors. Soms is het te wijten aan een probleem thv de bijnierschors zelf (primaire hypersecretie), soms te wijten aan de hersenen (hypofyse of hypothalamus, secundaire hypersecretie).
Dat medicijn verhindert de productie ervan. Daarmee kunnen ze wel nog jaren goed zijn hoor.

Tineb
Tineb
  • 101 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 25 maart 2013 - 11:17

Ik heb er onlangs ook veel over gelezen. Grommy heeft hier symmetrische kale plekken en ouderdomsvlekken op zijn huid. Dat kan ook een teken van Cushing zijn. Maar wat is veel plassen en veel drinken? Ik hoop dat Juno zich snel beter zal voelen! :duim:

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 25 maart 2013 - 13:14

Heb dus deze morgen naar de dierenarts gebeld en ze heeft me de hele uitleg gegeven. Ik ga ze deze avond naar daar brengen zodat ze morgen de nodige onderzoeken kan doen. We hebben afgesproken om haar deze avond al de brengen om de nodige stress die met een autorit gepaard gaat niet goed is voor die onderzoeken. Ze plast dus hele grote plassen. En ze is ook sterkt vermagerd. De dierenarts zei ook dat het wel zelden voorkomt bij katten (meer bij honden), maar ik heb voor alle zekerheid toch maar ingestemd met de onderzoeken. Hopelijk is alles ok!

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 27 maart 2013 - 07:26

Juno is terug van haar dagje onderzoek bij de dierenarts. Ze is heel flink geweest zei de dierenarts. Nu nog het resultaat afwachten. Haar suikerwaarden waren toch nog een beetje gedaald.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 27 maart 2013 - 19:54

Duimen draaien op een goede uitslag. :thumb: :thumb: :thumb:

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 30 maart 2013 - 16:52

Goed nieuws gekregen van de dierenarts i.v.m. ons Juno. Het is geen ziekte van cushing en ook geen gezwel in haar hoofdje. Waarschijnlijk komt haar iets hoger suikergehalte door de stress van de in auto te zitten voor de rit naar de dierenarts.
Nu wil het lukken dat we binnen 14 dagen 2 dagjes naar zee gaan (1 nacht daar blijven). Ons Juno mag bij de dierenarts gaan logeren (zij is dan van wacht, dus kon ze toch ook niet ver weg). Dit i.v.m. haar inentingen (één van mijn zussen komt de poezen eten geven en er een beetje mee spelen en kijken of ze allemaal ok zijn, maar ons Juno is dus een bange en stressy poes, dus kan zij ze niet inenten). Dus brengen we haar vrijdagavond naar de dierenarts, kan zij zaterdagmiddag nog eens haar suikergehalte meten en dan gaat ze ook terug bloed afnemen en de schommelingen van de laatste 3 weken bekijken. Ze drinkt en plast in ieder geval al veel minder.

liewil
liewil
  • 5 berichten

#11 Geplaatst 10 april 2013 - 08:53

Veel drinken/plassen en honger komt gewoon door de slecht ingestelde diabetes. En de bloedsuikerwaarde als ze bij de DA in een hok zit en dus anders eet en beweegt dan op een normale dag en stress heeft, gaat niet veel zeggen. Als je zou willen zelf meten en haar goed ingesteld krijgen, alle info is te vinden op het forum op http://www.diabeteskatten.nl/.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 10 april 2013 - 19:56

Bekijk berichtliewil, op 10 april 2013 - 08:53, zei:

Veel drinken/plassen en honger komt gewoon door de slecht ingestelde diabetes. En de bloedsuikerwaarde als ze bij de DA in een hok zit en dus anders eet en beweegt dan op een normale dag en stress heeft, gaat niet veel zeggen. Als je zou willen zelf meten en haar goed ingesteld krijgen, alle info is te vinden op het forum op http://www.diabeteskatten.nl/.

heb de site opgeslagen bij mijn favorieten, dank u wel!

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#13 Geplaatst 13 april 2013 - 10:05

Cushing komt ook zeer zelden voor bij katten
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding