Spring naar inhoud

- - - - -

arthrose

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 25 maart 2013 - 10:32

Nou ja ik weet allang dat ik artrose in mijn rechterknie heb maar heb de laatste tijd ook meer last in de binnenkant van linkerknie en de pijn is ook beetje weer gebonden... bv veel pijn bij regen, sneeuw ed....

Vandaag ben ik geweest op controle en dokter heeft een CT scan laten nemen.... nu spreekt hij van een artoscopie te laten doen.... dit is een kijkoperatie waarbij hij de meniscus gaat opkuisen...probleem is echter als hij deze operatie uitvoert dat dit het artrose proces kan versnellen in de linkerknie...  :-(

De rechterknie word zo wie zo een protheseknie maar dit wil ik zolang mogelijk uitstellen en me wat verder helpen met pijnstillers voorlopig.
Nu moet ik eventueel afwegen of ik die kijkoperatie ga laten uitvoeren... mss bespreek ik het eerst even beter met de huisarts wat hij ervan vind want met twee artroseknieën zal dit een pijnlijke affaire worden vrees ik.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 25 maart 2013 - 11:43

Maar heb je sowieso niet meer kans al op artrose doordat je de andere knie minder belast.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 25 maart 2013 - 15:20

ja dat wel.... ik heb reeds artrose aan beide knieën ... rechter volledig linker aan de binnen zijkant... maar als die operatie de atrose ook versneld zit ik met twee kapotte knieën.... ik zie al erg op tegen een nieuwe te laten steken laat staan dat er twee zouden moeten gestoken worden...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 25 maart 2013 - 16:16

Bekijk berichtmiranda, op 25 maart 2013 - 15:20, zei:

ja dat wel.... ik heb reeds artrose aan beide knieën ... rechter volledig linker aan de binnen zijkant... maar als die operatie de atrose ook versneld zit ik met twee kapotte knieën.... ik zie al erg op tegen een nieuwe te laten steken laat staan dat er twee zouden moeten gestoken worden...

Maar ik denk dat je het proces niet kan stoppen. Hij zal schoongemaakt worden, maar het proces is al aan de gang.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#5 Geplaatst 25 maart 2013 - 23:43

Als je overweegd om artroscopie te laten uitvoeren als je artrose hebt moet je wel weten dat sommige dokters hier weigerachtiog overstaan.
hier een stukje ergens gekopiëerd:

Dit betekent kijkoperatie knie. De indicaties voor een kijkoperatie bij slijtage zijn beperkt. Niet zelden hebben mensen, na een kijkoperatie bij artrose, toename van de pijnklachten na de operatie. Dit dient dus met terughoudendheid te worden verricht.  Redenen voor een kijkoperatie bij slijtage kunnen zijn:
  • Het verwijderen van een los stuk bot bij slotklachten.
  • Een microfracture behandeling van een ernstig lokaal kraakbeenletsel. Deze techniek is al jaren de gouden standaard voor de behandeling van kraakbeen. Dit werkt beter naarmate de patient jonger is en het letsel recent is. Hierbij worden, tijdens de kijkoperatie, gaatjes geprikt in het kale bot (artroseplek). Uit de gaatjes komen beenmergcellen die een littekenkraakbeen kunnen geven. De nabehandeling is langdurig (6 weken krukken, onbelast lopen) en het eindresultaat pas te beoordelen na 1 jaar. Gezegd dient te worden dat ook de microfracture wisselend succesvol is.
    Alle overige <a href="http://rpajanssen.po...knie-update-37" target="_blank">kraakbeenbehandelingen zijn grotendeels experimenteel en de lange termijnsresultaten moeten nog worden afgewacht. In 2012 komen Europese richtlijnen voor kraakbeenbehandelingen. De verwachting is dat veel kraakbeenbehandelingen, die nu op de markt zijn, zullen worden verboden.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 26 maart 2013 - 12:55

dat is wat ik zei amazingdolls... dat deze kijkoperatie de artrose nog meer versnelt... dat is ook wat de chirurg tegen mij zei...

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:21

Een collega van H heeft ook zo een kijk operatie laten doen voor arthrose, hij lag samen in het ziekenhuis toen h aan zijn teen werd geopereerd. Die is een jaar niet kunnen gaan werken na de kijkoperatie.