Spring naar inhoud

- - - - -
Zwanger

Lolly haar nestje

• Log in om te reageren
229 reacties op dit onderwerp
Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 27 maart 2013 - 01:50

Hey mensen,

zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

SInds 14/02/2013 heb ik mijn lieve vriendin Lolly gekregen, ze is een poes van ze is nu drie jaar.
een weekje laten ben ik bij de dierenarts geweest, en volgens deze is ze kerngezond, maar heeft zit ze wel goed in haar vel.
Nu ben ik er twee weken geleden opnieuw mee naar de dierenarts geweest aangezien haar buik hard begon te worden en ja
ze is drachtig. Maar weet misschien iemand hoe je kan zien wanneer een poes aan het einde van haar draagtijd is?
Ik kan niet uitrekenen wanneer ze gaat bevallen aangezien ze gedekt is voor ze naar mij kwam, en de dierenarts kon enkel zeggen dat ze binnen dit en vier weken gaat bevallen. En wat moet ik doen als er iets mis loopt? of wat kan er eigenlijk mislopen?

Hebben jullie misschien raad voor mij?

Groetjes Els

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#2 Geplaatst 27 maart 2013 - 08:10

Hallo Els ik weet eigenlijk niet veel van drachtige poezen ,maar op het forum zitten wel dames die er heel wat van af weten, veel succes  ;)
Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 27 maart 2013 - 08:50

Als ze 14 februari bij jou is komen wonen, en ze dus ten laatste gedekt kan zijn op 13 februari, dan zou ze rond 20 april bevallen. Is ze natuurlijk al langer gedekt, komt de bevalling vroeger. Is haar buikje gewoon hard of voel en zie je de kittens al bewegen?
Als ik van jou was, zou ik direct surfen naar bol.com en daar het boek "katten fokken" van Esther Verhoef bestellen. Dan heb je dat morgen in huis. Dit gaat je al een heel pak wijzer maken...

Waar komt je poes vandaan? Heb je haar uit een asiel of ken je iets meer van haar geschiedenis? Was het een poes die gewoon buiten liep, of woonde ze ergens samen met een kater in is de vader bijgevolg ook gekend? Als ze een buitenpoes was, heeft de dierenarts die haar gezond verklaarde, ook een bloedtest gedaan om te zien of ze niet besmet is met FIV of Felv? Zeker naar een zwangere poes toe niet onbelangrijk om weten omdat ze besmetting aan de kittens kan doorgeven.

Is je dierenarts altijd bereikbaar, ook om bv in het midden van de nacht of tijdens het weekend langs te komen en/of een spoedkeizersnede uit te voeren? Je moet zeker weten waar naartoe op het moment dat de bevalling niet vlot blijkt te gaan. Hierover is veel te lezen in het eerder genoemde boek.

Zeker moet je ook een kwalitatief heel goede vervangmelk in huis halen, mocht het nodig zijn om de kittens bij te voeren. KMR is daar een voorbeeld van en kan je online bestellen. Ook kleine spuitjes voor kittens die te zwak zijn om zelf te zuigen en kleine flesjes om gewoon bij te voeren, moet je in huis hebben. Heb je ze niet nodig, des te beter, maar heb je ze wel nodig dan vind ik dat je erop voorbereid moet zijn. ;)

Ik denk dat Solotje ergens een kant en klare lijst heeft van wat je allemaal best in huis haalt.

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 27 maart 2013 - 08:50

Mag ik vragen waar je poes vandaan komt? Vind het heel raar dat je een zwangere poes krijgt, zonder dat je er dan ook nog ns van op de hoogte bent.

Ik heb zelf nog geen kittens gehad, maar het boek van Esther Verhoef (handboek Katten fokken) is een aanrader om te lezen wanneer je kittens verwacht. Je hoeft dit niet te kopen, normaal vindt je dat in de bibliotheek terug.

andere fokkers zullen je misschien verder kunnen helpen. Succes

Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:18

Bekijk berichtsnoopy, op 27 maart 2013 - 08:50, zei:

Als ze 14 februari bij jou is komen wonen, en ze dus ten laatste gedekt kan zijn op 13 februari, dan zou ze rond 20 april bevallen. Is ze natuurlijk al langer gedekt, komt de bevalling vroeger. Is haar buikje gewoon hard of voel en zie je de kittens al bewegen?
Als ik van jou was, zou ik direct surfen naar bol.com en daar het boek "katten fokken" van Esther Verhoef bestellen. Dan heb je dat morgen in huis. Dit gaat je al een heel pak wijzer maken...

Waar komt je poes vandaan? Heb je haar uit een asiel of ken je iets meer van haar geschiedenis? Was het een poes die gewoon buiten liep, of woonde ze ergens samen met een kater in is de vader bijgevolg ook gekend? Als ze een buitenpoes was, heeft de dierenarts die haar gezond verklaarde, ook een bloedtest gedaan om te zien of ze niet besmet is met FIV of Felv? Zeker naar een zwangere poes toe niet onbelangrijk om weten omdat ze besmetting aan de kittens kan doorgeven.

Is je dierenarts altijd bereikbaar, ook om bv in het midden van de nacht of tijdens het weekend langs te komen en/of een spoedkeizersnede uit te voeren? Je moet zeker weten waar naartoe op het moment dat de bevalling niet vlot blijkt te gaan. Hierover is veel te lezen in het eerder genoemde boek.

Zeker moet je ook een kwalitatief heel goede vervangmelk in huis halen, mocht het nodig zijn om de kittens bij te voeren. KMR is daar een voorbeeld van en kan je online bestellen. Ook kleine spuitjes voor kittens die te zwak zijn om zelf te zuigen en kleine flesjes om gewoon bij te voeren, moet je in huis hebben. Heb je ze niet nodig, des te beter, maar heb je ze wel nodig dan vind ik dat je erop voorbereid moet zijn. ;)

Ik denk dat Solotje ergens een kant en klare lijst heeft van wat je allemaal best in huis haalt.

Haar buik begon twee weken terug erg hard te worden, maar heb de kittens ook al voelen bewegen, maar het is nog niet zo fel dat je het echt ziet het is enkel als je je hand op haar buik legt.

ze liep gewoon buiten rond, maar ze heeft altijd al liever binnen gezeten, vandaar dat ze ook weg moest bij dat gezin, Ze hadden liefst dat ze buiten bleven, maar als ze wou kon ze makkelijk in de buurt op zoek naar een katertje.

Nee die heeft haar gewoon nagekeken, maar er zijn geen bloedtesten of dergelijke gebeurt. Maar die dierenarts had ook niet gezien dat ze drachtig was. ze dacht dat ze gewoon goed in haar vel zat met een goei gewicht en het nodige vet, maar toen was ze ook nog maar een week bij mij dus misschien was het ook een beetje te vroeg.

Ja ik heb de lijst juist gevonden, ik zal maar stillaan alles beginnen in huis te halen, dat ik het zeker op tijd heb

H

Bekijk berichthilleke, op 27 maart 2013 - 08:50, zei:

Mag ik vragen waar je poes vandaan komt? Vind het heel raar dat je een zwangere poes krijgt, zonder dat je er dan ook nog ns van op de hoogte bent.

Ik heb zelf nog geen kittens gehad, maar het boek van Esther Verhoef (handboek Katten fokken) is een aanrader om te lezen wanneer je kittens verwacht. Je hoeft dit niet te kopen, normaal vindt je dat in de bibliotheek terug.

andere fokkers zullen je misschien verder kunnen helpen. Succes

Lolly komt van bij een buitenlands gezin, daar mocht geen enkele kat binnen, maar aangezien ze enkel binnen wou zitten en dat ze haar dan maar iedere dag buiten moesten zetten hebben ze besloten om haar weg te doen.

Ik vind het ook heel erg raar dat ze een zwangere poes weggeven, maar ik denk niet dat ze het zelf wisten, aangezien de uitleg dat ik kreeg was enkel dat ze liefst binnen blijft zitten, maar merk ook dat ze heel angstig is enzo, dus denk dat ze in dat gezin ook wel veel meegemaakt heeft, Misschien daarmee dat ik haar zo mee kreeg.

Ok zal er zeker een keer voor gaan kijken. hoop echt dat ik me zo een beetje kan voorbereiden, dit is voor mij ook het eerste nestje en het was zelfs niet verwacht

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:24

Wanneer je al beweging voelt, dan is ze al 7 weken ver.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:29

Denk ik inderdaad ook dat je binnen nu en 2 weken de kittens kunt verwachten.
Als je vragen hebt gewoon blijven stellen, je hebt nu iets minder reacties, maar de meeste mensen zijn vooral 's avonds actief.
Wat ik zelf het belangrijkste vind is zeker zorgen dat je een da-nummer hebt voor het geval dat het niet goed zou gaan (meestal lukt dit wel hoor) maar vooral dat je zelf rustig blijft.
Kijk vooral ook dat je wat melkpoeder voor kittens KMR in huis haalt.. Als ze dan in het weekend zou bevallen, of midden in de nacht en de kittens niet goed eten, heb je tenminste altijd wat bij de hand.

Misschien is er ook bij jou in de buurt een fokker die je wilt en kan helpen als het zover is (als je dat wilt, maar dan moet je wel je woonplaats vertellen)
Heel veel succes!

Bewerkt door grumpje, 27 maart 2013 - 12:30.

Geplaatste afbeelding

Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:48

Bekijk berichtgrumpje, op 27 maart 2013 - 12:29, zei:

Denk ik inderdaad ook dat je binnen nu en 2 weken de kittens kunt verwachten.
Als je vragen hebt gewoon blijven stellen, je hebt nu iets minder reacties, maar de meeste mensen zijn vooral 's avonds actief.
Wat ik zelf het belangrijkste vind is zeker zorgen dat je een da-nummer hebt voor het geval dat het niet goed zou gaan (meestal lukt dit wel hoor) maar vooral dat je zelf rustig blijft.
Kijk vooral ook dat je wat melkpoeder voor kittens KMR in huis haalt.. Als ze dan in het weekend zou bevallen, of midden in de nacht en de kittens niet goed eten, heb je tenminste altijd wat bij de hand.

Misschien is er ook bij jou in de buurt een fokker die je wilt en kan helpen als het zover is (als je dat wilt, maar dan moet je wel je woonplaats vertellen)
Heel veel succes!

Ah ok. bedankt. Zal ik zeker doen, ja normaal ben ik ook vooral 's avonds online, maar nu omdat ik Lolly een beetje in het oog wil houden, Blijf ik overdag ook vaker thuis tot na de bevalling, en dat de kittens de eerste dagen zeker al doorgekomen zijn. Ja ik heb een dierenarts hier twee straten verder die ik dag en nacht kan bereiken. Ja ik ga straks mijn lijstje af voor alles al in huis te halen wat ik nodig ga hebben voor haar bevalling dat ik zeker ben dat ik het optijd heb; Dat zou misschien wel handig zijn om een fokker te kennen. Ik woon in lommel, maar heb er hier ook nog geen enkele gevonden. Maar is er daarbij eigenlijk verschil tussen raskatten en straatrassen? Ze hebben mij daar vaak dinge over gezegt maar weet niet of het waar is?

Eens dat de bevalling zich aan toont zal ik jullie ook op de hoogte houden

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:50

Ik heb mijn berichtje even van een ander hier geplakt, toevallig dat er zo kort op elkaar eigenlijk dezelfde vraag komt. :)

Een goede dierenarts zoeken die je dag en nacht wilt helpen als er iets mis gaat, je weet immers nooit wat er kan gebeuren en langst gaan naar een dierenarts voor de bavalling raad ik zeker niet aan, geeft onnodige stress + besmettingsgevaar, dit is alleen nodig als er iets serieus mis zou gaan.

Een kat bevalt tussen de 60 en 70 dagen, meestal ±65 dagen!

Als ze bevalt, zelf rustig blijven en haar steunen, aaien aan haar buikje stumuleert de weeën, als het kittentje eruit komt en het gaat heel moeizaam dan kan je eventueel helpen maar alleen als de kat zelf perst!
Als het kitten er is, kijk je of het niet in het bloed en dergelijke ligt, ze moet ademen, laat mama poes even doen, ze zal likken en stimuleert ook de ademhaling, mama zal ze drooglikken en de placenta afbijten, als het te lang duurt kan je haar best helpen, zelf droogwrijven, eventueel placenta zelf met de nagel kapot maken dat is het natuurlijkste, als je dit niet kan met ontsmette schaar doorknippen, ook de string toenijpen zodat het kitten niet teveel bloed verliest.

Let op er moeten evenveel placenta's meekomen als kittens!
Ook niet onbelangrijk, laat de moederpoes maar max 3 placenta's opeten,
want het is mogelijk als zij er teveel van eet dat ze een dag goed ziek is, dit heb ik zelf ervaren.
Vergeet het kittentje niet te wegen en op te schrijven, ook wat belangrijk is om het kittentje te herkennen is een nageltje kleuren met nagellak, als je dat niet kan kan je eventueel zachte haarelastiekjes gebruiken maar zie uit dat het niet spant, daarom dat ik liever nagellak kies. ;)

Elke dag je fleece dekentjes verversen, geen handdoeken daar blijven de nageltjes aan vasthangen,

eventueel ook een warmtedekentje ofzo..
Elke dag de kittens nawegen ofwel s'morgens of wel s'avonds, de eerste 3 weken doe ik dat beide.
Kijken of alle kittens dagelijks aankomen, al is het soms de ene dag 1gr en de andere dag 10 gr maakt niet uit, in het begin kan er eens een dag zijn dat ze eens afvallen, 1 keer kan geen kwaad, is normaal maar meer dan dat niet want dan is er iets mis, proberen bij te voederen met goede kittenmelk, kmr is goed maar er zijn ook goedkopere merken zeker goed.

Kittens en moederpoes ook rust geven, geen drukte en zeker in de eerste weken geen bezoek toelaten, na 5 weken kan je bezoek ontvangen of nog beter na hun eerste vaccinatie (9 weken) maar dat vind ik nu eigenlijk niet nodig, ik laat ook bezoek toe na 6 weken. ;)
Altijd handen ontsmetten!!!

Na 3 weken kan je kittenvoer geven.
Kattenzand zorg je voor een soort houtkorrels, ander zand zoals het kleiachtig zand eten ze op en is levensgevaarlijk!

Belangrijk, leg alles op tijd klaar, dat je niet alles moet gaan zoeken wanneer de bevalling begint!

Misschien een tip dat je ongeveer weet wanneer ze gaat bevallen, meet haar temperatuur, naar het schijnt zakt de temperatuur wanneer ze binnen de 24u moet gaan bevallen.
Een normale temperatuur van een kat ligt tussen de 38-39 graden, maar best eerst eens meten bij jouw poes.

Kitteneten is nu voor de moederpoes ook interessant, geen snoep of extra vitaminen dat is niet goed voor de kittens!

Van waar ben je?

Het lijkt mij wel een goed idee dat je mss hiervoor een ervaren fokker hulp kan gebruiken.

Zo als je nog vragen hebt weet je ons te vinden. ;)

Bewerkt door Solotje, 27 maart 2013 - 12:57.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 27 maart 2013 - 12:59

Bekijk berichtKleintjeuh, op 27 maart 2013 - 12:48, zei:

Ah ok. bedankt. Zal ik zeker doen, ja normaal ben ik ook vooral 's avonds online, maar nu omdat ik Lolly een beetje in het oog wil houden, Blijf ik overdag ook vaker thuis tot na de bevalling, en dat de kittens de eerste dagen zeker al doorgekomen zijn. Ja ik heb een dierenarts hier twee straten verder die ik dag en nacht kan bereiken. Ja ik ga straks mijn lijstje af voor alles al in huis te halen wat ik nodig ga hebben voor haar bevalling dat ik zeker ben dat ik het optijd heb; Dat zou misschien wel handig zijn om een fokker te kennen. Ik woon in lommel, maar heb er hier ook nog geen enkele gevonden. Maar is er daarbij eigenlijk verschil tussen raskatten en straatrassen? Ze hebben mij daar vaak dinge over gezegt maar weet niet of het waar is?

Eens dat de bevalling zich aan toont zal ik jullie ook op de hoogte houden

Voor mij is een kat en kat (wel vind ik sommige rassen zeer mooi), maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn :)
Raskatten hebben een specifieke lichamlijke kenmerken en ook kun je iets meer zeggen over het karakter (sommige rassen zijn heel rustig terwijl anderen veel actiever zijn)

Maar het zijn en blijven dezelfde dieren, iemand die bijvoorbeeld kittens opvangt kan je vaak ook al heel veel vertellen hoor.
Het lijstje had je gevonden, dus veel informatie heb je al, maar als je ergens niet zeker over bent moet je het gewoon vragen
Het beste is ook naderhand de kittens tot 13 weken bij je te houden..

Zelf heb ik ook een nestje gehad en als je niet te nerveus ingesteld bent, kan het een hele mooie ervaring zijn.
Als je zegt dat ze wat bang is zou ik de komende tijd voor de bevalling wel proberen zoveel mogelijk haar vertrouwen te winnen, zo weet ook zij dat het veilig is om bij jou in de buurt te bevallen..

Er zijn mensen van Lommel op het forum, hoewel ik niet weet of daar ook mensen met ervaring op het gebied van nestjes bij zitten..

Bekijk berichtSolotje, op 27 maart 2013 - 12:50, zei:

Van waar ben je?
Het lijkt mij wel een goed idee dat je mss hiervoor een ervaren fokker hulp kan gebruiken.

Zo als je nog vragen hebt weet je ons te vinden. ;)

Ze is uit Lommel.. misschien weet jij nog iemand?

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:01

Ik zou niet direct weten wie er in de geburen van Lommel woont, voor mij is het wat te ver maar ze mag mij altijd bellen.

Inderdaad Grumpje een bevalling die heel goed en vlot verloopt is het mooiste dat er bestaat. :love4:

Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:14

De dierenarts waar ik altijd heen ga, kan ik dagelijks dag en nacht bereiken.

Ja dat had ik al op enkele site's gelezen dat het ongeveer 65 dagen duurt, maar ik zit met het probleem dat ik niet weet wanneer ze gedekt is. ik ben haar 14/02 gaan halen, en sindsdien is ze ook niet meer buiten geweest. Dus daarvoor is ze gedekt maar wanneer weet ik niet precies.

Ah ok. wel goed om te weten, maar is het eigelijk normaal dat ze nu al vaak op haar rug gaat liggen? Ze komt voortduren bij me liggen (wat ik helemaal niet erg vind)  maar ze gaat dan voortduren op haar rug liggen dat ik echt enkel haar buik kan strelen.

ok is goed, ik denk dat ik gewoon deze site ga open laten staan dat ik jullie reacties allemaal kan blijven doorlezen zodat ik zeker ben dat ik het juiste doe. en dat ik dadelijk kan reageren als er iets misloopt.

Ok alle gelukkig heb ik hier een heel aantal fleece dekentjes liggen dus dan kan ik ze wel regelmatig verversen, zodat ze altijd proper liggen

is het eigelijk ook goed om haar al wat katten melk bij te geven dat ze extra voeding binnen krijgt?

het kittenvoer ga ik halen van de moment dat de kittens de eerste drie dagen goed doorgekomen zijn, dan heb ik het zeker op tijd in huis

ok dat is wel makkelijker, het enige nadeel is dat ik totaal niet aan haar staart of poep mag komen. gaat dat dan niet teveel stress geven?

Ik ben van Lommel, ik heb er zelf ook al voor gekeken maar heb hier niet direct een fokker in de buurt gevonden, uiteindelijk is Lolly ook geen zuivere raskat dus weet niet of ze daar een probleem van gaan maken

ok heel erg bedankt voor alles

Bekijk berichtgrumpje, op 27 maart 2013 - 12:59, zei:

Zelf heb ik ook een nestje gehad en als je niet te nerveus ingesteld bent, kan het een hele mooie ervaring zijn.
Als je zegt dat ze wat bang is zou ik de komende tijd voor de bevalling wel proberen zoveel mogelijk haar vertrouwen te winnen, zo weet ook zij dat het veilig is om bij jou in de buurt te bevallen..

Ik heb het geluk al wel dat ze nu al een heel stuk rustiger is dan in  het begin, maar dat is ook enkel bij mij. Nu de laatste week denk ik wel dat ze mij echt goed begint te vertrouwen. Ze komt ook voortduren bij mij liggen zodat ik haar kan strelen, maar kan dat eigelijk kwaad, ze gaat voortdurend op haar rug liggen zodat ik op haar buik moet strelen? omdat er juist gezegt is dat het weeen kan opwekken?

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:21

Ik moet zeggen ik ben geen fokker, dus ik kan je daar niet echt zinnig antwoord op geven
Daarbij ben ik van beroep uit biologie docent, en van die insteek zou ik zeggen dat het geen kwaad kan ;)
Bij dieren gaat een bevalling nog altijd natuurlijker dan een mens, dus ik zou zeggen, hou er rekening mee dat het mis kan gaan en zorg dat je daarom alles bij de hand hebt, maar laat voornamelijk de natuur zijn gang gaan, maar ik ben daar ook ontzettend nuchter in, en niet iedereen zal er zo over denken :)

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:23

Een zwangere poes haar karakter veranderd en is heel normaal dat ze nu ligt op haar rug, ze heeft aandacht en steun van jouw nodig. :)

Je mag niet aan haar staart of poep komen nu?
Heeft ze dat altijd, wat doet ze dan?
Als het zo ver is zal je haar wel mogen helpen.

Je mag haar wel kittenvoeding geven.

Ik heb op de kaart gekeken en ik zie niemand direct hier van de kattensite.

Daarom zou ik haar temperatuur zeker meten en vanaf dat de buik hard word en je ziet verandering zal het niet lang meer duren.

Ik ben ook zo Grumpje, de natuur zijn gang laten gaan is het beste, wij zijn er bij voor in geval van nood. :)

Bewerkt door Solotje, 27 maart 2013 - 13:32.

Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 27 maart 2013 - 13:28

Bekijk berichtgrumpje, op 27 maart 2013 - 13:21, zei:

Ik moet zeggen ik ben geen fokker, dus ik kan je daar niet echt zinnig antwoord op geven
Daarbij ben ik van beroep uit biologie docent, en van die insteek zou ik zeggen dat het geen kwaad kan ;)
Bij dieren gaat een bevalling nog altijd natuurlijker dan een mens, dus ik zou zeggen, hou er rekening mee dat het mis kan gaan en zorg dat je daarom alles bij de hand hebt, maar laat voornamelijk de natuur zijn gang gaan, maar ik ben daar ook ontzettend nuchter in, en niet iedereen zal er zo over denken :)

Ok zal het proberen, maar ik en rustig blijven is niet altijd een makkelijke combinatie, maar zou kunnen dat je gelijk hebt. Nu ik er eigenlijk over denk, zou ze mij eigenlijk wel op haar buik laten strelen, denk dat lolly zelf ook wel zal wete wat er goed is voor haar. Dat hoop ik toch

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Zwanger