Spring naar inhoud

- - - - -

Lasagnevellen koken

• Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 27 maart 2013 - 17:11

Bedankt voor je tip.. Ga het eerst eens proberen zonder ze zelf te maken, tis de eerste keer dak et probeer, dusja :)

Armani
Armani
  • 14.242 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:36

Tja, die lasagnevellen....wat een gedoe...
Ik heb dit ook nog gedaan :roll:

Het is inderdaad waar dat de gaartijd afhangt van de hoeveel saus (of bouillon) die je gebruikt.
Het is door dit vocht dat de lasagnevellen gaar moeten worden.
Ik had toen alles gedaan wat op de gebruiksaanwijzing/recept stond en mijn lasagneblaadjes waren niet gaar.
Dan had ik een collega op het werk die bij hoog en bij laag beweerde dat haar vers gemaakte lasagne slechts  20 minuten in de oven ging.
De mijne stond er veel langer in en was niet gaar en we hadden het over hetzelfde merk.

Om uiteindelijk de verpakking op te krijgen heb ik eens geprobeerd om ze vooraf te koken.
Maar dat was een gedoe :o
Bij het afgieten plakten de vellen aan elkaar.

Dus hier geen zelfgemaakte lasagne meer :mrgreen:

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:38

Momenteel staat de schotel in de oven, we wachten geduldig af :d . Onder de vellen lag wel telken een laagje kaassaus... Laat ons hopen dat het lukt. Ruikt wel al heerlijk!

Armani
Armani
  • 14.242 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:44

Bekijk berichtKyetje, op 27 maart 2013 - 18:38, zei:

Momenteel staat de schotel in de oven, we wachten geduldig af :d .

Succes!
En, niets aan de hand om het wat langer in de oven te laten garen.  Dat heb ik toen ook moeten doen.
Op die 20 minuten lukte :neen: dat bij mij niet.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.219 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:49

Bekijk berichtArmani, op 27 maart 2013 - 18:36, zei:

Om uiteindelijk de verpakking op te krijgen heb ik eens geprobeerd om ze vooraf te koken.
Maar dat was een gedoe :o
Bij het afgieten plakten de vellen aan elkaar.

Dus hier geen zelfgemaakte lasagne meer :mrgreen:

Als ik dat doe kook ik die nooit tegelijk. Die garen veel sneller dan gewone pasta vind ik. Ik neem gewoon een pan met een zeer laag bodempje water, leg daar 2 vellen in, ondertussen schep ik mn saus, met een vork er onder te steken neem ik ze op en doe ze in de lasagne als ze zo wat half gaar zijn en doe zo verder. Altijd maar 2 velletjes garen, zo plakken ze niet aan elkaar. ;) Het is ook een gedoe maarja. :)

Bewerkt door Eibhlin, 27 maart 2013 - 18:50.

Geplaatste afbeelding

Armani
Armani
  • 14.242 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:53

Bekijk berichtEibhlin, op 27 maart 2013 - 18:49, zei:

Altijd maar 2 velletjes garen, zo plakken ze niet aan elkaar. ;)
:duim: goed idee.
Nu ja, ik had dit eigenlijk maar 1 keertje gedaan bij wijze van mijn pakje op te gebruiken.
Ben niet van plan om het nog eens te proberen :lachen:

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 27 maart 2013 - 18:57

Ja, 2 velletjes per keer is inderdaad wel handiger. Kan mij voorstellen als je ze alle 8 in één keer doet, dat dat een ware plakboel word. Alé, nog 10 min te gaan. Heb er zonet in het midden eens met een brochettespies doorgeprikt en het ging er in één keer vlot door, dus da geeft mij toch al hoop :p

Armani
Armani
  • 14.242 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 27 maart 2013 - 19:00

Bekijk berichtKyetje, op 27 maart 2013 - 18:57, zei:

Kan mij voorstellen als je ze alle 8 in één keer doet,

Dan zal het bij jou van een ander merk zijn, denk ik, want bij mij zaten daar heel veel vellen in.  In 1 doos bedoel ik.
En zeker niet doorprikbaar na slechts 10 minuutjes in de oven.

Bewerkt door Armani, 27 maart 2013 - 19:01.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 27 maart 2013 - 19:02

Ah, zitten er hier ook een stuk of 25 in een doos hoor, maar heb er maar 8 nodig gehad, hoewel het recept 12 zei, kvond dat toch een beetje te veel ;)

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 27 maart 2013 - 19:25

En... Hij was GESLAAGD :d ! Heel lekker van smaak. De vellen mochten nog iets zachter gegaard zijn, maar kon er zeker door. Heeft nu ongeveer 35 min in de oven gezeten.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#26 Geplaatst 27 maart 2013 - 21:20

Bekijk berichtKyetje, op 27 maart 2013 - 14:53, zei:

Dan neem ik best helemaal onderaan een laagje kaassaus? Word die kaassaus met gruyere/emmentaler of met parmezaan gemaakt? Zie ook zoveel verschillende dingen hierover.

Recept op internet zei: 25 à 30 min. En op die doos van Barilla staat 20'. Daarom dat ik er ook niet zoveel van snap.

ah dat stond op internet van die 30 minuten, ik dacht dat dat ook op die doos stond en kon er dan niet meer aan uit
Maar als er alleen maar 20 min op de doos staat slaat dat inderdaad op de tijd in de oven
Geplaatste afbeelding

Maline
Maline
  • 401 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 27 maart 2013 - 23:58

Hier staat zo'n lasagne-schotel toch echt wel minimum 45 minuten in de oven (dixit mijn moeder "45 minuten tot een uur de oven in").

In begin probeerde ik mijn vellen op voorhand voor te koken, maar da's zo'n miserie ... daar ben ik mee gestopt.

Bijkomende miserie: Mijnen ovenschotel is véél kleiner dan mijn vellen.
Ik moet die dingen dus altijd in stukken breken en ja, da's ook een merde ...
Ik krijg die ook nooit egaal, want mijn schotel "bolt" vanonder wat.

Hier staat lasagne dus maar een keer of 2 à 3 per jaar op 't menu.
Want tegen supermarkt-lasagne is mijn slokdarm niet bestand (vreselijke reflux van vermoedelijk de saus die daarin zit).
Ik moet hem dus echt wel zelfgemaakt eten.

Er kruipt overigens ook altijd zovéél tijd in lasagne maken ... Alleen al daarom dat ik het niet graag doe.
Eerst saus maken, dan witte saus maken, dan de schotel opmaken en dan nog 45 minuten de oven in ...
Ik eet nochtans héél graag lasagne, maar als ik er eerst 2 uur moet aan bezig zijn ... dat alleen al ontneemt mij de goesting helaas.

Shivan
Shivan
  • 610 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 28 maart 2013 - 00:23

Ik ben doorgaans ongeveer een uur bezig aan lasaagne:

Ik maak eerst de pasta zoals ik hierboven ergens beschreef. Die moet voor t mooi 10 minuutjes rusten voor t uitrollen, dus voor ik m uitrol maak ik de saus:
ik fruit 1 ui met een teentje knoflook in een klein scheutje olie;
daar gaat rundergehakt bij wat geruld wordt;
dan voeg ik tomatenpassata toe;
vervolgens gaat er spinazie bij (niet uit de diepvries);
die moet nog even slinken;
dan op smaak brengen met wat zout en peper, evt gebruik je wat kruiden die je lekker vindt.
Nu is je saus klaar.

dan rol je de 4 delen pasta zo groot als je schaal, en doe je eerst een laag saus en dan een laag pasta, en zo voorts.

Als topping maak ik geen witte saus (neem aan dat je bechamel bedoelt!). Ik doe een bol mozzarella kleinsnijden en
verdelen over de schotel. Tot slot nog een beetje gemalen kaas, in de oven (ongeveer een half uurtje op 180 a 190 graden C)

Eet u smakelijk allemaal

Geplaatste afbeelding

Armani
Armani
  • 14.242 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 28 maart 2013 - 18:46

Bekijk berichtMaline, op 27 maart 2013 - 23:58, zei:

Hier staat zo'n lasagne-schotel toch echt wel minimum 45 minuten in de oven (dixit mijn moeder "45 minuten tot een uur de oven in")

Kan eigenlijk ook niet anders hé...
Een gekochte lasagne staat ook een klein half uurtje in de oven en dat is dan enkel om op te warmen.
Laat staan dat een zelfgemaakte (met nog niet gegaarde lasagnevellen) opeens op 20 minuten gaar moet/kan zijn. (??)

And, so what?... als je er zelf eentje maakt dan geeft dat niet dat die iets langer in de oven moet staan.
Wat langzaam kan garen smaakt altijd het beste....vind ik persoonlijk

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#30 Geplaatst 28 maart 2013 - 18:59

Ik maakt bijna altijd mijn lasagne zelf, vind ik veel lekkerder dan die kant en klare...dat heeft altijd maar een raar smaakje. Vind het ook niet super veel werk hoor. Gehakt rullen en tegelijkertijd de roerbakgroente (of verse andere groente) bakken. Saus opzetten, als het gehakt en de groentes klaar zijn in de saus gooien...en dan alles in de ovenschaal doen. De lasagne bladen maak ik dan wel weer niet zelf, vind ik dan net weer teveel werk...maar zal is een keer proberen of zelfgemaakte lekker zijn. En die van mij staat indd meestal ook wel zo;n 35 tot 45 minuten in de oven.

@maline, 2 uur bezig voor lasagne te maken? Dat vind ik erg lang hoor...zolang ben ik er echt niet mee bezig, ben bijna langer bezig met groentes koken, aardappels en vlees bakken (vooral aardappels bakken vind ik een drama, ze moeten knapperig zijn bij mij...anders vind ik het niet lekker...dus dat duurt altijd een tijdje)
Geplaatste afbeelding