Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe zoek je je stamboom op? (Tot 100 jaar terug)

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#1 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:08

Vandaag tot de ontdekking gekomen dat ik misschien familie heb die de Titanic heeft overleefd!
De persoon in kwestie was 1 van de 24 vlamingen die op de Titanic zaten.
17 ervan zijn overleden tijdens de ramp en 7 ervan hebben dit overleefd.
1 daarvan kan dus familie zijn van mij!
Hij heeft dezelfde achternaam en is afkomstig van mijn geboortestreek. (Denderstreek: Groot-Haaltert)
Nu was vooral mijn vraag hoe zoek ik dit verder op.
Behalve zijn naam heb ik ook de naam van zijn dochter maar daar stopt het dan.
Is er ergens een site waar ik dit kan ingeven en misschien verder kan opzoeken?
Ik ben echt wel benieuwd of het nu echt daadwerkelijk familie is of niet.
De kans is er maarja het is niet omdat hij dezelfde achternaam heeft en uit mijn geboortestreek komt dat het echt zo is.

Alvast bedankt!

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:27

amaai...... dat is spannend zeg :) Ik heb geen idee hoe je dit moet doen eigenlijk....

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:28

Ik denk dat je het meeste kans maakt als je bij de gemeente eens gaat horen.

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:41

Je zou terug kunnen gaan naar je vaders kant.. je hebt neem ik aan de geboortedag van je opa en zijn volledige namen..
Je kunt dan via gemeentearchieven gaan zoeken (vaak ook on-line terug te vinden).
Beestje lastig uit te leggen, maar ik wil je best helpen..
Bij mijn takken van de familie ben ik tot 1700 en 15.. terug kunnen gaan, soms wel met een beetje hulp :)

Bewerkt door grumpje, 29 maart 2013 - 16:42.

Geplaatste afbeelding

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#5 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:48

Bekijk berichtgrumpje, op 29 maart 2013 - 16:41, zei:

Je zou terug kunnen gaan naar je vaders kant.. je hebt neem ik aan de geboortedag van je opa en zijn volledige namen..
Je kunt dan via gemeentearchieven gaan zoeken (vaak ook on-line terug te vinden).
Beestje lastig uit te leggen, maar ik wil je best helpen..
Bij mijn takken van de familie ben ik tot 1700 en 15.. terug kunnen gaan, soms wel met een beetje hulp :)

Ik heb niet de geboortedag van mijn vaders vader en zelfs zijn naam niet.
Ken die mens niet meer na de scheiding van mijn oduers, kan het wel eens nagaan bij mijn nicht natuurlijk.
Zal al veel zijn als ik zijn naam heb denk ik. :p

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 29 maart 2013 - 16:51

Bekijk berichtShadow, op 29 maart 2013 - 16:48, zei:

Ik heb niet de geboortedag van mijn vaders vader en zelfs zijn naam niet.
Ken die mens niet meer na de scheiding van mijn oduers, kan het wel eens nagaan bij mijn nicht natuurlijk.
Zal al veel zijn als ik zijn naam heb denk ik. :p

Is wel makkelijker ja, want anders wordt het erg moeilijk

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:02

Mijn ma heeft van haar kant van de familie een stamboom laten maken en die gaat behoorlijk wat jaren (eeuwen) terug. Ze heeft dat gedaan via de gemeente met de info die ze had en zo verder zoeken. Was wel een tijdrovende klus en heeft effe geduurd. Vb bij jezelf beginnen en zo verder graven richting die familienaam.

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#8 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:04

Ik heb net een deel terug gevonden op internet maar is zeer onduidelijk straks eens verder uitspitten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:07

Hier vind je veel informatie over hoe je kunt starten met het uitzoeken van je voorouders

http://members.chell...html/start.html

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:12

Het is een wat oudere site en gericht op Nederland, maar er staat veel informatie in over hoe je kunt starten

Mijn advies

begin met wat je kent. Jezelf

kies of je via de lijn van je vader of je moeder wilt zoeken, of via allebei misschien.
als je gekozen hebt ga je informatie verzamelen. Waar kun je het beste starten? Bij de mensen die je kent. Je ouders, je ooms en tantes,nichtjes en neefjes. Of het gemeente archief.

Of je echt afstamt van iemand die te gast was op de titanic weet je pas als je klaar bent met je onderzoek. Helaas is achternaam alleen vaak niet altijd een reden om aan te nemen dat je familie bent ;)

Succes met je zoektocht!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:33

http://nl.geneanet.org/

Dit is ook een erg goede link. Je tikt eenvoudig een familienaam en gemeente in en krijgt al informatie.
Je kan er ook in contact komen met mensen die al bezig zijn met een stamboom van je familie. Aanmelden is gratis.

Bewerkt door ARIZONA, 29 maart 2013 - 17:35.

Kleintjeuh
Kleintjeuh
  • 200 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 29 maart 2013 - 17:56

Wat je wel kan doen, in iedere gemeente hebben ze een archief van alle geboorteaktes, doopaktes, trouwaktes en overlijdens, misschien kan je het makkelijkste beginnen met de geboorteakte van je vader te zoeken, dan heb je alle gegevens van je grootvader. Eens je zijn gegevens hebt kan je zo verder zoeken. Wat je ook kan doen, bij sommige gemeentes is er een website met alle aktes, meestal moet je dan zoeken onder de benaming heemkunde of genealogie. Moest het zijn dat dat niet lukt, kan je altijd zoeken achter een heemkunde kring in de buurt, zij kunnen je helpen met hoe je hier het best aan kan beginnen en waar je alles terug vind.

Veel succes met je zoektocht