Spring naar inhoud

- - - - -

Bezwaar tegen komst nertsen kwekerij in Wervik W-VL

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 31 maart 2013 - 14:47

De nv Ghesquière vroeg een milieuvergunning aan voor de uitbating van een nertsenkwekerij die wel eens de grootste van het land zou kunnen worden:

Het gaat om Amerikaanse nertsen. Ze worden gekweekt voor hun vacht en na acht maanden vergast. De bedoeling is om telkens tot 161.000 nertsen te kweken
4000271392630.jpg

De firma Ghesquiere wil de nertsen kwekerij starten met Nederlanders aan de leiding (omdat dit bij hen na 2023 verboden is, komen ze naar België )

Tegen de plannen rees meteen protest. Er was een petitie-actie op Facebook en ook Gaia en natuurpunt liet al van zich horen. Hen is het vooral te doen om het dierenleed dat er zou veroorzaakt worden.

Het openbaar onderzoek loopt tot 20 april. Tot dan kan men aangetekend bezwaar aantekenen

Een voorbeeld van het bezwaarschrift kan je hier kopieren:

http://geennerstenkwekerijwervik.123website.be/194483737

76c7ebac-978f-11e2-8508-9245bc22a6ab_original_jpg_h380.jpg

Het werd ook op WTV getoond

http://www.focus-wtv.tv/?focus=9352

In de pers verschenen artikelen:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130328_00522189

http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieuws/algemeen/gespannen-sfeer-op-infovergadering-nertsenkwekerij-in-wervik/article-4000269814212.htm

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130328_00522036&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=social&utm_content=footer&utm_campaign=send-to-a-friend&utm_term=1C2UI6QP

Bewerkt door Nivo, 01 april 2013 - 14:37.

sorry laatste keer

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 31 maart 2013 - 19:05

Pffff triestig weeral. Waar is die petitie ergens dat ik die ook eens onderteken?

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 31 maart 2013 - 20:56

Wat erg!
IS er inderdaad ergens een online petitie?

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 31 maart 2013 - 21:02

Ik wil ook wel mee ondertekenen.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Manoe
Manoe
  • 504 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 31 maart 2013 - 23:07

Nee, geen petitie on line, maar je moet een bezwaarschrift die je hierboven vind copieeren en aangetekend versturen.
DOEN !!!

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 01 april 2013 - 03:07

via GAIA kan je wel een petitie tekenen, geld ook voor Wervik ;)

http://www.gaia.be/nl/bont-petitie/

(even op de politicus van je keuze klikken)

Hier kan je er meer over lezen, Wervik word ook vermeld

http://www.gaia.be/n...tie-limburg-toe

sorry laatste keer

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 01 april 2013 - 08:08

Getekend. :duim:  Hopelijk komen ze in actie om deze gruwel tegen te gaan. :evil: Overlaatst nog het gesprek gezien van Michel Vandenbosch met die gek van Pelsland. Ik snap niet dat mensen dit willen dragen. :misselijk:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 27 april 2013 - 21:58

Ik lees het jammer genoeg nu pas, hopelijk komt de nertsenkwekerij er niet, maar ja ze zullen dan wel een andere plaats vinden, het zou overal verboden moeten worden
Geplaatste afbeelding

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 27 april 2013 - 22:28

Dat is denk ik ook voorspelbaar helaas, snap niet dat hier een markt voor blijft bestaan, hopelijk gaat dat nog voorbij als de oudere generaties uitsterven?!
sorry laatste keer

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#10 Geplaatst 28 april 2013 - 11:11

Arme beestjes, bijna niemand draagt nu bont, maar toch moeten ze die nertsen doden...

En als ze hun verbieden in België verder te doen, vinden ze wel weer een andere plaats om dat te doen...

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#11 Geplaatst 05 mei 2013 - 13:48

Bekijk berichtKiera&Tiffan, op 28 april 2013 - 11:11, zei:

Arme beestjes, bijna niemand draagt nu bont, maar toch moeten ze die nertsen doden...

En als ze hun verbieden in België verder te doen, vinden ze wel weer een andere plaats om dat te doen...

Blijkbaar dragen er nog altijd genoeg mensen bont, anders zou er geen vraag zijn naar bont.    Dan zouden er ook geen kwekerijen nodig zijn.   Zelf fake bont is vaak echte bont uit china.   Ik begrijp ook niet waarom mensen bont dragen, ik zou er van walgen...    Eigenlijk zouden ze bont gewoon wereldwijd moeten verbieden ma ja zal er nooit van komen.    Het is natuurlijk wel diervriendelijker om ze te vergassen dan bijvoorbeeld in china die beesten levend te villen waarna ze soms erna nog een hele tijd blijven leven nadat ze gevild zijn.   Ik heb al genoeg van die gruwelijke filmpjes gezien uit China.

Kiera&Tiffan
Kiera&Tiffan
  • 652 berichten

#12 Geplaatst 07 mei 2013 - 17:37

Bekijk berichtzsapo, op 05 mei 2013 - 13:48, zei:

Blijkbaar dragen er nog altijd genoeg mensen bont, anders zou er geen vraag zijn naar bont.    Dan zouden er ook geen kwekerijen nodig zijn.   Zelf fake bont is vaak echte bont uit china.   Ik begrijp ook niet waarom mensen bont dragen, ik zou er van walgen...    Eigenlijk zouden ze bont gewoon wereldwijd moeten verbieden ma ja zal er nooit van komen.    Het is natuurlijk wel diervriendelijker om ze te vergassen dan bijvoorbeeld in china die beesten levend te villen waarna ze soms erna nog een hele tijd blijven leven nadat ze gevild zijn.   Ik heb al genoeg van die gruwelijke filmpjes gezien uit China.

Ja, wat ze in China doen is gewoon afschuwelijk. Ze eten daar ook dieren die wij als huisdier beschouwen: honden en ook katten! Die worden ook levend gevild en hun hart blijft soms nog 10 min. kloppen. katten worden in plastic zakken gedaan en in kokend water gegooid, dat gebeurt zelfs met andermans katten die het waagden hun snuitje uit hun huis te vertonen. Die mensen vangen katten die zelfs nog halsbanden dragen, en proppen ze in kleine kooien waar tot 20 katten in zitten, sommige geluksvogels gaan onderweg dood.
Ze worden zelfs aan andere mensen verkocht, in zakken, niet als huisdier maar als voedsel. Soms word katten vel (ook hondenvel) wel eens verkocht als fake bont. En als je de Chinezen (die dat doen) ernaar vraagd willen ze niets zeggen. En de eigenaars van die poezen in China zijn hun poes kwijt, en die poes is dan ergens opgegeten of dood tijdens de reis. Dat is echt walgelijk.

Ik heb dit alles gelezen/gezien toen ik verschillende orgenisaties tegen bont zocht.