Spring naar inhoud

- - - - -

Mika heeft cholangitis

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#1 Geplaatst 02 april 2013 - 17:40

:( Mijn mannetje is ziek.
Deze ochtend kreeg ik de resulaten van zijn bloedonderzoek.

Mika heeft al een hele periode dat hij om de paar weken een paar dagen niet lekker is en braakt.
Dat gaat dan weer over en dan is hij weer ok.  Ik ben hiervoor met hem naar mijn da gegaan maar omdat er telkens haarballen bij waren dacht zij (en ik dus ook) dat de haarballen zijn maagje irriteerden.
In januari is hij nog op jaarllijkse controle geweest en alles was ok.
In zijn "goede" periode gaf hij ook helemaal geen zieke indruk.

Niet dus  ... twee weken geleden was het weer zover, braken, niet lekker, veel slapen.
Ik voelde mij er echt niet meer goed bij, het gevoel dat er iets aan de hand is maar niet weten wat, en heb contact opgenomen met een andere da waar er eventueel indien nodig een echo kon gemaakt worden.
Omdat hij dol is op haarrekkers en deze gaat stelen van mijn dochter haar nachtkastje dachten we ook aan een obstructie.
Afgelopen weekend zijn we daar op consultatie geweest en werd er bloed afgenomen.
Deze ochtend het resultaat gekregen ... hij heeft cholangitis (= galwegenontsteking), krijgt nu cortisone en antibiotica en moet op dieetvoeding om zijn lever en galwegen te ontlasten.
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder een tweede opinie gevraagd heb want ik weet hoe pijnlijk dit kan zijn omdat ik het zelf ook gehad heb.
Voel me zooooo schuldig :( maar wil dit wel met jullie delen om aan te tonen hoe goed katten zijn in het verbergen van hun ziektebeeld.

Dat het ziektebeeld van cholangitis heel erg overeenkomt met het ziektebeeld van FIP, maakt mij super ongerust, maar daar dacht de (2e) da niet aan omdat bepaalde waarden in het bloed daar niet meer overeenkwamen.  Dus graag jullie duimen en positieve energie zodat mijn mannetje er weer helemaal bovenop komt ?

Bewerkt door Mika, 02 april 2013 - 17:49.

Groetjes, Mika, Gucci, Frisbie

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 02 april 2013 - 17:47

Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Doordat er vaak haarballen bij waren zijn jullie op het verkeerde been gezet en dat kan de beste overkomen. Een second opinion heeft je nu de uitslag gegeven. Ja, poesjes zijn heel goed in het verbergen van pijn maar toch deed je wat je kon hoor.
Ik duim dat je Mika er met de medicatie weer snel bovenop komt hoor. :duim:

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#3 Geplaatst 02 april 2013 - 17:47

de duimpjes gaan hier omhoog :geluk:    
hij zal e rwel gauw bovenop zijn met jouw goede zorgen ;)
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 02 april 2013 - 19:21

Duimen draaien hier ook, nu met de medicatie zal hij zich wel rapper terug beter gaan voelen. :duim: :duim: :duim: :duim:

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.287 berichten

#5 Geplaatst 02 april 2013 - 19:25

Ik duim ook mee dat je Mika vlug beter mag worden ..altijd erg als je lieverd ziek is !!!
Geplaatste afbeelding

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#6 Geplaatst 02 april 2013 - 20:19

Ook ik duim volop voor Mika, dat hij zich snel weer beter mag voelen!
  Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 04 april 2013 - 17:07

Ik duim ook mee voor Mika
Geplaatste afbeelding

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#8 Geplaatst 04 april 2013 - 20:51

Dank je wel allemaal :)

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 04 april 2013 - 23:53

Hier wordt ook geduimd
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#10 Geplaatst 06 april 2013 - 20:36

:( Het gaat niet goed ... ik zou toch verwachten dat de ab (nu de 5e dag pilletjes gehad) al zou aanslaan.
Hij heeft vandaag weer gebraakt, legt zich boven en voelt zich duidelijk niet goed.
Van de cortisone leeft hij wel wat op, maar ik had toch al meer verbetering verwacht of ga ik te snel ?

Ik weet wel (en normaal gezien doe ik dat ook niet) dat ik niet in paniek mag slaan maar ben zoooooo bang voor FIP.
Ik heb precies een déja-vu, Gigi was ook zo ziek en ab sloeg ook niet aan, zij is na een week gestorven aan FIP.
:help:

Bewerkt door Mika, 06 april 2013 - 20:40.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 april 2013 - 08:19

Veel beterschap voor Mika. Na 5 dagen zou het normaal toch al moeten beteren denk ik. Misschien best terug contact opnemen met de DA dan ben je gerust. Ik duim mee voor je.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 april 2013 - 15:42

Niet fijn... ik hoop heel hard mee dat Mika snel beter wordt en dat het geen FIP is!
Cholangitis is een ernstige infectie, misschien is er gewoon voor langere tijd antibiotica nodig, duurt het eventjes? Vraag eens aan je dierenarts?

Sterkte!

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#13 Geplaatst 17 april 2013 - 12:38

Ondertussen gaat het met Mika een ietsje beter ... ab is vandaag de laatste dag.
Ik vind niet dat hij spectaculair verbeterd is en deze morgen heeft hij weer gebraakt (weliswaar een grote haarbal).
Voorlopig gaan we (in overleg met de dierenarts) even afwachten, hij staat nog op speciale voeding om zijn galwegen te ondersteunen.
En hopen dat het braken niet opnieuw begint ...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 17 april 2013 - 12:45

Blij dat het beter gaat. En laat ons maar zo denken: een haarbal ophoesten is geen braken.

De duimen draaien hier

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Mika
Mika
  • 3.676 berichten

#15 Geplaatst 19 april 2013 - 14:18

En daar gaan we weer :( :help: