Spring naar inhoud

- - - - -

schimmel

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 02 april 2013 - 20:27

Ik heb 2 kittens: het tweede kitten bleek een schimmelinfectie te hebben.  Behandeld met Itrafungol en huis ontsmet met Dettol + Incidin Liquid.  Volgens mijn DA was het niet nodig om het andere kitten te behandelen.  Nu is de ene er vanaf en is ook het tweede kitten besmet.  Volgens mijn DA kan het eerste kitten momenteel niet opnieuw besmet worden omdat het volgens hen nog voldoende antistoffen in zijn lichaam heeft( omwille van de medicatie).  Is dit zo of is het beter om het eerste kitten opnieuw te behandelen?
Op internet vind ik tegenstrijdige antwoorden: de ene zegt dat die wel nog herbesmet kan worden, de andere niet?
Als er kans is op herbesmetting, ben ik dan niet beter om het eerste kitten opnieuw te behandelen met Itrafungol?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 02 april 2013 - 20:57

Het 2e kitten is ook door de omgeving besmet door schimmel.
Beide kittens idd behandelen. De omgeving ook behandelen met een schimmeldodend middel.
Het middel welke je hebt gebruikt is geen schimmeldoder, maar antibacterieel

Incidin Liquid
Voor de snelwerkende desinfectie van alle alcoholbestendige oppervlakken.
Incidin Liquid wordt in ziekenhuizen, medische praktijken en rust- en verzorgingstehuizen gebruikt om oppervlakken en objecten te desinfecteren
Specificaties van de oppervlakte desinfectie Incidin Liquid:
- Breed werkingsspectrum tegen bacteriën
- Zonder Aldehyde
- Goede bevochtiging en snelle streeploze opdroging dankzij de alcohol
- Doeltreffend desinfectans voor alle alcoholbestendige oppervlakken
- Uitgebreid getest op materiaalcompatibiliteit
- Aangenaam geparfumeerd
- Eenvoudige te gebruiken
- Korte inwerktijd
- Kan onmiddelijk gebruikt worden
- Kan gebruikt worden op: metaal, kunststof en alcoholbestendige oppervlakken
Gebruiksaanwijzing:
Breng het product, Incidin Liquid, onverdund op een cellulosedoek aan. Verdeel het op de alcoholbestendige oppervlakken. Respecteer de inwerktijd of besproei op ca. 30 cm afstand (max. 40 ml/m²). Laat het product opdrogen. Let op volledige bevochtiging van het oppervlak.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 02 april 2013 - 21:24

Omgeving reinigen met imaverol of sabenyl
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 02 april 2013 - 22:55

Jubikelcats.  Nu de ene genezen is en de andere besmet, bedoel je dan dat ik het kitten dat eerst geïnfecteerd was opnieuw behandelen met Itrafungol?  Kan dit geen kwaad en moet ik dan opnieuw 3x behandelen?  Ga morgen in de apotheek imaverol halen.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 02 april 2013 - 23:14

Anders blijf je herbesmetten en kom je er niet af :-(

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#6 Geplaatst 03 april 2013 - 09:37

Het is zelfs zo dat sporen van schimmels tot bijna een jaar kunnen overleven in huis en dat je poezels bij het niet goed ontsmetten van de omgeving dus ook later terug geïnfecteerd kunnen geraken.  Kattenschimmel kan ook overslaan op mensen (dit geeft een rode droge vlek op je huid), dus het is belangrijk om alles samen aan te pakken.  De poezels met itrafungol, de omgeving met neo-sabenyl en jezelf nadat je contact gehad hebt met de kat met of neo-sabenyl of isobetadine zeep.  Neo-sabenyl kan je makkelijk in een plantenspuitertje doen en daar de stoffen of moeilijk bereikbare plaatsen mee bevochtigen.

veel succes, ik hoop dat je er snel vanaf bent.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 03 april 2013 - 15:28

ik kan mis zitten, maar ik dacht dat men niet immuun kon worden tegen schimmel. je kan altijd opnieuw besmet worden. Eerlijk gezegd zou ik toch eens naar een andere DA gaan om diens mening te horen. Was het kitten zonder symptomen ook onderzocht met een woods lamp om te zien of het schimmelsporen op zich had?
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 03 april 2013 - 16:13

Bekijk berichtwea, op 03 april 2013 - 15:28, zei:

Was het kitten zonder symptomen ook onderzocht met een woods lamp om te zien of het schimmelsporen op zich had?
Woodse lamp is niet nauwkeurig. Schilvers kunnen oplichten, Maar hoeft niet per definitie schimmel te zijn. Nauwkeurig is mc kenzie test via lab.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 03 april 2013 - 20:48

Bekijk berichtjubikelcats, op 03 april 2013 - 16:13, zei:

Woodse lamp is niet nauwkeurig. Schilvers kunnen oplichten, Maar hoeft niet per definitie schimmel te zijn. Nauwkeurig is mc kenzie test via lab.

Ja, zeep en zo licht ook op. Maar dan heb je toch al een idee. Plus dan weet je al waar je moet gaan kijken om broze haren te vinden, die ook wel dan op schimmel wijzen. Het geeft een redelijk goede indicatie en het kost niks.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

CatteryLaLau
CatteryLaLau
  • 197 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 05 april 2013 - 15:32

Ik dacht ook eens schimmel bij een kater te hebben, meteen een kweek laten maken en in de wachttijd het huis gepoetst alsof mijn leven ervan af hing. Ik had ook een elektrische fogger gekocht en het huis ingespoten met F10 SC oplossing. Achteraf bleek het gelukkig geen schimmel te zijn, maar ik ben blij dat ik nu de fogger en de F10 in huis heb en spuit elke 3 maanden het huis eens in.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 05 april 2013 - 16:52

De cattery waar ik mijn kattin vandaan haalde heeft me ingelicht en het gaat wel degelijk om schimmel.  Ik had beide dieren moeten behandelen, maar volgens mijn DA was dit niet nodig.  Resultaat == mag opnieuw beginnen.  Itrafungol gestart bij beide dieren en de hond krijgt nizoral.  In tussentijd reinig ik grondig om de 2dagen met Dettol + F10; stofzuig elke dag.  Na de medicatiebehandeling raadde een andere DA mij aan om hen alledrie eens grondig te wassen met een schimmeldodende shampoo en heb ook enkele F10foggers besteld om dan de omgeving volledig te ontsmetten. Hopelijk ben ik er dan vanaf.
Misschien zoals je zegt CatteryLaLau, het huis om de 3maanden eens volledig onder handen nemen met F10 want ik denk dat een mens wel het
een en 't ander binnen haalt.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 05 april 2013 - 17:25

Jacob, dettol is giftig voor dieren, daarbij zal dettol niet werken tegen schimmel. Dettol is antibacterieel. Schimmel is geen bacterie, maar een spore.

Sanqu
Sanqu
  • 209 berichten

#13 Geplaatst 05 april 2013 - 18:22

Bekijk berichtjubikelcats, op 05 april 2013 - 17:25, zei:

Jacob, dettol is giftig voor dieren, daarbij zal dettol niet werken tegen schimmel. Dettol is antibacterieel. Schimmel is geen bacterie, maar een spore.
Idd.  een antibacterieel middel gaat nooit geen schimmel kunnen doden.  Je hebt echt wel een schimmeldodend middel nodig, of de schimmel kan vb. ergens in augustus (vochtig en warm) terug de kop op steken.  Je kan beter een flesje neo-sabenyl bij de apotheek gaan halen.  

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#14 Geplaatst 05 april 2013 - 21:13

Bekijk berichtSanqu, op 05 april 2013 - 18:22, zei:

Idd.  een antibacterieel middel gaat nooit geen schimmel kunnen doden.  Je hebt echt wel een schimmeldodend middel nodig, of de schimmel kan vb. ergens in augustus (vochtig en warm) terug de kop op steken.  Je kan beter een flesje neo-sabenyl bij de apotheek gaan halen.  
F10 die gebruikt wordt alleen Is voldoende.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 07 april 2013 - 19:44

Inmiddels nog steeds stevig aan het poetsen en stofzuigen.  Gebruik nu F10 en dit werkt schimmeldodend en niet giftig voor de dieren.  Gemakkelijk in gebruik trouwens.  Doe ook in het dweilwater en wasmachine een scheutje.  In de Itrafungol-loze week worden alle dieren gewassen met een schimmeldodende shampoo en aan  het einde van de behandeling gebruik ik de F10 foggers die ik online bestelde. Volgens 'kenners' geen beter middel te verkrijgen om de omgeving te ontsmetten.  Heb er genoeg besteld zodat ik het ganse huis kan doen.
Heeft er eigenlijk iemand de Itrafungol-behandeling 2x na elkaar moeten doen of zal 1 behandeling (bedoel dan wel 3 weken medicatie en 2 weken niet) voldoende zijn?  Tot hier toe geen plekjes bij de kattin noch hond alsook bij ons.  Momenteel dus enkel bij mijn kater een plek (ongeveer 2 euro) op zijn achterpoot.  Er zijn hier en daar nog schilfertjes te zien, dus schimmel is nog aanwezig.