Spring naar inhoud

- - - - -

Rugtrekkingen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 april 2013 - 10:16

Hallo Allemaal,

heb even een vraagje, weet iemand misschien wat rugtrekkingen bij een kat allemaal kunnen betekenen. Kan op internet er niet heel veel over vinden. Men kater heeft ze namelijk al een tijdje (en tandenknarsen). Hij is al op veel dingen onderzocht, zo zou hij een pijnlijke rug hebben, pijnlijke blaas. Maar het gekke was dat met pijnmedicatie geen verschil was op te merken en de urine is ook goed onderzocht maar daar kwam ook niets uit helaas. Omdat hij ook heftig reageert op eten zit hij nu al een tijdje op kvv (rauw voer). De jeuk die hij had lijkt een stuk minder, het tandenknarsen ook, maar nog steeds is het met enige mate aanwezig. De rugtrekkingen zijn niet echt minder geworden. Wat me wel laatst opviel was dat toen hij op de kattenbak zat hij ook met zijn rug trok tijdens het poepen. Zijn ontlasting ziet er verder goed uit...

Moet ik me zorgen maken?

Groetjes Miriam

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 03 april 2013 - 10:51

Dat kan duiden op stress en stress kan dan ook weer zo veel oorzaken hebben (pijn, frustratie, enz...)
Hij lijkt wel deugd te hebben van de KVV dus blijf het hem geven zou ik zeggen.
Is zijn bloed ook al eens onderzocht?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 april 2013 - 10:57

Hee bedankt voor het antwoord. Nee het bloed is eigenlijk nog nooit onderzocht. Ik ben afgelopen periode vaak bij de DA geweest en deze heeft hierover ook nooit niets gezegd. Mijn kat is nog jong (1,5) en zit vaak alleen. Hij kan niet naar buiten, af en toe op het balkon. Ik heb al besloten om van de zomer een tweede kat bij te nemen, want ik merk echt dat hij een speelkameraad nodig heeft.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 03 april 2013 - 12:00

Dat zal hij leuk vinden. Maar doe de introductie volgens de regels van de kunst!
Ergens staat dat al in een topic, als ik het terugvind plaats ik de link hier.

Welke bezigheid heeft hij terwijl je weg bent? En geef je hem enkel natvoer of ook droge brok?

Edit: topic teruggevonden
http://www.kattensit...se#entry1326780
vanaf #12.
Hier was het wel een herintroductie, dus de eerste paar regeltjes mag je overslaan, en beginnen met introductie fase 1 (allé ja, zodra de nieuwe poezel er is hé).

Zorg er wel voor dat ze matchende karakters hebben.

Bewerkt door Sabine2, 03 april 2013 - 12:08.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 03 april 2013 - 12:08

Dit heb ik eens ergens gevonden weet niet of het nuttig is:
Cat.png

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 april 2013 - 13:55

Ik zou na een medische check-up (wat je al deed) ook kijken naar oorzaken van stress en die behandelen.
Een passend speelkameraadje op een goede manier geïntroduceerd, genoeg spelen, een interessante omgeving.
Jeuk kan ook, was haar vacht gezond? Ik ken een poes die soms zo'n jeukaanval krijgt, ze trekt met haar rug en dan gaat ze wassen, begint ze rond te lopen van de ambetantheid. Maar is niks echt mis mee, ze kreeg ooit een voedingssuplement voor de huid en vacht dat wel hielp. Als je haar bij je neemt en eens goed krabt over haar lijfje kalmeert ze :)

Observeer eens wanneer ze het doet, waar is ze dan mee bezig, hoe begint het, wat doet ze precies etc.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 03 april 2013 - 14:12

Mss dat iets irriteert hier trekken ze de rug ook samen als je bv een paar haren stillekes kriebelt. Zoals Nasa zegt hou het in het oog wanneer ze het doet.

chatoela
chatoela
  • 4.811 berichten
  • 8 katten

#8 Geplaatst 03 april 2013 - 14:29

Mijn Io had dit ook vaak, zo'n rugtrekkingen, zij is voedselallergisch en had dus heel veel jeuk, sinds zij op carnibest staat doet ze het goed en zijn de rugtrekkingen bijna helemaal verdwenen.
  Geplaatste afbeelding

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 april 2013 - 18:02

De jeuk is sinds de overstap op kvv al een heel stuk verbeterd. Hij likte eerst veel, krabte aan zen hoofd en had vaak rode oogjes. De rugtrekkingen zijn er echter wel nog, vooral wanneer hij zicht klaarmaakt om ergens op te springen en wanneer hij op de bak zit.

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 04 april 2013 - 11:02

Hier doen ze het ook allebei af en toe.  ik heb ook gelezen dat het van de stress kan zijn maar ik doe er zoveel mogelijk aan om ze geen stress te laten hebben dus zou niet weten wat er nog aan gedaan kan worden.
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 04 april 2013 - 13:37

Mijn Luna doet het ook, en betrekkelijk vaak. Bij haar is het van verveling denk ik, maar ik kan er voorlopig ook niet veel aan veranderen. Ik doe al aan voedselverrijking, ik speel echt vaak met haar, ik heb muisjes gekocht die in een terra zitten zodat ze 'tv' heeft, ik heb in de hoogte gewerkt, ik verstop elke ochtend snoepjes,... Het helpt allemaal wel (vooral de muisjes), maar ze blijft zich vervelen.
Het probleem is dat ik nogal klein woon, ze kan niet buiten en mijn andere kat is helaas (voor Luna), een stuk rustiger. Een derde kat is geen optie zolang ik zo klein woon, en ik ben wel op zoek naar een huis, maar van een enkel inkomen is dat ook niet zo evident...
Qua vacht, mss is dat het dan ook? Ze heeft wel wat schilfertjes, ook niet superveel. Rauw voeren zie ik voorlopig nog niet zitten, maar ze krijgen wel goeie brokken (applaws, taste of the wild, granenvrij) en goed natvoer (schesir)..

Ook hier zijn tips dus welkom...
Those who don't believe in magic, will never find it

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 04 april 2013 - 13:50

dat kan idd zijn omdat er iest is wat hun vacht irriteert. ze zijn zo gevoelig aan hun vacht, een briesje, een stoje, een vlieg,...
maar het kan ook op stress wijzen, op pijn.

Het is ontzettend moelijk om erachter te komen wat er mis is met de kat als het iets is wat niet zo vaak voorkomt. Hier heeft een foto van de rug laten zien dat er een probleem was met genelde ruggewervels. maar dat heeft mij toch een paar jaar gekost om dat uit te vinden...

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...