Spring naar inhoud

- - - - -

Hoogpolig tapijt reinigen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 april 2013 - 13:10

Even een vraagje

In mijn salon ligt er een hoogpolig tapijt, nu al een 2-tal jaar. Regelmatig (2 à 3 keer) per week stofzuig ik hem. Maar ik begin toch te zien dat ik hem precies niet meer helemaal proper krijg. Als er een bezoek is word er hier al eens iets gegeten en er valt veel vuil in het tapijt, ook word er veel over gelopen wat het ook al vuil kan maken, en de katten slapen er ook op. Nu zou ik hem graag eens reinigen. Ik dacht er eerst aan om het zelf te doen, maar iemand zei mij dat beter niet te doen, want dan maak ik die haartjes of het hele tapijt mogelijks kapot. En iemand anders wist mij dan te vertellen dat je dat ook naar een soort nieuwkuis voor tapijten kan doen.

Wat zou nu de beste oplossing zijn? Wil hier ook geen hopen geld aan spenderen...

Hier nog een foto van het tapijt:

Bijgevoegde thumbnails

• P1010710.JPG

Bewerkt door Kyetje, 03 april 2013 - 13:11.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 03 april 2013 - 13:25

je kan je tapijt inderdaad altijd naar de "droogkuis" doen, maar eerlijk gezegd zien ik dan niet zoveel verschil, en het is niet goedkoop...

ik denk dat je eerder beter gebaat zijt met hem es met een ouderwetse matteklopper uit te kloppen, bv omgekeerd op terras of aan een stevige wasdraad om zo alle onderliggende vuil en kruimels en etensresten en stof en zo eruit kloppen

en af en toe eens met een stoommachine erover gaan kan ook,
ik heb zo een stomer, die ik gebruik op laminaat en tegels, waar ook zo een extra verhoog bij steekt voor stoffen zetels, matrassen, en tapijten

een middeltje van tante kaat was hem in de verse sneeuw leggen dacht ik, maar kzou terug eens moeten googlen om de juiste werkwijze daarvan op te zoeken :)

Dorothea
Dorothea
  • 1.786 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 03 april 2013 - 13:34

Vorig jaar vroeg ik me net hetzelfde af.
Dan ben ik eens gaan horen bij mijn wasserette. Daar mocht ik het binnenbrengen en zou ik het een week kwijt zijn. Het zou me ongeveer 115 euro kosten. Ik vond dat veel geld en veel moeite. Zelf met een tapijt van 2m op 3m sleuren, op en af.
Dus heb ik verder gezocht online. Ik heb een firma gevonden die het maandagochtend zelf kwam halen en woensdagochtend terug bracht. Ik heb er -denk ik- 88 euro voor betaald. Het was goed gedaan en ook heel makkelijk. Volgende keer doe ik het terug op deze manier. Het kost wel iets, maar ik heb het ook wel graag proper, zeker met katten in huis.
Die firma werkt in de provincie Antwerpen, maar ik vermoed dat er wel soortgelijke firma's moeten zijn waar jij woont.
Succes ermee!

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#4 Geplaatst 03 april 2013 - 14:25

Er bestaan van die machines die je kan huren om tapijten te reinigen. Misschien is dat wel de oplossing?

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 april 2013 - 14:28

Van die machines heb ik ook al gehoord, maar vrees er een beetje voor dat sommige misschien schade doen aan mijn tapijt...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 april 2013 - 14:33

Ik heb het hier een tijd geleden op de ouderwetse manier gedaan met emmer en spons. :d Daarna over de wasdraad en goed uitgeklopt. Het tapijt zag er toch een pak frisser uit vond ik.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#7 Geplaatst 03 april 2013 - 14:47

Ik kuiste de tapijten bij mijn ouders altijd met zo'n stofzuiger waar je water en speciaal produkt in kan doen, eerst de stofzuiger laten het produkt en water spuiten daarna het natte zootje terug opzuigen de tapijten waren elke keer terug proper en fris.

Bewerkt door catherine, 03 april 2013 - 14:48.

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 03 april 2013 - 14:57

Ai, nog zo'n probleem, mijn wasdraden, vliegen hier uit de muren als ik er al nog maar enkele jeansbroeken aan hang... Zou wel graag eens proberen met zo'n soort stofzuiger. :)

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 april 2013 - 15:03

Je kan die huren bij een Karcher-center
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 03 april 2013 - 15:19

De karchercentrales zijn iets te ver van hier, maar ik zag dat ze bij Huurland ook tapijtreinigingsmachines verkopen. Zal daar eens informeren als het geen kwaad kan op die hoogpolige tapijten. En de prijs valt precies mee.

wendyv123
wendyv123
  • 4.414 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 03 april 2013 - 16:11

Eerst heel goed stofzuigen. Bicarbonaat in je tapijt strooien en na een dikke 10 minuten goed stofzuigen. Bicarbonaat ontgeurt en ontvlekt. Nadien een sopje maken met 1 eetlepel witte azijn + 1 eetlepel dreft voor de afwas of een ander merk + ca.500 ml warm water. Met een microvezel doek je tapijt reinigen en nadien met een droge handdoek na gaan. Heb je echt plaatselijk een vlek, dan kan je de vlek eerst lichtjes vochtig maken, dan de bicarbonaat er op strooien, laten inwerken, stofzuigen, proper maken met het sopje zoals hierboven beschreven. Hou wel je huisdieren uit de buurt zodat ze het zout niet gaan oplikken.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 03 april 2013 - 17:06

Bij sommige verfwinkels kan je die nat en droog stofzuigers huren.
Spijtig dat je te ver woont anders kon je de mijne lenen.
Mss hebben ze die bij eurorent ook wel.