Spring naar inhoud

- - - - -

Instapstage

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 april 2013 - 15:59

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: heeft er iemand ervaring met een instapstage? Ik ga nu niet in detail treden ;) Maar ik ben dus op zoek naar info omdat ik een instapstage zou moeten doen. Nu ja volledig verplicht is het niet maar wel min of meer, volgens die dame waar ik bij op gesprek moest.

Als er iemand een plekje zou weten waar ik dat zou kunnen doen, mag die persoon dat ook altijd delen (desnoods via pb) :)

Geplaatste afbeelding
Vandaag is morgen gisteren.

biekevs
biekevs
  • 1.470 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 april 2013 - 19:40

is dat niet een beetje hetzelfde als op proef? maar dan onbetaald?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 april 2013 - 19:57

Het is wel betaald hoor ;) Nu ja het bedrijf waar je stage doet, moet maar 200 euro bruto betalen. De RVA past de rest bij. Je zou dan iets van een 700 euro 'verdienen'. Niet veel maar het is beter dan verplicht worden tot een stage die je dan ook nog eens onbetaald moet doen.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 03 april 2013 - 20:17

Amai, wel fijn om betaald te worden voor een stage! :-)

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 april 2013 - 21:10

Dat wel, maar verder? De werkgever is immers niet verplicht om je werk te geven nadien. Dus als ik kan kiezen, zal ik natuurlijk eerder een job aannemen als ik die aangeboden krijg ipv een stage te doen :)
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 04 april 2013 - 14:45

Da's de nieuwe manier blijkbaar voor werkgevers om goedkope of zelfs gratis werkkrachten te hebben en voor jongeren om ervaring op te doen. De jongerenwerkloosheid is hoog, zonder ervaring nemen ze je niet snel aan, dus dan moet je maar een stage gaan doen... Ik ben er niet voor, 't is niet omdat je jongere bent dat je geen volwaardige werkkracht bent, integendeel. Heel gemakkelijk voor de werkgevers, vind ik zo. En voor de RVA, want die moeten geen werkloosheidsuitkering betalen. Maar als je niks of maar een klein loontje verdient, waarvan moet je dan leven als jongere?

Tinne
Tinne
  • 9.443 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 04 april 2013 - 17:13

Inderdaad.

Ik heb vandaag trouwens een positief antwoord terug gekregen op een sollicitatiebrief. Volgende week mag ik op gesprek :) Dus voor hetzelfde geld hoef ik helemaal geen instapstage te doen.

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 05 april 2013 - 15:19

Mijne man is vroeger toen hij 19j was zo begonnen 6 maanden stage en dan waren ze verplicht hem 6 maanden ook effectief aan te nemen.
Hij heeft daar een paar jaar toen gewerkt en is dan weg gegaan omdat hij elders beter betaald kreeg en de werkuren interessanter waren.