Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn kater heeft suikerziekte

suikerziekte ouderdom ziekte suiker dik

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
macchu
macchu
  • 46 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 06 april 2013 - 12:08

Hallo

Mijn oudste kat van 13 jaar oud heeft suikerziekte. Hij is redelijk dik geweest zijn hele leven. Begin van het jaar woog hij nog 9,6 kilos. Op 3 maanden tijd is hij bijna 3 kilos afgevallen, begon heel veel te drinken en ik heb een blodonderzoek laten doen.

Om hem te verzorgen zal ik een speciale voeding geven (speciale voor diabetische katten)  maar mijn vraag is; moeten ik hem insuline geven? Mijn dierenarts is geen voorstander want volgens zijn ervaring,  zijn de insuline inspuitingen niet altijd een gegarandeerde remedie. Ook het feit dat het niveau van zijn insuline kan zo verschillend zijn, is moeilijk om een kat te verzorgen. Zou hij in een coma vallen en ik ben niet thuis, kan ik hem niet de nodige zorgen geven...

De keuze is natuurlijk bij mij. Ik lees zoveel verschillende verhalen/ervaringen op internet dat ik niet weet wat de beste oplossing is. Kunt u mij helpen? Uw ervaring delen?

Voor mij is het belangrijk dat mijn kat een goede leven heeft. De kwaliteit van zijn leven is zeer belangrijk zelf als hij minder lang moet leven...

Merci

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 06 april 2013 - 12:56

Bij ons Juno, ook 13 jaar, is een 5 tal weken geleden ook suikerziekte vastgesteld.  Ze viel dus ook op korte tijd veel af en dronk ook veel. Wij hebben dan ook een bloedonderzoek laten doen en het was dus suikerziekte. Wij spuiten 2x per dag insuline. We zijn al een paar keer terug op controle gegaan en het suikergehalte daalde wel iets, maar niet genoeg. Helemaal onderzocht, want het kon de ziekte van cushing zijn, waardoor ze insulineresistent kon zijn, maar dat is het gelukkig niet. Nu denkt de dierenarts dat het misschien van de stress van de autorit naar daar is. Want toen ze daar was voor haar onderzoek (we hadden ze de dag voordien 's avonds naar haar gebracht), was het redelijk goed. Nu gaat ze volgend weekend naar daar omdat wij een weekendje naar zee gaan en dan kan ze haar nog eens extra controleren zonder de stress van de autorit.  Speciaal voer vond de dierenarts geen goed idee omdat ze dat waarschijnlijk toch niet zo willen eten en omdat er hier nog 6 anderen rondlopen en Juno meer dan waarschijnlijk van hun eten zou pakken. Het enige waar wij wel voor zorgen is dat ze altijd korrels staan heeft zodat ze regelmatig kan eten. Wij kennen ook iemand bij wiens kat suikerziekte werd vastgesteld rond die leeftijd en het beestje is uiteindelijk 19 jaar geworden.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

cindydw73
cindydw73
  • 47 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 06 april 2013 - 13:05

Hey Macchu,

Ik denk dat dit afhankelijk is van de zwaartegraad van de suikerziekte.
Indien de zwaartegraad niet te hoog is, kan dit volgens mij met aangepaste voeding wel onder controle gehouden worden.

Mijn Moorke had suikerziekte.
Zij had de zwaarste graad.  Het onder controle krijgen van de suikerziekte was bij haar niet gelukt.  Moorke had 2x per dag een inenting nodig. Ze kreeg aangepaste voeding.  De voeding en de inentingen moesten dagelijks op hetzelfde uur gegeven worden.  We moesten er toen op letten dat ze genoeg voeding binnenkreeg.  Indien dit niet was, had zij een aanval. Het meten bij een kat is enorm moeilijk.  In het begin was dit op regelmatige tijdstippen naar de DA voor metingen.  Toen we dachten van ja ok.. we zitten goed, waren haar waarden weer de mist in. En begon alles opnieuw.  Moorke was 10j.

Ik weet dat je nu er een beetje machteloos tegenover staat en je niet weet wat je moet doen.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je met je DA er goed over praat wat/hoe. Laat je hierin niets wijsmaken hoor.
Niemand kan je zeggen hierin wat je moet doen.
Indien de zwaartegraad niet te hoog is en je dit met voeding onder controle kan houden, ja dan denk ik dat het goed doenbaar is.

Groetjes

Cindy

macchu
macchu
  • 46 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 06 april 2013 - 16:54

Bedankt voor jullie antwoord :-)
Ik zal deze week verder spreken met de dierenarts.
Ik wil dat mijn kat een mooie en pijnloze leven hebt, het is voor mij het belangrijkste....

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 06 april 2013 - 17:51

Inderdaad Macchu, je moet doen wat het beste is voor de kat, en zoals Cindy hier ook zegt, er zijn gradaties in suikerziekte. En je dierenarts zal wel het beste weten hoe hij je kat moet behandelen.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

macchu
macchu
  • 46 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 06 april 2013 - 20:33

Ik heb net de dierenartz ontmoet. Mijn kat is aan een vroege stadium en volgens hem is het beter om te proberen om zijn voeding aan te passen. Zou hij echt achtergaan kunnen wij insuline proberen. Aangezien ik overdag moet werken en de kat 5 keer moet eten, zal ik een voedereautomaat kopen (http://www.zooplus.n.../pet_mate/26004). Wat ik wil is een goede kwaliteit voor hem :-)

meitepeit
meitepeit
  • 1.711 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 06 april 2013 - 21:51

hier heb je veel info. op het suikerkatten forum,
http://forum.suikerkatten.nl/

cindydw73
cindydw73
  • 47 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 06 april 2013 - 23:45

Macchu,

Heel goed dat je met je dierenarts overlegd hebt.  Logisch dat jij voor je lieverd het beste wil kopen.  ik ben net hetzelfde hoor :)
Ik duim met je mee dat je het met aangepaste voeding opgelost is :d

Geef hem maar extra knuffels van ons hier en hou ons op de hoogte hoe het loopt ! We zijn der voor u !  :miauw:
Groetjes,

Cindy

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#9 Geplaatst 07 april 2013 - 11:14

hier kan je ook heel veel info krijgen. ik heb er heel veel aangehad.

http://www.diabeteskatten.nl/forum/

Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

liewil
liewil
  • 5 berichten

#10 Geplaatst 09 april 2013 - 16:14

Ja, echt àlle info die je nodig hebt vind je op http://www.diabeteskatten.nl. Heel veel dierenartsen weten niet veel over diabetes, of gaan ervan uit dat je de moeite niet gaat willen doen om te behandelen. Als je dat wel wil doen, meld je gewoon aan en je gaat alle advies krijgen dat je nodig hebt.
Ter info : Tricky (op de foto) heeft al anderhalf jaar diabetes, en huppelt vrolijk rond, en zij is dan nog een moeilijk geval :)

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 09 april 2013 - 20:04

Bij de kat van mijn moeder is een half jaar geleden ook diabetes vastgesteld. Ze kreeg twee keer per dag een shot, dat steeds kwa hoeveelheid werd afgebouwd. Anderhalve week geleden is zelf besloten dat ze mochten stoppen met spuiten. Bij haar kwam het waarschijnlijk ook door haar overgewicht. Men moeder moet haar nu goed in de gaten houden en zorgen dat ze nog wat afvalt.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: suikerziekte, ouderdom, ziekte, suiker, dik