Spring naar inhoud

- - - - -

Help! Ben ik te ongerust? Voorbereidingen genomen, nu aftellen

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 07 april 2013 - 19:38

Zoals jullie wel zullen weten mag ik binnen 2 maandjes mijn eigen poezel, Chiana verwelkomen.

Nu maak ik me al (misschien overdreven veel) zorgen over verschillende dingen.

Ik heb maar een klein appartemen/studio (50m²) maar ik heb wel een redelijk groot terras (8m²) dit kan/mag ik echter niet afzetten met een kattennet (huisregelement) en is dus niet bepaald katveilig.
Ik woon op het 2de verdiep aan een vrij drukken straat en tegenover een vrij drukke spoorweg.
Zou ik ze verbieden om op het terras te komen, of toch voorzichtig onder toezicht erop laten?
Ik heb wel al een speciale vliegenraam laten installeren die gemaakt is met petscreen gaas

ook heb ik een elektrisch vuur dat na het koken vrij lang heet blijft. Ikzelf kan duidelijk zien of het nog heet is adhv waaschuwingslichtjes, maar ik zou niet willen dat Chiana haar pootjes zou verbranden omdat ze het niet weet en er onverwacht over loopt.

Of de wasmachiene/droogkast waar ze achter zou kunnen vallen, ik kan die niet verplaatsen op mijn eentje en zou niet tot bij haar kunnen.

En zo zijn er nog een dozijn andere kleine dingen die nu al door mijn hoofd spoken van waar ik moet op letten en wat er zou kunnen misgaan.

Ben ik aan het overdrijven?

Hebben jullie misschien trukjes of ideeën waar ik kan aan denken of die kunnen helpen.
Om me te helpen voorbereiden op Chiana haar komst, voor haar veiligheid en mijn gemoed.

Ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen.

Bewerkt door Auryn, 26 mei 2013 - 14:52.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

cindydw73
cindydw73
  • 47 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 april 2013 - 19:46

neen ik denk dat niet dat je overdrijft.  Ik denk dat je een heel normale reactie hebt.
Maak je maar niet teveel zorgen.  Het loopt allemaal wel vanzelf los.
En je zal snel zelf merken wat kan en niet.

Ik vind het wel mooi om je reactie te lezen.  Het wil ook zeggen dat je heeeeeeeeel goed zal zijn voor haar.  :d

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 07 april 2013 - 19:57

Ik denk dat je je inderdaad wat teveel zorgen maakt. Het elektrisch vuur, ik denk dat dat allemaal te zien is wat ze van jou mag en wat niet. Hier komen de katten bv nooit op de tafels, of het aanrecht, kasten, enzoverder. Wel op de vensterbank of op de zetels mogen ze lopen en ze weten dat heel duidelijk. En zelf ontdekken ze ook heel veel hoor, als ze ergens afvallen en 't heeft geen deugd gedaan dan zullen ze dat wel niet snel meer doen :d

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 07 april 2013 - 19:57

Auryn, op 07 april 2013 - 19:38, zei:

Ik heb maar een klein appartemen/studio (50m²) maar ik heb wel een redelijk groot terras (8m²) dit kan/mag ik echter niet afzetten met een kattennet (huisregelement) en is dus niet bepaald katveilig.
Ik woon op het 2de verdiep aan een vrij drukken straat en tegenover een vrij drukke spoorweg.
Zou ik ze verbieden om op het terras te komen, of toch voorzichtig onder toezicht erop laten?
Ik heb wel al een speciale vliegenraam laten installeren die gemaakt is met petscreen gaas.

Ik zou ze niet zonder beveiliging op het terras laten. De kat van mijn tante is zo eens van het eerste verdiep naar beneden getuimeld.
Gelukkig heeft hij er niets ernstig aan over gehouden.

ook heb ik een elektrisch vuur dat na het koken vrij lang heet blijft. Ikzelf kan duidelijk zien of het nog heet is adhv waaschuwingslichtjes, maar ik zou niet willen dat Chiana haar pootjes zou verbranden omdat ze het niet weet en er onverwacht over loopt.

Maak je geen zorgen, hier is dat ook zo.
Ik dacht dat onze nieuwe houtkachel ook voor problemen zou zorgen, maar ze weten verdomd goed dat ze daar af moeten blijven.

Of de wasmachiene/droogkast waar ze achter zou kunnen vallen, ik kan die niet verplaatsen op mijn eentje en zou niet tot bij haar kunnen.

Probeer er voor te zorgen dat het zo kort mogelijk aan de muur staat.
Hier zouden ze er ook nog net achter kunnen denk ik, maar is nog nooit gebeurd.

En zo zijn er nog een dozijn andere kleine dingen die nu al door mijn hoofd spoken van waar ik moet op letten en wat er zou kunnen misgaan.

Ben ik aan het overdrijven?

Hebben jullie misschien trukjes of ideeën waar ik kan aan denken of die kunnen helpen.
Om me te helpen voorbereiden op Chiana haar komst, voor haar veiligheid en mijn gemoed.

Ik begin gewoon aan mezelf te twijfelen.

Ik twijfelde ook wel eens aan bepaalde dingen. Dat is volkomen normaal.
Komt wel goed! Katten zijn slimme beesten.

blubje
blubje
  • 1.694 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 07 april 2013 - 21:02

Hier mogen ze ook niet op het aanrecht,
maar je kent poezen he O:) alles wat niet mag is leuk!
Na het koken is Bubbels het aanrecht opgesprongen terwijl ik in de zetel zat en opeens hoorde ik een luide MIAUW gevolgd door een zwarte bliksemschicht...
Gelukkig heeft ze zich niet verbrand :pray:
Sindsdien heeft ze het ook niet meer gedaan maar ik laat vanaf toen wel altijd een pot met een beetje water op het vuur staan tot het vuur is afgekoeld, zo weet ze dat het fornuis nog warm is. (is een tip dat ik hier op het forum heb gelezen ;) )

Wat betreft je droger en wasmachine,
aangezien ze niet tegen de muur kan staan probeer dan een opening langs de zijkant te houden,
moest ze er achter sukkelen kan ze er nog altijd tussenuit langs de zijkant

Wat betreft het terras,
mijn huidig appartement heeft een terras van 3 m², ook niet afgezet.
Heb ze er nooit opgelaten, wat ze niet kennen kunnen ze niet missen...
Als je het doet zou ik het met een leibandje doen,

Ik heb ondertussen een compromis getekend voor een dakappartement, dus een gigantisch terras :jump:  en daar zal het in het begin ook aan de leiband worden tot ik iets vind om het terras af te zetten

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 07 april 2013 - 21:23

Hier is Zino ook al op de hete kookplaat gesprongen terwijl ik er naast stond ge hoorde zijn kussentjes zo sssshhhhht zeggen. Hij was rap weg maar het was verbrand, heb het ontsmet en voor de rest is alles zelf genezen. Wat ik nu doe als ik gedaan met koken heb en we gaan eten is water in de lege kookpotten of braadpan doen, koud met wat dreft in, tegen dat we gaan afwassen zijn die platen genoeg afgekoeld zodat ze zich er niet meer aan verbranden.

Achter droogkast of wasmachien zullen ze niet vallen, staan die naast mekaar dan kan je die zelf wel hertrekken dat doe ik ook om er eens achter te kuisen. Droogkast is helemaal niet zwaar.

Het terras kan je haar er op laten als je zelf aanwezig zijt, wil je die stress niet dan leer je haar gewoon niet naar buiten gaan.

Je kan zelf altijd eens op handen en voeten rond kruipen door het huis dan kan je op haar oog hoogte zien wat gevaarlijk kan zijn zoals elektrische kabels bv, achter tv gaan achter dvd kruipen... alles kan een potentieel gevaar zijn.
Het beste ga je niet lopen stressen dat heeft geen nut, als ze er is hou ze gewoon in het oog en als er iets is wat of waar ze niet mag zijn neem je haar weg en zegt kordaat nee mag niet bv.

Het komt wel goed, hier lopen er 16 door het huis en geloof me je kan ze nooit allemaal gelijk in het oog houden.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 april 2013 - 12:13

catherine, op 07 april 2013 - 21:23, zei:

Hier is Zino ook al op de hete kookplaat gesprongen terwijl ik er naast stond ge hoorde zijn kussentjes zo sssshhhhht zeggen. Hij was rap weg maar het was verbrand, heb het ontsmet en voor de rest is alles zelf genezen. Wat ik nu doe als ik gedaan met koken heb en we gaan eten is water in de lege kookpotten of braadpan doen, koud met wat dreft in, tegen dat we gaan afwassen zijn die platen genoeg afgekoeld zodat ze zich er niet meer aan verbranden.

Ik probeer ook altijd de lege potten/pannen met wat water terug op het vuur te zetten, gewoonte van bij mijn ouders die ook een elektrisch vuur hebben maar geen waarschuwingslichtjes. Het is echter niet altijd mogelijk om ze terug te zetten (pan of pot moet in de over, of is niet leeg,...)

Achter droogkast of wasmachien zullen ze niet vallen, staan die naast mekaar dan kan je die zelf wel hertrekken dat doe ik ook om er eens achter te kuisen. Droogkast is helemaal niet zwaar.

Mijn wasmachine en droogkast staan wel op elkaar, en de wasmachine zelf zit ingewerkt tussen mijn keukenkasten en een muur. Ik zou op zijn minst de droogkast er al af moeten halen voor ik die naar voor zou kunnen schuiven.

Het terras kan je haar er op laten als je zelf aanwezig zijt, wil je die stress niet dan leer je haar gewoon niet naar buiten gaan.

Voor het terras was ik eventueel aan het denken om ze er onder toezicht met leibandje op te laten.

Alvast bedankt voor de tips.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 08 april 2013 - 14:46

Als je droogkast bovenop je wasmachien staat en het wasmachien ingewerkt is dan denk ik niet dat ze erachter gaan. En erachter vallen al helemaal niet want dan zou de kat boven de droogkast moeten springen, wat je kan doe indien er toch een spleet is er een plank aan de achterzijde opleggen.( op de droogkast dus) zo kan ze er zeker niet achter vallen.

Kabels van pc en tv ed in een buis steken of in zo gummi buis waar je kabels ik kan weg werken.
Mss je dure of lievelings opbjecten opbergen voor een tijdje in de kast.

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 09 april 2013 - 09:30

Als het je een troost mag wezen, ik reageerde net hetzelfde als jij !
Nu heb ik wel het 'voordeel' dat ik een gasvuur heb om te koken, dus eens je het afzet is er geen gevaar meer. Maar ze kroop inderdaad achter wasmachine enz. Ik heb bovenaan en aan de zijkant een stuk stevig karton gekleefd opdat ze er niet meer achter kan. Het is de bedoeling dat we een soort bekasting in hout gaan maken maar dat is er nog niet van gekomen wegens tijdsgebrek :Ooops:  Geen mooi zicht dus momenteel, maar ik wel goed voor de gemoedsrust :cat
Wat de kachel betreft, ze voelde - wanneer ze dichter kwam - dat dat warm was en heeft nooit een poging gedaan om hier op te springen.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 26 mei 2013 - 14:47

1 juni is het zover en mag ik ze gaan halen, het kriebelt al.

Ik heb ondertussen al zoveel mogelijk voorbereid, ik heb een beetje een OCD probleempje daarmee. :gek:

Door de opmaak van mijn appartementje hebben de katten niet veel mogelijkheden om in de hoogte te gaan. Ik heb weinig vrije muren, en die waar wel ruimte is, zijn of giprocplaten waar niks zwaarder dan een lichte kader aan vast gemaakt kan worden of ingewerkte kasten. Dus schabben kan ik niet hangen.

Gelukkig zijn mijn kasten opgemaakt uit een aantal kubuskasten die gestapeld staan, ik heb die dan ook wat rondgeschoven zodat ze een veilige "trap" vormen zodat ze toch daarop kunnen.

DSCN1693

Voor de kabels van de TV, computer en dergelijke heb ik kartonnen voorschutsels gezet, het geeft een iets properder zicht dan losse kabels en stekkerblokken en op die mannier kunnen de katjes er ook niet tussen kruipen.

Voor de kattenbak heb ik gekozen om deze in een cathouse (van zooplus) te zetten, staat toch net iets properder in mijn klein appartementje.

DSCN1694

Eten- en drink bakjes en de drinkfontein staan ook al klaar, op deze mannier leer ik het gewoon worden dat die daar staan en ik er niet per ongeluk zal tegen lopen.
DSCN1692

En op mijn terras heb ik uiteindelijk toch een net gespannen. Ik had mijn directe buren hierover op voorhand aangesproken en die hadden daar geen probleem mee en aangezien je het zelfs van bij mij binnen nog nauwelijks ziet hangen, betwijfel ik dat je het vanop de straat ziet hangen als je er niet specifiek naar zoekt. Als er echt over geklaagd wordt, kan ik het uiteindelijk toch nog verwijderen, maar zolang hangt het er dan toch al en kunnen de katten er hopelijk van profiteren.

DSCN1690

Ik denk dat ik ondertussen alles heb voorbereid dat kan voorbereid worden, ik moet ze alleen nog gaan halen.
Het gaan nog een paar lange dagen zijn. Hopelijk gaan ze gelukkig zijn met het speelgoed dat ik ze al gekocht heb.

DSCN1695

Bewerkt door Auryn, 26 mei 2013 - 14:49.

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 26 mei 2013 - 15:01

Dat ziet er allemaal heel goed uit zeg!
Dat beestje gaat nogal verwend worden!

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#12 Geplaatst 26 mei 2013 - 15:05

Ziet er allemaal super uit! :d

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 26 mei 2013 - 19:42

Heb je het grote formaat genomen van dat kattenhuis? Of de kleine?
En welke kattenbak gebruik je erin?

Ik heb de kleine (per ongeluk) besteld en mijn kattenbakken passen er dus niet in :louche: .

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 26 mei 2013 - 20:02

Amai, goed voorbereid zo te zien. :) Dat katje zal mn zijn of haar kontje in de boter vallen.

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 26 mei 2013 - 20:08

dolfjeweerwolfje, op 26 mei 2013 - 19:42, zei:

Heb je het grote formaat genomen van dat kattenhuis? Of de kleine?
En welke kattenbak gebruik je erin?

Ik heb de kleine (per ongeluk) besteld en mijn kattenbakken passen er dus niet in :louche: .

ik heb de grote genomen, ik had al gelezen op de reviews dat de kleine te klein was voor de meeste kattenbakken.
Als kattenbak heb ik een vrij grote (43, 56 en 40 cm) incl kap.
Ik heb van boven nog ongeveer 10cm over en in breedte en diepte heb ik ook nog een paar cm over. Genoeg om het schepje er nog opzij bij te steken.

Carowlina, op 26 mei 2013 - 15:01, zei:

Dat ziet er allemaal heel goed uit zeg!
Dat beestje gaat nogal verwend worden!

Eibhlin, op 26 mei 2013 - 20:02, zei:

Amai, goed voorbereid zo te zien. :) Dat katje zal mn zijn of haar kontje in de boter vallen.

Het zullen er onverwacht 2 zijn, Chiana verhuist samen met Loki (een iets ouder speelkameraadje) naar hier.

Bewerkt door Auryn, 26 mei 2013 - 20:08.