Spring naar inhoud

- - - - -

Slaapritueel

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Annick S
Annick S
  • 13 berichten

#1 Geplaatst 08 april 2013 - 18:50

Hallo

Ik heb sinds vorig jaar een de 2de katje in huis genomen, mijn rosse madame Louise. Ze wordt in april 1 jaar; Ze is superlief naar mij toe,
heel aanhankelijk maar o zo dominant naar mijn andere kat Popeye.
Popeye mag niet meer in de slaapkamer komen of het is een gevecht op leven en dood.
Het bed is van haar :-)
Als ik 's avonds ga slapen komt Louise altijd op bed gesprongen en doet ze haar ritueel.
En ik zou graag willen weten wat ze daar eigenlijk mee bedoelt.
Ze springt dus op het bed, en begint dan voor +/- 20 minuten elke avond hevig te dabben en te ronken.
Slapen gaat de eerste 20 minuten dus niet, en meestal moet ik ook zeggen "het is genoeg nu", en ook elke avond is mijn dons nat gezeverd :-)
Dan gaat ze rustig op mijn hoofdkussen liggen en slaapt ze.
Tot een uur of 4, dan wil mevrouw buiten en is het een gemiauw van jewelste als ik niet snel genoeg ben.
Als Louise buiten is kan Popeye op bed komen liggen :-) (geen nood, er staat een grote mand met een dik fleece deken aan de chauffage).
Maar kan ik dat dominante stoppen ? En hoe ?
En wat wil ze dus bedoelen met het dabben en het zeveren ?

Ik heb haar als kitten van toen ze 7 weken was, het was een vondelingske want was helemaal niet op zoek naar een 2de kat maar dan kom je dat tegen :-) De foto zegt genoeg denk ik :-)

Bedankt alvast !

Bijgevoegde thumbnails

• P7088192.JPG

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 08 april 2013 - 19:48

Amai zo'n schoontje!! Er zit precies zo wat Coontje in, maar 'k ben geen kenner dus ik kan mis zijn hé.

't Is een rosteke, dus die kunnen wel wat "heviger" zijn dan andere katten (vraag mij niet waarom, is ergens een rost gen en ik heb dat opgepikt op de cursus kattengedrag).
Maar dat zou wel kunnen kloppen hé. 'k Heb thuis ook ne rosse gerard en die laat zich ook gelden als 't hem niet aanstaat :oops:

Dat dabben kan heel goed zijn omdat ze heel vroeg van bij de mama-poes weggegaan is, het zeveren is daar niet noodzakelijk een gevolg van denk ik, dat duidt eerder op genieten (mijn Gizmo* kon dat vroeger ook als de beste en bij mijnen Archie valt er ook wel een druppelke kwijl als ik hem zijn massageke geef).

Maar nu:
Een kat wil aandacht, en leert alle dagen bij (tenzij ze angstig is).
Ze heeft je alleszins al goed getraind. Om vier uur word je uit je bed geborsteld en je heeft grif toe aan Madam haar "eis" :)
Als je wil dat dit stopt, zal je moeten leren om haar te negeren. En niet een half uur negeren en dan toch uit je bed komen voor haar buiten te laten, want dan leert ze weer bij: "Als ik lang genoeg bleit en aan de deur krabbel, plooit mama toch :catangel: "
Dus hoofd onder je kussen en straal negeren tot ze ermee stopt. Het is de bedoeling dat zij jouw ritme gaan volgen en niet omgekeerd ;)
Het is zeker in het begin niet gemakkelijk maar het is volhouden-volhouden-volhouden.

De dominantie:
Een kat kent geen dominantie (weer een weetje van bij Felinova cursus) maar is zelfzeker.
Een kat gaat overdag slapen, eten en "spelen". Maar het "spelen" is in feite jachtgedrag.
Zelfzekere Louise amuseert zich dus met achter Popeye te jagen, die perfecte prooi speelt want hij gaat gaan lopen. En Popeye vindt dat uiteraard niet leuk. Of hij gaat zich misschien "stellen" tegenover Louise, die hem in al haar zelfzekerheid wat saffletten gaat verkopen.
Uwe kleine rossen is dus een pak zelfzekerder als uw ander poezelke en ze weet dat ze het meestal haalt.
Dus moet je op verschillende fronten werken:

Popeye: hij moet zelfzekerder worden. Dat kan je bereiken door er oa mee te spelen (en echt spelen waarbij ze crossen en springen en vliegen, dat bereik je heel goed met een hengel vb. Da bird of bird hengel of Nekoflies of een hengel met een soort boa-flosj eraan). Ze moeten alle twee betrokken zijn in het spel, dus niet Popeye met schrikogen aan het kijken vanonder een stoel en Louise die rondvliegt, maar ze moeten zich alle twee rot-amuseren, en zodanig opgaan in het speelmoment dat Popeye zich niets aantrekt van de aanwezigheid van Louise en omgekeerd.
Schuilplaatsen: die moet je voldoende voorzien en het liefst van al dan nog in de hoogte. Eén krabpaal met een huisje in de living is niet voldoende, er moet ook een verstopplaats zijn in de keuken, slaapkamer, ....
En dat moet niet super-fancy zijn hé. Het meest ideale is een Playcube maar die zijn bijna niet meer te verkrijgen. Maar een doos of een bakje kan evengoed dienst doen. Let er echter wel op dat ze via die schuilplaats ervoor kunnen zorgen dat ze elkaar niet zien. Een kat heeft de redenering van "ik zie de andere niet, dus de andere kan mij ook niet zien". Dus een doos met een (beperkte) uitsparing uitgesneden kan heel goed dienst doen.
Gedrag corrigeren. Niet straffen!!! Dat werkt niet. Wat je wel moet doen is de aandacht wegnemen wanneer er één van de twee (of alle twee) iets uitvreet wat niet mag. Maar je mag een kat ook NOOIT laten vechten (hoewel het wel eens zal gebeuren, je kan er nu ook geen 24/24 en 7/7 bij zijn hé). Als het "staren" is (staren = keiharde ambras maken), dan kan je best niets zeggen (negatieve aandacht is ook aandacht), maar er een tijdschrift tussensteken om het gestaar te onderbreken terwijl je je aandacht op iets anders richt (= je neemt de aandacht - waar ze zo naar hunkeren - weg). Als ze grommen en blazen (en dat er duidelijk een kans is dat letterlijk ze in elkaars haar gaan vliegen) dan kan je er best ook de truc met het tijdschrift toepassen als je er dicht genoeg bij bent, maar meestal gaat het snel en staan ze op een grotere afstand, en hetgeen ik dan doe is een vingerknip, een "talk to the hand" gebaar en dan ga ik de ruzieënde poezels negeren en een andere kat prijzen en strelen omdat ze zo flink is ('k heb er vijf, dus er is meestal wel een onschuldige toeschouwer :lachen: ) maar desnoods zou ik de pluchen kat prijzen, gewoon om hun te tonen van "ge zijt nie flink en ge krijgt dus genen aandacht, de flinken krijgt er wel". Toegegeven, dat is niet 100% volgens de regels van de KGT-kunst, maar het helpt bij mij wel.

Maar minstens even belangrijk: als de kat lief is, dan moet je ze prijzen, aaike, knuffeltje, snoepje, massageke..... je zal wel zien wat het beste werkt bij je poezels (bij mij vooral snoepjes, maar bij mijne Wellness-Winston is dat ook een goeie massage of een uitgebreide borstel-beurt met een zachte borstel).

En op een bepaald moment volgt de klik dan, want zoals reeds gezegd, een kat leert alle dagen bij (tenzij bij angst, dan leert ze niets bij, vandaar dat een goei pandoering geven niets maar dan ook absoluut niets opbrengt, integendeel). Dan gaan de poezels beseffen van "als we dit doen is mama content en dan krijgen we aandacht en knuffeltjes en snoepje en whatever, maar als we dat ander doen waarmee mama niet content is, dan moet ze van ons niets meer weten en is het gedaan met de aandacht.
En aandacht is zo super-belangrijk voor een kat, dat ze mettertijd het gedrag gaat aanpassen en vooral nog doen waardoor ze aandacht krijgt.

Ook nog goed om weten: negatieve aandacht is ook aandacht, dus als ze iets uitvreten wat niet door de beugel kan, heeft een mens nogal eens de neiging om hen "de les te spellen". Maar dat gaat ook niet werken (en eerder omgekeerd) want ze verstaat geen Nederlands, en ze heeft aandacht gekregen want "de mama heeft wel een volle minuut tegen haar staan brabbelen en ondertussen met het vingerke gezwaaid, dus misschien wil de mama wel spelen, joepie").
Raar brein, de katten, maar eens je de truken van de kattenfoor doorhebt, kan het echt wel een verschil maken ;)

Verwacht nu ook niet dat dit DE succesformule is waarbij je tegen volgende week al voorbeeldige poezels gaat hebben, maar elke stap vooruit telt ;) En mettertijd zal je echt een heel duidelijk verschil merken.
Veel succes!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Lea
Lea
  • 133 berichten

#3 Geplaatst 08 april 2013 - 21:23

met veel interesse gelezen!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 08 april 2013 - 22:15

Dat tutteren is niet altijd omdat ze vroeg bij mama weg zijn, is ook een teken van geborgenheid.
Kan je slaapkamer deur niet gewoon open laten dan kunnen ze erin en eruit wanneer ze willen. Plaats een warme mand op de kamer.

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#5 Geplaatst 09 april 2013 - 09:27

Ook met heel veel interesse de reactie van Sabine gelezen! Ik heb alweer iets bijgeleerd dat fout gaat bij mijn eigen poezen! Nu nog een oplossing zoeken :lachen:

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 09 april 2013 - 10:51

Daar komt het op neer, zoeken naar waar je de beste respons op hebt bij je poezels, 'k heb er 5 en alle 5 verschillende karakters, zelfs die twee die uit hetzelfde nestje komen. Mijnen Churchill kan ik vb probleemloos bij mijn opvangertje zetten, met mijne Winston moet ik dat niet proberen want hij gaat er met zijn overmoedige zelfverzekerde air naartoe stappen en ernaar zitten staren.
Toen ik mijnen Chester pas had, zat die in de kattenkamer en Winston is dan op het dak van mijn keuken geklommen zodat hij aan de buitenkant van de vensterbank naar mijnen Chester kon gaan staren. Overgordijn toe en 't was gedaan met staren.
En toen mijnen Charlie beneden op de vensterbank zat, is mijne Winston langs de buitenkant op de vensterbank gaan zitten ook voor te staren en daar dacht ik van "ik laat de rolluiken naar beneden zodat hij van de vensterbank moet en ik zo zijn staren onderbreek zonder dat ik naar buiten moet". Mis poes, hij liet zijn eigen door zijn poten zakken gelijk met het rolluik dat naar beneden kwam en 'k ben toch naar buiten kunnen gaan met een stuk karton vanuit de papierbak voor zijn staren te onderbreken. :catangel:
De ene poezel geeft minder snel op dan de andere en mijne Winston is daarin ook een echte "die-hard" :lachen:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

Annick S
Annick S
  • 13 berichten

#7 Geplaatst 11 april 2013 - 12:08

Hallo Sabine,

Super hard bedankt voor je reactie.
Sorry voor het late antwoord, maar beetje druk gehad.
Heb je antwoord met veel interesse gelezen, ik ga eraan werken :-)

Bedankt !
Annick

Bewerkt door Annick S, 11 april 2013 - 12:09.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 11 april 2013 - 13:12

Veel succes!