Spring naar inhoud

- - - - -

Gewenning nieuwe thuis

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
cindydw73
cindydw73
  • 47 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 10 april 2013 - 12:44

Wij hebben onlangs Zappatiya en Zippi geadopteerd.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat het fantastisch gaat met de 2.
Ze eten goed, spinnen wanneer we ze aaien, spelen schitterend, komen kroelen rond onze benen.
Vooral Zippi maakt enorme vooruitgang.  Zo bang dat hij in het begin was en nu lijkt het wel dat ik een hondje in huis heb die constant achter me aanloopt.
De gewenning gaat hier heel goed en het betert alle dagen, maar ik kan me voorstellen dat de gewenning nog niet volledig gedaan is.
Wij hebben geluk dat het zo goed gaat en dat het ook anders zou kunnen.

Ik stel me nu de vraag hoe lang eigenlijk een volledig gewenning kan duren.  Weken, maanden ?
Ik vermoed ook dat dit van kat tot kat af hangt.

Ik had graag jullie mening hierover geweten.

Bewerkt door cindydw73, 10 april 2013 - 12:45.

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#2 Geplaatst 10 april 2013 - 13:11

Ik denk dat het inderdaad heel erg van kat tot kat afhangt. Ik heb mijn kat ook herplaatst door allerlei omstandigheden (die te maken hadden met mijn ouders) waardoor ik dacht dat ze het ergens anders beter zou hebben (omdat ze door allerlei redenen van mijn ouders niet meer binnen mocht). Maar zij kon totaal niet wennen bij die nieuwe mensen.
Ik had ook wel echt een heel sterke band met haar en ze woonde hier al zo'n 8 jaar. Dus ik denk dat het daar ook wel mee te maken had. Ze is 4 maand bij die mensen gebleven, terwijl zij echt hun best deden en veel probeerden om haar te laten wennen, maar het lukte niet. Ze bleef zich heel afzijdig houden en ook al was er soms wel een kleine verbetering te zien ik herkende haar echt totaal niet meer in hun beschrijving. Bij mij liep ze me heel graag achterna, wou bij alles helpen en betrokken zijn. En daar zat ze de hele tijd op de zolder. Ook blies ze af en toe, terwijl ze dat hier alleen toen ik haar net gevonden had, deed.
Ik ben haar ook gaan opzoeken en het was toen heel duidelijk dat ze op die paar uur dat ik daar was meer vooruitgang maakte dan ze op 2 maand gemaakt had, maar toen ik weg was, ging alles weer slechter.
Uiteindelijk heeft mijn moeder dan ook ingezien hoe belangrijk ik het vond dat Rakker moet binnen kunnen en dus hebben we nu de afspraak dat ze tot wanneer ik ga alleen wonen 's avonds en 's nachts binnen mag en overdag buiten moet. Op deze manier vind ik het doenbaar dus is Rakker weer bij mij komen wonen.

Maar als ik het bij jouw katten zo lees, wennen ze heel goed en vlot. Dus ik denk dat het vooral van het karakter afhangt en ook van hoe oud ze zijn, hoe lang ze bij hun vorige baasjes gewoond hebben,...
Maar jullie hebben dus inderdaad geluk dat het zo goed gaat, dus ik denk dat je je geen zorgen moet maken om de gewenning. als ik het zo lees, wennen ze echt heel goed bij jullie :d

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 10 april 2013 - 14:14

Als ze aanvoelen dat het goed zit en dat ze zich veilig voelen dan zullen ze redelijk rap gewoon zijn. Je hebt geen andere stress factors in huis zoals een hond bv dan gaat het nog rapper. Ik zou het gewoon zo laten als het is en veel met ze bezig zijn zodat ze een mooie vertrouwensband met je opbouwen.

Vennen
Vennen
  • 2.412 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 10 april 2013 - 16:46

Ze zullen zich snel aanpassen. Hier zijn ze ook maar een paar maand geweest, van eind december tot eind maart. We hebben er ook voor gekozen hen zoveel mogelijk nieuwe indrukken te geven, wat we eigenlijk bij al onze opvangkatjes doen, zodat we kunnen inschatten hoe flexibel ze met dingen omgaan. Dus eerst krijgen ze hun eigen kamer, dan ontmoeten ze een paar van onze katten, dan mogen ze al eens op de gang, nadien in de living en ga maar door. Zo leren ze dat er dingen kunnen veranderen en zien wij hoe snel zij zich hier aan kunnen aanpassen.

Ik denk dat jouw sloebers nog meer zullen openbloeien en dat jullie band heel innig zal worden. :) Onze taak als opvanggezin is dus geslaagd; gedumpte en gekwetste katjes terug laten geloven in de mens en hiermee een vertrouwensband laten aan gaan. ;)

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 april 2013 - 17:29

Het komt zeker goed met deze twee gelukkige katjes. :thumb:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk