Spring naar inhoud

- - - - -

kaal door halsbandje?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Huggy
Huggy
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 12 april 2013 - 10:17

Hallo,

Toen wij Maya net geadopteerd hadden, heb ik haar een halsbandje aangedaan. Toen ik hem borstelde, deed ik het halsbandje uit, maar na een weekje viel me op dat hij, op de plaats waar de halsband lag, helemaal kaal werd en zijn huid een beetje rood werd. Ik heb dan dat bandje helemaal uitgelaten. Het was er zo eentje met vilt aan de binnenkant. Ondertussen zijn we een drietal weken verder en is er van die kale plekken nog maar weinig te zien. Zijn vacht groeit netjes terug, maar is op die plaatsen nog niet even dik en lang.

Ik ben van plan om hem binnen een paar weken buiten te laten gaan en zou hem liefst met een (veilig) halsbandje op pad sturen. Ik vraag me wel af waaraan die kaalheid (allergie?) zou kunnen liggen en hoe dat het best te voorkomen. Misschien met een halsbandje uit (kunst)leer die vanbinnen ook uit leer bestaat? Moet ik dan zijn halsbandje dan ook afdoen wanneer hij binnen is?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 12 april 2013 - 10:37

Geen idee of dat percee een allergie moet zijn hoor. Mijn kat vroeger droeg ook altijd een bandje en had dat ook. Zou volgens de da toen komen omdat het bandje beetje beweegt en schuurt als ze lopen waardoor dat haar daar makkelijker uitvalt en weg blijft. Dat kan dan misschien inderdaad wat irriteren. Beetje net zoals mensen die vaak een pet dragen en op die plaats kaal worden. :d

Misschien helpt het inderdaad het bandje enkel aan te doen als ze buiten gaan. Vilt schuurt denk ik ook meer dan een iets gladder materiaal.

Bewerkt door Eibhlin, 12 april 2013 - 10:37.

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 12 april 2013 - 12:15

Ik had dat vroeger met één van mijn poezelkes, Snoetje*, maar dat was enkel van haar vlooienbandje. Daar zal ze niet goed tegengekunnen hebben.
Daarvóór had ze een harnasje aan en geen probleem mee gehad (was niet van vilt) maar het probleem is enkel begonnen door die vlooienband.
Haar haarkes daar zijn niet meer teruggekomen.

Bij mij dragen ze constant hun halsbandje, binnen of buiten, want ze vinden het niet plezant als ik zit te prutsen om dat aan of uit te doen, dus om hun (en mezelf...) die stress te besparen, dragen ze het constant en ze hebben er geen probleem mee.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

pookie<3
pookie<3
  • 198 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 12 april 2013 - 12:26

Onze pookie had dit ook toen hij uit het asiel kwam, daar deden ze de katten een ziekenhuisarmbandje om de hals met hun naam op. De DA zei toen dat dit wel terug zou groeien, wij hebben toen zelf een bandje gekocht en losser aangedaan. Pookie heeft nu geen last meer van kale plekken en de vacht is mooi teruggegroeid.
banner2pookie

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 12 april 2013 - 15:15

Laat je kat chippen dan hoeft ze geen halsbandje aan.
Zelfs veiligheids bandjes zijn en kunnen levensgevaarlijk zijn in de natuur.
En door de wrijving kan een kat idd allergisch reageren op bandjes uit éénder welk materiaal.