Spring naar inhoud

- - - - -

Info over verhuizen naar Nederland...

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Sarah_saar
Sarah_saar
  • 559 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 12 april 2013 - 20:12

Ok, het is een beetje een lang verhaal maar het komt er op neer dat ik de kans krijg om in een project te stappen in Nederland. Dit houdt in dat ik zou verhuizen naar Nederland, maar ik zou dat niet alleen doen. Mijn moeder verhuist dan mee, maar zij staat nu op invaliditeit van de ziekenkas.

Ik zou een leuke job krijgen, met veel vrijheid om te zorgen voor beestjes... En Nederland is ook leuk om te wonen hé ;)

Vandaar mijn oproep aan de Nederlanders onder de KS-ers: heeft er iemand van jullie ervaring met invaliditeit? Je mag het ook gerust via een pbtje zeggen hoor...

Bewerkt door Sarah_saar, 12 april 2013 - 20:15.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 12 april 2013 - 20:49

Ik vermoed dat je mama een uitkering krijgt van de mutualiteit? Zo ja, dan zal ze aan de adviserend geneesheer toestemming hiervoor moeten vragen.
Indien hij akkoord gaat zal ze haar uitkering kunnen blijven ontvangen, echter qua behandelingen enz... zal dit wel in België moeten plaatsvinden, ivm terugbetaling.

Bewerkt door hilleke, 12 april 2013 - 20:50.

Sarah_saar
Sarah_saar
  • 559 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 12 april 2013 - 21:05

Aha, dat zou goed nieuws zijn. Inderdaad, zij krijgt een uitkering omdat ze invalide is.

Zij zou verhuizen naar een soort service flat, dus het is beter voor haar verzorging. Mijn moeder heeft drie herseninfarcten gehad, ik zorgde tot nu toe altijd voor haar maar dat kan ik eerlijk gezegd niet meer aan. Ik zet mijn leven al zolang "on hold" dat ik nu wel eens verder wil. Compromis is dat zij op hetzelfde domein zou wonen maar dan in een service flat. En het is ongeveer 40km van Antwerpen, dus zo ver nou ook weer niet... ;)

Natuurlijk gaan we ons nog goed informeren, maar ik dacht hier al eens raad te vragen aan de Nederlanders...

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 12 april 2013 - 21:34

Sorry, nee, geen ervaring mee
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 12 april 2013 - 21:41

Bekijk berichthilleke, op 12 april 2013 - 20:49, zei:

Ik vermoed dat je mama een uitkering krijgt van de mutualiteit? Zo ja, dan zal ze aan de adviserend geneesheer toestemming hiervoor moeten vragen.
Indien hij akkoord gaat zal ze haar uitkering kunnen blijven ontvangen, echter qua behandelingen enz... zal dit wel in België moeten plaatsvinden, ivm terugbetaling.

hoe komt dat dan dat je die uitkering kan blijven krijgen in Nederland en ergens anders in t buitenland dan niet?
Er heeft me ooit eens iemand gezegd dat als je als invalide uit België naar bv Spanje verhuisd dat je je uitkering dan niet kan behouden
Wat is dan t verschil tussen Nederland en België
die zijn toch allebei lid van de EU?

Bekijk berichtSarah_saar, op 12 april 2013 - 21:05, zei:

Aha, dat zou goed nieuws zijn. Inderdaad, zij krijgt een uitkering omdat ze invalide is.

Zij zou verhuizen naar een soort service flat, dus het is beter voor haar verzorging. Mijn moeder heeft drie herseninfarcten gehad, ik zorgde tot nu toe altijd voor haar maar dat kan ik eerlijk gezegd niet meer aan. Ik zet mijn leven al zolang "on hold" dat ik nu wel eens verder wil. Compromis is dat zij op hetzelfde domein zou wonen maar dan in een service flat. En het is ongeveer 40km van Antwerpen, dus zo ver nou ook weer niet... ;)

Natuurlijk gaan we ons nog goed informeren, maar ik dacht hier al eens raad te vragen aan de Nederlanders...

amai sara, goeie vooruitzichten toch voor je, een heel nieuwe start van je leven
Heel heel veel succes toegewenst !!!
Kan me heel goed voorstellen dat het ontzettend zwaar is geweest voor je doordat de zorg voor je moeder helemaal op jouw schouders valt, gaat toch een hele verlichting zijn als die zorg ook door anderen wordt gegeven
Geplaatste afbeelding

Sarah_saar
Sarah_saar
  • 559 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 12 april 2013 - 22:02

Bekijk berichtlathyrus, op 12 april 2013 - 21:41, zei:

amai sara, goeie vooruitzichten toch voor je, een heel nieuwe start van je leven
Heel heel veel succes toegewenst !!!
Kan me heel goed voorstellen dat het ontzettend zwaar is geweest voor je doordat de zorg voor je moeder helemaal op jouw schouders valt, gaat toch een hele verlichting zijn als die zorg ook door anderen wordt gegeven

Ik zorg al voor mijn moeder van toen ik 19 was, ik ben er nu 26. Mijn ouders waren nog niet zolang gescheiden toen mijn moeder ziek werd, en ik studeerde nog. Ze heeft zware epilepsie overgehouden aan haar herseninfarcten, en een verlamming van haar linker kant. Op sommige momenten kan ze echt niets, zelfs niet zelf eten...
Het was niet makkelijk, studeren en mijn moeder verzorgen tegelijk maar het is gelukt. Ik heb er geen spijt van, dat niet want ze is mijn moeder. Maar...ik ben 26 en ik sta nog nergens in het leven: ik woon thuis, geen man, geen kinderen en voorlopig zelfs geen job. Soms komt er gewoon een moment dat je moet zeggen: ik wil verder, ik wil meer. Ik zou zo graag kinderen hebben, dat weet ik zeker. Al moet ik dan verhuizen uit mijn buurt waar ik van hou, misschien is dat wel geen slecht idee... Een nieuwe start, en de kans om een job te doen waarvan ik droom...

Picasso
Picasso
  • 377 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 12 april 2013 - 22:12

hoe komt dat dan dat je die uitkering kan blijven krijgen in Nederland en ergens anders in t buitenland dan niet?
Er heeft me ooit eens iemand gezegd dat als je als invalide uit België naar bv Spanje verhuisd dat je je uitkering dan niet kan behouden

Ik ken nochtans iemand die in Spanje woont en nog steeds zijn Belgische uitkering krijgt. Hij moet wel, zoals hierboven ook al gezegd, wel naar België komen voor verzorging, onderzoeken, e.d.

:paw van Romeo (†) - Toulouse - Matisse - Fouga (†) - Picasso (†) - Milo

Geplaatste afbeelding

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#8 Geplaatst 12 april 2013 - 22:14

Ik ben ooit informatie gaan vragen hierover en weet dat Nederland, Duitsland of Frankrijk wel mogelijk is mits akkoord van de adviserend geneesheer.
Mijn vraag was toen voor Denemarken en dat kon niet, dus ik vermoed dat het enkel kan in onze buurlanden, ook voor controles ed..

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#9 Geplaatst 12 april 2013 - 23:07

hilleke ik bedoelde dus wat het verschil was tussen Nederland en Spanje ipv tussen Nederland en België maar dat had je wel door ondertussen
Ah Denemarken kan niet, maar er is je niet een specifieke reden voor gegeven dan?

picasso, degene die me dat verteld heeft zei dat ze dat gevraagd had aan iemand die werkt op zo een dienst/afdeling die instaat voor invaliditeitsuitkeringen en al wat daar  bij hoort, ik ging er dus van uit dat dat correcte info was, blijkbaar was dat dan toch niet correct
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#10 Geplaatst 12 april 2013 - 23:38

Is dat dan niet hetzelfde zoals je pensioen van belgie trekken en in Spanje wonen? bijvoorbeeld hé.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#11 Geplaatst 13 april 2013 - 01:01

Bekijk berichtcatherine, op 12 april 2013 - 23:38, zei:

Is dat dan niet hetzelfde zoals je pensioen van belgie trekken en in Spanje wonen? bijvoorbeeld hé.

wel tegen mij was gezegd dat je je pensioen wel kon houden maar niet je invaliditeitsuitkering
Ik weet het niet hoor hoe het nu echt zit
Geplaatste afbeelding