Spring naar inhoud

- - - - -

pomme wordt dikker en dikker....help!

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 15 april 2013 - 13:46

Pomme is een brits korthaar van 3 jaar. Hij is vrij groot in vergelijking met onze 2 andere britten.
In januari zijn we langs de da geweest en toen woog hij 6,6 kg.
Wat toch wel op het randje is. Toen hebben we besloten om minder snoepjes en vleesstaafjes te geven.
Vrijdag zijn we weer naar de da moeten gaan omdat pomme een dik oogje had en steeds zijn oog dicht hield.
Blijkbaar heeft hij een krap van 1 van de andere poezels gehad dus we zijn nu al een paar dagen aan het druppelen.
We hadden pomme weer in het reismandje gedaan en toen zei de da ineens, haal hem er toch nog eens uit, want volgens mij is hij dikker geworden.
Hup op de weegschaal. En we vielen bijna omver. 7,5 kg!!!
We snappen er niets van. De dierenarts denkt niet dat hij dikker wordt door een medische oorzaak, omdat hij helemaal gezond is. Ze zegt dat pomme wel aanleg heeft voor dik te worden.
Ze zei uit te zoeken hoeveel hij exact eet.
Hier staan de hele dag door brokjes. Hoeveel iedere poezel exact eet weten we natuurlijk niet.
Maar ik heb vrijdag om 18u30 3x80gr brokjes gezet.
Aangezien ze 80 gr per dag mogen, zouden de potjes zaterdagavond leeg moeten zijn. Maar dit was pas zondagavond laat.Ze eten
natuurlijk niet allemaal evenveel, maar pak  dat ze 40 gr per dag eten per poezel. 's avonds krijgen ze met 3 nog 1 blikje natvoer.
Dus nog eens 25-30 gram erbij. Totaal dus 65-70 gram. En dan iedere dag of 1 vleesstaafje gedeeld door 3 of 2 snoepjes.
Daar kan hij toch niet zoveel van aankomen?
Hij speelt ook graag met zijn speelhengels, die komt hij steeds brengen.
Hij zit wel constant te miauwen de hele dag door, voor eten? of spelen? Zodra ik zeg eten, komt hij als een wildebeest aangestormd.
Iemand dit al meegemaakt?
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 15 april 2013 - 13:52

Welk eten krijgt hij?
Mijne Spike woog op zijn dikst bijna 7 kg.
Hij is daarna op Hills light senior gezet en zit nu op 5,2 terug.

En nu geraakt hij terug op de krabpaal :)
Hij eet een hele dag door en er wordt niets afgewogen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 15 april 2013 - 14:01

royal canin british shorthair.

ik heb net toch even de da gebeld want het zit me toch niet lekker en ze zei voor anders toch een bloedonderzoek te doen.
misschien dat er toch iets is met de schildklier

en natvoer van gimpet shiny cat

hij iswel heel actief, rent springt overal op dus dat is het probleem niet
Geplaatste afbeelding

Auryn
Auryn
  • 1.253 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 15 april 2013 - 14:06

Ik zou er toch eens aan denken om zijn schildklier te laten onderzoeken als dat nog niet gebeurd is.

Onze kater, Froemel was heel groot maar met zijn 11kg was hij toch ook overdreven dik.
Hij at nu ook niet overdreven veel en leek altijd heel gezond. Pas de laatste paar maanden zijn we te weten gekomen dat hij heel zijn leven last had gehad van een te snel werkende schildklier, tegen dan had het zijn lever beschadigd.

Ik wil je niet ongerust maken hoor, sommige katten hebben nu eenmaal de neiging sneller dik te worden net als mensen, maar dan ben je toch zeker dat het geen medische oorzaak zou hebben.

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#5 Geplaatst 15 april 2013 - 14:07

Dat is ook al veel.
Een opvanggezin van ons heeft ook een Brit en die weegt bij de 10 kg.
En die is ook niet te dik.  Misschien is er wel helemaal niets mis en heb je gewoon een forse kat

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 15 april 2013 - 14:28

Hier wat foto's van Pomme begin januari.
Dus nog een kilo lichter dan nu.
Hij ligt nu net lekker onder in de kast te slapen op de badmatten, dus ik wil hem niet wakker maken.
Wanneer hij wakker is zal ik nog wat foto's maken en plaatsen.

20130123_201008.jpg
20130123_214717.jpg IMG_20121216_223557.jpg IMG_20130104_235036.jpg
Geplaatste afbeelding

Choeke
Choeke
  • 7.121 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 april 2013 - 16:24

Vanessa,bij een brit moet een DA ook eens leren naar de BOUW te kijken.
Dus het kan heel goed mogelijk zijn dat jou brit niet te dik is.

Wil je toch aan zijn voeding iets doen probeer hem dan meer natvoer te geven,hem te laten 'werken' voor zijn eten (door bvb het gebruik van een pipolino),of probeer
een light Sanabelle of graanvrije brok zoals Taste Of the Wild,Acana of Porta.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 15 april 2013 - 16:58

Klassiek kan ook niet vergeleken worden met silver tabbys. Silver tabbys zijn fijner gebouwd.
Voel je zijn ribben, wanneer je licht indrukt?

Maak ook eens een foto van bovenaf.

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#9 Geplaatst 15 april 2013 - 17:15

ik vind hem gewoon mooi :) een stevige kater maar ziet er mij op foto's niet overdreven dik uit :)

Ilona_13
Ilona_13
  • 1.870 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 15 april 2013 - 19:50

Je kan ook aan voedselverrijking doen door bv. het eten niet simpelweg in kommetjes aan te bieden, maar in van die speciale voederstations :)
Luca was ook te dik en dankzij die spulletjes is hij nu perfect op gewicht ;)

All you need is love...and a cat! :love3:

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 15 april 2013 - 22:17

Ik vind hem wel mooi en snoezig:-)
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 16 april 2013 - 10:33

Ik heb er ook een paar met een neiging om dik te worden. Vooral mijnen Churchill moet ik in het oog houden.

Hier krijgen ze enkel hun eten dmv voedselverrijking. Er is geen één die  honger lijdt, ze houden zich bezig en voelen zich sneller verzadigd omdat het eten op zich veel langer duurt.

Hier zijn al een paar topics over voedselverrijking

Het topic van voedselverrijking zelf
http://www.kattensit...dselverrijking/

en hier nog één met knutselideetjes (vanaf #10)
http://www.kattensit...ezig-te-houden/

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Jientje
Jientje
  • 1.003 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 16 april 2013 - 13:45

die van mij worden ook dikker ( hoewel ze nu wel gestabiliseerd zijn) maar daar bovenop zijn het dan nog koppige moeilijke eters. Droogvoer hebben ze heel lang niet willen eten tot ik de exigent van rc kocht. Dat eten ze nu. Ik probeer er de sterilised onder te mensen maar eens de verhouding meer dan 70/30 is vertikken ze het om ervan te eten. Al wacht ik een paar dagen, geen van beide komt aan het kommetje. Dus zullen het dikkertjes blijven :) Nu met het mooie weer, kunnen ze wel meer crossen in de ren dus...
My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 16 april 2013 - 16:40

persoonlijk vind ik hem niet dik, gewoon stevig. maar 1 kilo op 4 maand aankomen is toch wel veel niet?
we zijn in ieder geval gister langs de da geweest voor bloed te laten onderzoeken. binnen 2 dagen hebben we de uitslag.
Geplaatste afbeelding