Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe reageren op buurtkatten? Waar trek je de grens?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 16 april 2013 - 13:59

Nu het mooie weer eindelijk van de partij is, was het zondag en gisteren tijd voor de allereerste wandeling van Shiva in zijn nieuwe omgeving.
Eerste deel van de wandeling rond ons huis was zaaalig. Hij is supernieuwsgierig, vindt het geweldig dat hij door de grote ramen zijn krabpaal kan bewonderen, kijkt met grote ogen naar de paarden. Tweede deel was ietsje anders...

Eventjes schetsen: wij wonen in een nieuwe woning met een heel grote tuin, tussen de weilanden (19 paarden) en velden. De tuin is al omheind, enkel de schuifpoort voor de oprit is nog niet geplaatst. Hierlangs kunnen de buurtpoezen (7 in totaal) in onze tuin.
Tijdens onze bouwwerken lieten wij die katten ook al toe in onze tuin en zelfs in de ruwbouw liepen en speelden ze.

Nu lopen die katten nog altijd in onze tuin en ik heb daar helemaal geen probleem mee. 1 kat is echter enorm.... arrogant. (ik vind er geen ander woord voor) maar zij (is kattin) komt Shiva uitdagen... Gisteren lag Shiva (aan zijn tuigje) te genieten op een terrastegel (lekker warm in de ondergaande zon) en die kat komt tot op een kleine meter van hem staan en maar staren.
Shiva is helemaal geen andere katten gewend en komt als een verlegen kleutertje zich verstoppen achter mijn benen. Die andere kat komt dan op exact dezelfde terrastegel rollen en af en toe blazen naar Shiva. Ik had Shiva op mijn arm genomen en die was heel nieuwsgierig naar die andere kat aan het kijken: geen geblaas, geen hoge rug, geen miauw, oortjes in neutrale stand...
Ik ben met Shiva in mijn armen verder gewandeld in de tuin en heb continu tegen hem gebabbeld (in de trant van: kijk Shiva, de paardjes genieten ook van de zon blablabla). Shiva bleef echter continu die andere kat in het oog houden.
We keerden terug naar de zijdeur en wie zit daar parmantig voor de deur, te schuren tegen de deur en zich te wassen? Die kat. En opnieuw staren naar Shiva en tegelijkertijd probeerde ze mij kopjes te geven. We zijn uiteindelijk binnen gegaan maar die kat wou echt meeglippen.  

Hoe reageer ik nu het best op de buurkatten en in het bijzonder op de 'arrogante kat'? Ik weet dat dit een territoriumstrijd is aan haar gedrag te zien. Maar Shiva weet echt niet hoe hij daar op moet reageren. Die kattin zou echt naar hem toe komen maar ik weet ten eerste niet hoe die kat zou reageren? Snuffelen? Krabben? Aanvallen? Ik weet niet hoe Shiva zou reageren (waarschijnlijk in mijn armen springen, de pantoffelheld) en ik ben ook bang voor ziektes. Shiva gaat netjes om de 6 maanden naar de DA, is in orde met zijn vaccinaties, maar die buitenkat????

Ik zou willen dat Shiva zijn uitjes in de tuin kan blijven maken en dat hij op zijn gemak blijft, maar nu lijkt het alsof die buurkat 'de baas' is in onze tuin.
Hoe moet ik dit aanpakken? In ons vroeger huurhuis kwamen er ook katten in de tuin maar die maakten zich uit de voeten als Shiva buitenkwam.

PS: voor diegenen die Shiva niet kennen, Shiva is een heel rustige binnenkat en loopt enkel buiten aan een tuigje. Hij is dat al 4 jaar gewend en dat gaat prima!

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#2 Geplaatst 16 april 2013 - 14:12

Misschien ga ik hier slechte reacties uitlokken, maar gewoon wegjagen je eigen beestje gaat voor wie weet of die andere poes wel gezond is of geen vlooien heeft ;)
Geplaatste afbeelding

Shadow
Shadow
  • 3.068 berichten

#3 Geplaatst 16 april 2013 - 14:20

Bekijk berichtInge91, op 16 april 2013 - 14:12, zei:

Misschien ga ik hier slechte reacties uitlokken, maar gewoon wegjagen je eigen beestje gaat voor wie weet of die andere poes wel gezond is of geen vlooien heeft ;)
Denk er ergens ook zo over maar kan het niet altijd over mijn hart krijgen.
Als ik een sukkeltje zie zitten aan de overkant van straat zet ik altijd een potje eten buiten. :oops:
Binnennemen doe ik enkel in grote nood. (als ze zijn aangereden of ziek zijn)

:hart: Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over. :hart:

:blackcat What  part of 'Miauw' don't you understand!? :blackcat

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 april 2013 - 14:29

Bekijk berichtInge91, op 16 april 2013 - 14:12, zei:

Bekijk berichtShadow, op 16 april 2013 - 14:20, zei:

Als ik een sukkeltje zie zitten aan de overkant van straat zet ik altijd een potje eten buiten. :oops:

Bekijk berichtShadow, op 16 april 2013 - 14:20, zei:

Dat wringt ook bij mij. Ik heb op zich geen probleem met de buurkatten, integendeel. Ik vind het altijd zo fijn om ze te zien. Maar... Shiva geniet zo van zijn wandeling buiten... Dat mag niemand hem afpakken.
Misschien ben ik aan het piekeren voor niets. Normaal komen ze eind deze maand de schuifpoort zetten. Dan is onze tuin niet 100 % catproof maar het is niet meer zo eenvoudig om in of uit de tuin te raken (2 m 50 hoog met hoek van 45 ° bovenaan). Ik hoop dat het probleem zich dan vanzelf gaat oplossen.
Ik had gisteren zo'n medelijden met Shiva, ocharme...

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 16 april 2013 - 16:29

Als je ze niet gaat weg jagen blijft ze komen alhoewel ze mss zo arrogant is en zelfs na weggejaagd geweest te zijn nog zal terug komen. Waarschijnlijk heeft die het territorium op geeist.
Veel kan je er niet aan doen vrees ik, als hem wat weg jagen als je met shiva buitenkomt.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 april 2013 - 17:06

Moeilijk voor mij om hierop te antwoorden. :onzeker: Alle katjes in onze tuin zijn zwervertjes die nergens terecht kunnen. :( Het probleem zal zich dan wel oplossen als de poort er staat zeker? Misschien kan je ze tijdelijk wegjagen. :onzeker:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#7 Geplaatst 16 april 2013 - 17:32

Ik doe het ook niet graag hoor, wij hebben 2 poezen van de buren die in onze tuin komen, probleem 1 is dat ze vlooien hebben en die beestjes eten mij zowat op als ik buiten kom en probleem 2, we hebben een aantal nestkastjes hangen waar elk jaar vogels in broeden en die 2 rakkers van hier naast laten onze vogeltjes niet gerust ik weet het "instinkt" maar kan het ook niet aanzien hoe ze die huisjes proberen leeg te maken en probleem 3, ze komen cloe ook uitdagen voor de raam. Maar voor de rest zijn het ook wel lieve poezen hoor ;)
Geplaatste afbeelding

Kyetje
Kyetje
  • 741 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 16 april 2013 - 20:19

Ik laat ze eigenlijk met rust, maar als ik het zie dat ze kwaad doen aan de mijne, dan jaag ik ze weg... Bembeau heeft 1 keer met een ferme beet gezeten in zijn nek van een vreemde kat, liefst geen 2 keer.

Nakthis
Nakthis
  • 1.321 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 16 april 2013 - 21:27

Vind ik een goede vraag, heb mezelf diezelfde vraag ook al een aantal keer gesteld nu de katjes van de buren regelmatig op ons dak zitten en af en toe eens beneden willen komen piepen. Alleen zijn mijn katten (allez, Dido, Dante is ook een pantoffelheld :p) dan de arrogante beestjes.

Is het een heel gemeen voorstel van mij om die kat weg te jagen met een plantenspuit? Ik vind niet dat jouw kat eronder moet lijden, zeker niet aangezien hij zo geniet van de wandelinkjes!