Spring naar inhoud

- - - - -

Luna wil kattenbak niet delen..

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 16 april 2013 - 15:01

Sinds kort doet onze Luna NAAST de bak in plaats van erin. Vroeger hadden we 8 katten en had de papa in het gebouwtje die grenst aan ons huis een hok gemaakt met mooie kattenbakjes en krabpalen enz. De katten zaten er toen 's nachts in en als we niet huis waren. Vorig jaar hadden we nog 3 van die 8 over, maar nadat MIJN poes gestorven was kocht ik even later een nieuwe poes, ons Luna. DUS: nog 2 'oude' poezen + Luna. Ik die al wat groter en vooral ouder ben nu, besloot om Luna 's nachts op mijn kamer te houden. Enkele weken geleden stierf Rosty dus hadden we alleen nog Wizzy over van onze 8-koppige poezenfamilie. Mama besloot die binnen te houden nu 's nachts omdat ze anders alleen in dat 'hokje' ging zitten. So far, so good. Maar nu gaat die poes natuurlijk OOK in de kattenbak van Luna en dat zint haar helemaal niet! Sinds kort gaat Luna gewoon een meter verder voor de deur haar behoefte doen. Meestal zien we het op tijd en kunnen we haar nog in de kattenbak zetten maar als we niet thuis zijn hebben we soms wel eens prijs. Het rare is dat ze soms wél in haar bak gaat, heel afwisselend dus. Bv. vanmiddag ging ze krabben voor de deur om haar strontje te leggen, maar ik was er op tijd bij dus stop ze in de kattenbak. Ze doet haar behoefte, loopt weer rond, 5min later gaat ze dan wel in haar bak om pipi te doen.. :s Dit weekend hadden we het idee dat we gewoon de kattenbak van Wizzy uit het hokje ook binnen gingen zetten in de veronderstelling dat Wizzy altijd de hare weer zou gebruiken (eentje met kap op) maar Luna was daar ook wel in geïnteresseerd. Nuja, in het begin ging ze er dus ook in, maar geen probleem zolang het maar in een bak was en niet voor de deur.. Maar nu Wizzy haar geur weer in alle 2 de bakken zit begint ze weer moeilijk te doen. Strontjes worden er altijd meteen uitgehaald en de bak is nog maar van zondag helemaal ververst. Ik zit een beetje met de handen in het haar wat ik nu moet doen.. Ik weet het probleem wel maar tja, wat doe je er nu aan hé?

Het ergste is dat er begin juni nog een poesje bij komt (was al gereserveerd voordat Luna zo moeilijk ging doen) dus dan zal er NOG een andere geur in haar bak zitten natuurlijk.. :s Hoe los je zoiets op??

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 16 april 2013 - 15:14

Het aantal bakken dat je moet hebben op verschillende plaatsen en dat is zelfs best verschillende kamers = aantal katten + 1.

En dat is de minimum regel, sommige katten eisen meer....

Oplossen is simpel meer bakken neerzetten en zorgen dat deze ver van mekaar gescheiden zijn.

Bewerkt door wea, 16 april 2013 - 15:16.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 16 april 2013 - 15:59

Zoals Wendy hierboven zegt, meer kattenbakken plaatsen & in verschillende ruimtes.
Wanneer je twee bakken naast elkaar zet, zien de poezels dat als één bak. Dat is enkel mogelijk als die poezels een sociale groep vormen en bij jou is dat (nog) niet het geval.

Verder moet je ook het plasje volgens de regels van de kunst opkuisen, zodat de geur en alles weg is (een poezel heeft een veel fijnere reukzin als wij)

1. Plasje opkuisen (met wat keukenrol)
2. Spoelen met water
3. Plaats waar het ongelukje gebeurd is schoonmaken met een verhouding 1/10 biotex (of een ander biologisch wasmiddel) op water
4. Drogen met nieuw keukendoekje
5. Spoelen met water & opnieuw drogen met nieuw keukenpapiertje
6. Ontsmettingsalcohol 70° (die je overal kan kopen) op die plaats doen en opnieuw afnemen met een nieuw keukenpapiertje.

Je kan ook in de winkel Urine-off gaan halen, maar da's tamelijk duur en met de werkwijze hierboven lukt het ook ;)

En de kattenbakken regelmatig uitwassen met javel. Ik heb er ook met kap en om de andere dag ga ik snel eens over de binnenkant van die kap met een spuitbus met een oplossing van javel en water

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 16 april 2013 - 16:15

Bekijk berichtwea, op 16 april 2013 - 15:14, zei:

Het aantal bakken dat je moet hebben op verschillende plaatsen en dat is zelfs best verschillende kamers = aantal katten + 1.

En dat is de minimum regel, sommige katten eisen meer....

Oplossen is simpel meer bakken neerzetten en zorgen dat deze ver van mekaar gescheiden zijn.

Aantal katten +1 ok maar niet altijd haalbaar. Ik ga hier geen 17 bakken neerpoten zunne. Ze hebben er een pak minder en dat gaat prima.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 16 april 2013 - 16:35

Hier hebben ze er ook maar 3 maar ze maken er gelukkig geen punt van om bakken te delen. Ze staan ook verspreid door het huis zodat ze elkaar niet te veel lastig vallen.

Aangezien je Luna op je kamer houd 's nachts, misschien in de buurt van je kamer een bak plaatsen? Misschien ziet ze dat meer als haar terrein.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 16 april 2013 - 16:54

Bekijk berichtcatherine, op 16 april 2013 - 16:15, zei:

Aantal katten +1 ok maar niet altijd haalbaar. Ik ga hier geen 17 bakken neerpoten zunne. Ze hebben er een pak minder en dat gaat prima.

Dat is juist! Ook asielen kunnen dat niet strikt toepassen.
Wanneer men meer katten heeft, dan vormen die vaak ook sociale groepen. Je hebt dan eigenlijk genoeg aan het aantal sociale groepen +1.

Veel hangt ook af van de katten die je hebt hè. Heb je geen problemen met minder, des te beter! Maar als je problemen hebt, is dit al vaak een oplossing.

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 16 april 2013 - 18:09

Bekijk berichtEibhlin, op 16 april 2013 - 16:35, zei:

Hier hebben ze er ook maar 3 maar ze maken er gelukkig geen punt van om bakken te delen. Ze staan ook verspreid door het huis zodat ze elkaar niet te veel lastig vallen.

Aangezien je Luna op je kamer houd 's nachts, misschien in de buurt van je kamer een bak plaatsen? Misschien ziet ze dat meer als haar terrein.

Ze heeft één op mijn kamer hoor, tis vooral dienen beneden, ze is sinds ze hier is nooit echt gewend geweest van haar bak te delen en nu moet ze dat wel en vormt dat natuurlijk een probleem..

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 16 april 2013 - 18:22

Je kan een kat niet leren om een bak te delen. Je kan alleen maar hopen dat ze dat wil doen.

Daarbij hebben ze dan ook nog eens de doorslaggevende argumenten in handen om hun mening kracht bij te zetten.....

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 16 april 2013 - 19:12

Maar ze hebben nu 2 bakken beneden.. Ik zie het niet haalbaar nog ergens één te kunnen bijzetten, mocht al blij zijn van de mama dat ik een tweede mocht zetten in de keuken. In de living en de salon heeft ze dat liever niet. En toen we 8 katten hadden hebben we met zoiets nooit geen problemen gehad. *Zucht* :s We hebben nu ander kattenbakzand mee, die blijkbaar klonters vormt wanneer ze plassen zodat je kan uitscheppen ofzo? Weet niet of dat wat zal helpen maar tis het proberen waard zeker..

sisi
sisi
  • 6.766 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 april 2013 - 20:43

Eigenlijk zou je eerst eens naar de dierenarts moeten gaan om zeker te zijn dat ze bvb geen blaasontsteking heeft.
Zoniet is de enige oplossing 2 kattenbakken beneden en 1 op je slaapkamer.
Ook de plaats van de kattenbak speelt een rol.
Als die op een plaats staat waar er veel beweging is dan kan het zijn dat ze dat niet graag heeft.
Je kan 8 katten hebben die het samen goed doen en bvb 3 groepen vormen maar je kan ook 3 katten hebben die 3 groepen vormen en die hebben dan
allemaal 4 bakken nodig.
Eigenlijk zijn alle tips al gegeven.
En voor de rest komen ze overeen?

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 16 april 2013 - 22:02

Nu is het zo, 2 beneden en 1 boven. Maar alleen Luna gaat boven omdat ze op m'n kamer slaapt hé. En nee, ze komen niet echt overeen. Luna is héél dominant en zit de andere poes steeds achterna als die uit de krabpaal komt. In het begin dacht ik dat het om te spelen was maar nu is het duidelijk dat ze voortdurend toont wie de baas is. Het is niet dat ze vechten hoor, maar Luna gaat zich steeds moeien wanneer de andere een poot verzet. Dus 't verwondert me helemaal niet dat ze zo reageert nu Wizzy in haar kattenbak gaat..

Maar, als ik nu NOG een bak bijzet waar Wizzy hoogstwaarschijnlijk ook weer zal in gaan, dan zijn we toch weer even ver denk ik dan? En als diene kleinen er binnen enkele weken ook zal in gaan.. Ik blijf haar alleszins zoveel mogelijk corrigeren, tot nu toe nog maar 3 accidentjes gehad omdat we er meestal op tijd bij zijn, maarja..

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 17 april 2013 - 08:14

Soms heb je het geluk dat alle katten 1 sociale groep vormen. En ja... 1 kat kan deze groep serieus verstoren en opsplitsen.
Hier is dit zo het geval geweest. Toch met veel geduld en veel aanpassingetjes wordt de groep terug 1 groep en die ene kat wordt een groepje op zich en tolereren ze elkaar meestal (lang niet altijd).
Als je dit hebt, moet je er rekening mee houden. Je kan een kat niet tot een bepaalde sociale groep willen laten behoren als die dat zelf niet wil.
Ik versta dat jij nu 2 katten hebt? Ze zijn elk een sociaal groepje op zich (dus 2+1 kattenbak). Als het derde poesje erbij komt, gaat die oftewel zich aansluiten bij 1 van de 2 groepen en als je pech hebt, vormt het een derde groepje op zich.
Zelf kunnen ze bij mij nog naar buiten en gebruikt Snoes (die een groepje op zich is) de kattenbak boven, Kiara die beneden. De kattenbak in de veranda wordt amper gebruikt voorlopig (omdat de rest nu nog naar buiten kan).
Mocht Luna ervoor zorgen dat Wizzy niet op de kattenbak kan, moet je de bak zo plaatsen (kan tijdelijk zijn tot dit probleem over is) dat er altijd een vluchtweg is en waar Luna de doorgang niet kan blokkeren (of visa versa).

Je zegt dit nu met je kattenbakken, maar hoe zit dit met het eten bij jullie? De korrel bijvoorbeeld.

Je zegt dat Wizzy een eigen kattenbak heeft boven. Kan ze daar overdag ook geraken?

Persoonlijk zou ik ook niet Luna meer privileges geven (zoals dat zij alleen op je kamer mag en Wizzy niet), aangezien je het 'dominant' gedrag van Luna tov Wizzy hierdoor enkel versterkt.

(Wea verbeter me als ik fout zit he :-) , maar dat is wat ik hier ervaren heb.)

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 17 april 2013 - 09:41

Dus je hebt 3 bakken. Dan is het volgende dat het mss de plaats is. Als je 2 groepen hebt, dan verdelen die normaal het huis. Zorg dat er zeker een bak in het gebied staat waar elke kat het meeste zit.

Van nature uit doen katten hun behoefte aan de rand van hun gebied. Maar gebieden kunnen overlappen. Dus mss is de reden dat wizzy niet echt een eigen bak heeft op haar gebied en ze steeds naar Luna gebied moet, die dan niet leuk vindt dat er wizzy in haar gebied haar behoefte komt doen.

Datgeldt ook voor eten en drinken. Dat moet in het gebied van de groep zelf staan.

Een kat bepaalde dingen toelaten en andere katten niet, dat kan wel. Ik heb dat zelf ook gevraagd aaneen kgt omdat een van mijn katten echt regelmatig buiten moet, en de ander steeds maar ontsnapt uit de tuin.

Wat nummer 3 gaat doen, dat is niet te voorspellen.

*Loentje
*Loentje
  • 518 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 17 april 2013 - 09:59

Ja de kattenbak boven kunnen ze overdag niet aan. De andere 2 staan in de keuken, een meter of 2 van elkaar. Het eten en drinken staat ook in de keuken maar dan aan een andere muur, ver weg van die kattenbakken natuurlijk. Eten en drinken is precies niet echt een probleem samen. Luna laat Wizzy wel in de kattenbak maar die staat er praktisch altijd bij om te controleren (maar dat is bij iedere poot dat Wizzy verzet zo, niet enkel als ze naar de kattenbak gaat). Mss toch es een plaatske zoeken om een kattenbak te verzetten als het probleem aanhoud dus..

Enja, van dat meenemen naar boven.. Ik denk als de 3de erbij komt dat ik ze allemaal beneden zal laten. Nu laat ik altijd Luna bij me slapen (heb daar meer over te zeggen omdat dat MIJN poes is en Wizzy die van m'n ouders) en met Wizzy is het ook niet haalbaar om ze 's nachts boven te laten want die miauwt constant. :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 17 april 2013 - 11:13

Bekijk bericht*Loentje, op 17 april 2013 - 09:59, zei:

Ja de kattenbak boven kunnen ze overdag niet aan. De andere 2 staan in de keuken, een meter of 2 van elkaar. Het eten en drinken staat ook in de keuken maar dan aan een andere muur, ver weg van die kattenbakken natuurlijk. Eten en drinken is precies niet echt een probleem samen. Luna laat Wizzy wel in de kattenbak maar die staat er praktisch altijd bij om te controleren (maar dat is bij iedere poot dat Wizzy verzet zo, niet enkel als ze naar de kattenbak gaat). Mss toch es een plaatske zoeken om een kattenbak te verzetten als het probleem aanhoud dus..

Enja, van dat meenemen naar boven.. Ik denk als de 3de erbij komt dat ik ze allemaal beneden zal laten. Nu laat ik altijd Luna bij me slapen (heb daar meer over te zeggen omdat dat MIJN poes is en Wizzy die van m'n ouders) en met Wizzy is het ook niet haalbaar om ze 's nachts boven te laten want die miauwt constant. :)

Hou er wel rekening mee dat het niet eenvoudig gaat zijn voor Luna dat ze ineens niet meer mee mag gaan slapen. Ook het feit dat je zeer expliciet over MIJN poes praat en over de poes van je ouders kan misschien onbewust voor wrevel tussen de katten zorgen. Ik zeg niet dat jij de schuldige bent voor dit gedrag he, maar poezen zien dit zo niet. Jullie leven allemaal onder 1 dag dus....
Begrijp wel dat je meer over jouw poes te zeggen hebt, maar probeer het onderscheid niet te groot te maken.