Spring naar inhoud

- - - - -

uitslag bloedonderzoek pomme...verhoogde nierwaarde, help!

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 april 2013 - 10:16

Maandag hebben we bloed laten trekken bij Pomme om te kijken of zijn hoge gewicht eventueel aan zijn schildklier lag.
Blijkbaar is er niets aan zijn bloed te zien wat een oorzaak kan zijn voor zijn gewicht.
Echter zei ze me dat zijn nierwaardes aan de bovengrens zitten.....
Over 6 weken terug bloed nemen en als het nog zo is of erger nog een echo.
Ik begin hier zowat te flippen. Hoe komt dit? Wat zijn de gevolgen?
Moet ik mij zorgen maken? De ouders zijn getest op pkd dus dat kan hij dan normaal niet hebben he?
Maar wat dan wel?
Iemand?

Bewerkt door Vanessa81, 19 april 2013 - 12:20.

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 19 april 2013 - 12:33

Hey Vanessa, spijtig dat Pomme zijn bloed niet echt in orde is.
Je bent blijkbaar met heel veel vragen blijven zitten en ik denk dat je eigenlijk beter terugbelt naar de DA.
Die weet precies welke waarden in zijn nieren aan de bovengrens zitten, wat dit voor gevolgen kan hebben enz....

Maar geen paniek, er lopen veel poezelkes rond die ietske aan de nieren hebben en dat is bij de meesten echt onder controle te houden door ofwel medicatie ofwel aangepaste voeding of een combinatie van de twee.
Zelf heb ik twee "bewezen" blaasgruispoezels en één verdachte, ze staan allemaal op speciale voeding en je ziet er niets aan, ze zijn op en top kat vol kattenkwaad afgewisseld met tamzakitis ;)

Lees ondertussen hier ook eens de topics over versvoeding (rauw voer, Esther van op deze site heeft daarover een heel goeie topic opgezet, rauwvoer is echt haar stokpaardje) en blijkbaar hebben poezels daar echt veel deugd van. Zelf ben ik nog niet overgeschakeld maar dat komt eerder doordat er niet direct in de buurt een verdeler is, maar vroeg of laat krijgen die van mij het ook. Ik hoor er heel veel positieve verhalen over.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 19 april 2013 - 13:39

no panic!!!!

aan de bovengrens zitten, dat is nog niet dramatisch. wsl gaat je katje op nierdieet moeten gaan, maar geloof me, katten op een nierdieeet kunnen nog jarenlang bij je blijven. Mijn kat staat al zo'n 3 jaar op nier dieet en nu zijn de nierwaarden normaal.

Wat je kan doen, is drinken zoveel mogelijk stimuleren door overal verspreid wat kommetjes te zetten.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#4 Geplaatst 19 april 2013 - 15:54

Nierproblemen kunnen vele oorzaken hebben.

- Voer: de britskorhtaarbrokjes zetten soms erg aan, ze vreten zich er rond aan. Sommige voeders kunnen nier problemen geven. Sommige natvoerders bevatten veel zouten.

- te weinig water drinken: katten die brokjes eten moeten meer water drinken, zet een fonteintje neer dit wil stimuleren tot drinken
- sommige medicaties kunnen nier problemen geven, narcose middelen die fout gedoseerd zijn geweest kunnen later nierproblemen geven.
- het eten van foute dingen, planten,  menselijk voedsel, of andere niet geschikte dingen waar ze wel eens op kauwen.

Hopelijk krijg je inzicht in wat zijn probleem is, vaak is het prima te behandelen met een speciaal voer.  Veel spelen en in beweging houden is altijd goed. En ik zag je foto's in een topic ik vindt hem niet bijzonder stevig dat hij op een vermageringsdieet hoeft

succe

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 19 april 2013 - 18:09

Ik zou meteen overgaan op nierdieet.
Bij Barrel hier werd ook wat licht verhoogde nierwaarden ontdekt. Net aan de bovengrens.
Moest na twee maanden terug komen om te kijken hoe het zou zijn met de waarden.
Maar na een aantal weken werd hij heel ziek, en bleek hij hele hoge waarden te hebben. Het ging dus razendsnel.
Hij heeft drie dagen in opname gezeten om te spoelen. Daarna ben ik nog twee dagen daar naartoe geweest met hem voor onderhuidsvocht.
Nu gaat het gelukkig wel een stuk beter met mn mannetje, maar ben nog steeds wel pissig dat ik in het begin geen nierdieet hoefde te geven omdat de waarden nog wel mee vielen.
Geplaatste afbeelding

Vanessa81
Vanessa81
  • 346 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 19 april 2013 - 22:21

en welke brokken geef ik dan best?  mogen de andere katten er ook van eten want hier staan de hele dag door brokjes?
Geplaatste afbeelding

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 19 april 2013 - 22:47

Barrel krijgt momenteel Royal Canin Renal brok en natvoer.
De andere katten mogen er ook van eten (die nierbrokken vinden ze uiteraard lekkerder dan hun eigen brokken)
De andere twee hebben hier wel beschikking tot hun eigen brokken, Barrel kan op die plekken niet komen.

Maar ik zou echt overgaan op nierdieet en als je dat niet wilt op senioren voeding.

Het kan een hoop leed en kosten voorkomen.
Geplaatste afbeelding

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 20 april 2013 - 08:36

Hopelijk volgt er goed nieuws van Pomme. Heel veel beterschap gewenst.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 20 april 2013 - 09:45

Voor je speciale brokken geeft voor nieren, best toch de DA contacteren om te zien of het geen kwaad kan.
Momenteel zit één van mijn poezels op een heel speciale brok. Die verzuurt de urine zodanig dat de blaaskristallen opgelost zullen worden maar ik mag die slechts één maand geven en de andere mogen daar absoluut niet van eten, want het verzuurt de urine te hoog en zij zouden er andere zaken aan kunnen overhouden.
Dus je zal niet gelijk welke nieren-brok mogen geven, er zullen er wel heel wat geschikte tussen zitten maar anderen zullen niet geschikt zijn.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#10 Geplaatst 20 april 2013 - 12:19

Cloe krijgt ook speciale niervoeding royal canin renal en sinds ze dat eet is ze terug veel levendiger, ze neemt ook wel medicijnen maar haar nierwaarden waren al middelmatig verhoogd. Ik zou toch horen bij de da of het niet beter is om ze speciale voeding te geven met gewone voeding kunnen de nieren heel snel achteruit gaan
Geplaatste afbeelding

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#11 Geplaatst 20 april 2013 - 18:07

aan deze site heb ik destijds veel gehad met me poes met acuut nierfalen tgv narcose.

http://www.margali.com/nier-intro.html

Jacqje
Jacqje
  • 850 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 20 april 2013 - 18:20

Andere katten mogen gewoon van de niervoeding eten. Het is gewoon volwaardige voeding had mijn da gezegd.
Maar die andere hebben ook wel toegang tot gewone brok.

Hier is het zonder niervoeding van een beetje verhoogde waarden naar bijna dood in 6 weken tijd.
Geplaatste afbeelding