Spring naar inhoud

- - - - -

onze katten en de buurvrouw

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#1 Geplaatst 19 april 2013 - 16:11

We zitten al een tijdje met een rare situatie.   We hebben drie katten, de jongste kat gaat nog niet lang buiten en kruipt nog niet over omheining en loopt nog niet ver weg.   De twee andere katten wel.   Sinds enkele maanden zitten ze bijna constant in tuin van de buurvrouw die schuin naast ons woont.   Het is een oud vrouwtje van rond de 80 denk ik, ze woont er met haar man.   Ze heeft zelf ook kat en ze heeft in haar leven al veel katten opgevangen en zo...   We kennen haar niet goed, slechts een paar keer met haar gepraat.   Het is wel een vriendelijk vrouwtje met groot hart voor dieren.

Onze twee katten zitten de laatste maanden altijd in haar tuin.   Dat vrouwtje legt daar eten voor de vogels (brood) en onze katten komen het opeten.    Dat heeft dat vrouwtje zelf gezegd tegen ons, maar ze vond het niet erg.   Ik heb het eigenlijk niet graag dat onze katten daar elke dag brood gaan eten.   Ik weet ook niet of het gezond is al dat brood.   Elke morgen als we onze katten voor eerste keer buiten laten spurten de twee oudste katten over de omheining naar de tuin van dat vrouwtje.   We zien onze oudste kat ook heel veel op haar vensterbank zitten, aan haar keuken.    Ik denk dat ze nog snoepjes en zo ook geeft.   Onze katten zitten heel veel bij ons binnen, maar als ze buiten zitten is het meestal bij dat vrouwtje.   We lachen er hier al es mee en zeggen dat we tegenwoodig co ouderschap hebben van onze katten, samen met dat vrouwtje.   Elke morgen voor we ze voor eerste keer buiten laten geven we hier korrels maar de laatste tijd eten ze nog heel weinig, enige wat ze direct willen is naar buiten om naar tuin vrouwtje te lopen...   Ook als we 's avonds nat eten geven eten ze het vaak niet allemaal op en staan ze aan deur om nog eens naar de buurvrouw te lopen.    Misschien zet ze daar ook eten of zo...   Ik weet het niet.   Ik vind het gewoon nogal een rare situatie, ik wil ook niet dan onze katten voor overlast zorgen.   Ze gaan wel in de kattenbak maar als onze kleinste groter is zal ze binnenkort ook meelopen met onze andere twee katten, dan zitten er al 3 katten van ons bij haar in de tuin.   Vanaf 18u ongeveer blijven ze binnen tot volgende dag en dan zijn het de gewone lieve rustige binnenkatten.

Ik zou er eens willen over praten met haar als ik haar nog eens zie...   Maar ik kan toch moeilijk vragen om geen brood nog te leggen voor de vogels.   Ik kan toch niet vragen of ze snoepjes geeft aan onze katten of vragen hoe het komt dat onze oudste kat op haar vensterbank van haar keuken zit te wachten?   Of ik kan toch niet vragen of ze nog iets van eten geeft aan onze katten waardoor ze minder honger hier hebben?   Of zou ik het gewoon zo laten?

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 19 april 2013 - 17:16

Je kunt eigenlijk 2 dingen doen: 1 je gaat je hele tuin katproof maken of je zet een kattenren, op deze manier kunnen ze alleen maar in jullie tuin (lekker veilig ook :d )
en het tweede is dat je het zo laat, zij houdt blijkbaar van vogeltjes en geeft ze brood, en natuurlijk kun je haar niet vragen om dat dan maar niet meer te doen, het is heel
goed mogelijk dat ze ook brokjes/snoepjes aan de katjes geeft, oude mensen vinden dat meestal leuk, want zo hebben ze geen verantwoording meer voor een huisdier
op hun leeftijd maar kunnen ze toch lekker genieten van poeskes, uiteraard kun je hun wel vragen of ze brokjes/snoepjes geven,  en dan kun je zeggen dat je dat liever niet hebt :geluk:

Bewerkt door Nashota, 19 april 2013 - 17:17.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 19 april 2013 - 18:08

Ze zou beter stoppen nu met brood smijten er beginnen genoeg insecten te voorschijn te komen. Vogels voederen is niet nodig nu het weer beterd.
Als ze stopt met eten geven is het probleem mss opgelost. En eens het winter wordt en ze weer begint te voederen hebben u katten mss alle interesse verloren;

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 19 april 2013 - 18:23

Misschien kan je vragen aan de buurvrouw of ze de kruimeltjes in een voederbakje kan leggen dan kunnen de katjes ze niet opeten.
Ik moet wel eerlijk toegeven mocht ik zo een buurvrouw treffen die ook zo van de katjes houdt zou ik dit alleen maar toejuichen. :d
Er zijn er andere die liever de kat uit hun tuin willen en zelfs tot verschrikkelijke dingen in staat zijn. :(
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#5 Geplaatst 19 april 2013 - 18:41

Bekijk berichtMauricke, op 19 april 2013 - 18:23, zei:

Misschien kan je vragen aan de buurvrouw of ze de kruimeltjes in een voederbakje kan leggen dan kunnen de katjes ze niet opeten.
Ik moet wel eerlijk toegeven mocht ik zo een buurvrouw treffen die ook zo van de katjes houdt zou ik dit alleen maar toejuichen. :d
Er zijn er andere die liever de kat uit hun tuin willen en zelfs tot verschrikkelijke dingen in staat zijn. :(

Ja dat besef ik ook.   Ze ziet graag katten, ze noemt onze ene kat "pluimstaart" omdat hij zo'n dikke staart had.   Toen hij eens heel laat nog niet thuis was en we ongerust waren wist ze ook direct te zeggen hoe laat ze hem nog in haar tuin had gezien.   Het is natuurlijk beter een buur die brood en snoepjes geeft dan een buur die vergif smijt he...

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#6 Geplaatst 19 april 2013 - 18:42

Bekijk berichtzsapo, op 19 april 2013 - 18:41, zei:

Ja dat besef ik ook.   Ze ziet graag katten, ze noemt onze ene kat "pluimstaart" omdat hij zo'n dikke staart had.   Toen hij eens heel laat nog niet thuis was en we ongerust waren wist ze ook direct te zeggen hoe laat ze hem nog in haar tuin had gezien.   Het is natuurlijk beter een buur die brood en snoepjes geeft dan een buur die vergif smijt he...

Bekijk berichtzsapo, op 19 april 2013 - 18:41, zei:

inderdaad wees maar blij met je buren ;)
ik heb e rhier jamme rgenoeg van het andere formaat xS
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 19 april 2013 - 22:59

Bekijk berichtcatherine, op 19 april 2013 - 18:08, zei:

Ze zou beter stoppen nu met brood smijten er beginnen genoeg insecten te voorschijn te komen. Vogels voederen is niet nodig nu het weer beterd.
Als ze stopt met eten geven is het probleem mss opgelost. En eens het winter wordt en ze weer begint te voederen hebben u katten mss alle interesse verloren;

mensen die zich bezig houden met het in stand houden van het vogelbestand juichen nochtans toe dat er een heel jaar door bijgevoederd wordt hoor
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#8 Geplaatst 19 april 2013 - 23:07

zsapo, je kan niet verwachten dat het menske stopt met vogeltjes voederen maar ik vind wel dat je haar mag vragen of ze soms eten of snoepjes geeft aan jouw poezels en als ze dat doet haar vragen om het niet meer te doen
Als t moet zou ik haar wijsmaken dat mijn poezels een bepaald probleem hebben met hun gezondheid en ze daarom alleen maar bepaald dieetvoeder mogen eten en dat in bepaalde hoeveelheden ook en dat jij dat in t oog moet kunnen houden en ze zeker geen snoepjes mogen krijgen...
En ik zou haar vertellen dat als zij bijvoedert dat jij dan hun voeding niet in orde kan houden zoals het hoort en er dan extra medische problemen opduiken
Ik zou haar zeggen dat ik het heel lief vindt van haar dat ze zich zo bekommert om je poezels maar dat het belangrijk is dat ze niet meer bijvoedert of snoepjes geeft.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het menske katteneten zet voor zwerverkes en ze niet specifiek jouw poezels eten geeft maar dat ze er gewoon aankunnen en daar gretig gebruik van maken
Ik zou het zelf niet leuk vinden dat iemand anders mijn katten eten of snoep geeft net omdat het toch belangrijk is dat je in t oog kan houden wat en hoeveel ze eten
Ze hebben nu geen medisch probleem maar dat kan wel in de toekomst opduiken nog en 1 van de aanwijzingen die je kan krijgen dat er iets aan de hand is is als ze minder beginnen te eten dan dat ze normaal eten
Als ze ergens anders gaan eten kan je dat gewoon niet in t oog houden hé
Onze poessieman indertijd kreeg nierproblemen en wij hebben dat te laat opgemerkt omdat een buurtpoes stiekem door t kattenluik naar binnen kwam geslopen steeds en die at het eten van onze poessieman blijkbaar altijd op
Wij dachten dat onze poessieman zijn eten zelf opat en hadden niet door dat er een probleem was tot hij echt heel ziek werd plots en ik toen ook die buurtpoes net betrapte
Hadden we vroeger opgemerkt dat poessieman nauwelijks nog at dan hadden we vroeger naar de dierenarts kunnen gaan en hadden we hem misschien nog kunnen redden
Nu was t te laat en hebben we hem moeten laten inslapen...
Geplaatste afbeelding