Spring naar inhoud

- - - - -

business-vraagje voor zelfstandigen

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 21 april 2013 - 14:12

Ik heb in december mijn zaak stopgezet. Nu heb ik nog 1 openstaande rekening van een klant.
Na 5 maanden en talloze onbeantwoorde mails en telefoons ben ik het spuugzat. Ben dus een aanmaning aan het sturen.
Nu is mijn vraag, mag ik hier wettelijk rente op vragen?

Tnx allemaal

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 21 april 2013 - 14:28

Als een klant u te laat betaalt, dan mag u 'wettelijke rente' berekenen. Er zijn 2 tarieven:
  • een hoge wettelijke rente bij levering aan bedrijven en overheidsinstellingen;
  • een lagere wettelijke rente rente bij levering aan consumenten.
Hoge wettelijke rente bij levering aan bedrijven en overheidsinstellingen

Het hoge tarief van de wettelijke rente voor bedrijven of de overheid, wordt ook wel de 'wettelijke rente voor handelstransacties' genoemd. Deze mag u berekenen vanaf:
  • 30 dagen nadat uw klant uw factuur heeft ontvangen;
  • 30 dagen nadat uw klant de prestatie heeft ontvangen. Dit geldt als de datum van ontvangst van de factuur niet vaststaat of als de klant de factuur eerder gekregen heeft dan de prestatie;
  • de dag waarop de afgesproken termijn van goedkeuring of aanvaarding is verstreken.

De termijn van 30 dagen geldt niet als u iets anders hebt afgesproken. Bijvoorbeeld via algemene voorwaarden. Het percentage voor de hoge wettelijke rente wordt elk halfjaar vastgesteld. Meer over het actuele percentage van de hoge wettelijke rente.

http://www.kvk.nl/on...hterstand/]BRON[/url]

Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

joyce87
joyce87
  • 1.386 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 21 april 2013 - 14:37

Bedankt. Is dit voor Belgiƫ? Dus dan bereken ik gewoon 7% bovenop het originele bedrag BTW inc?
Het is een kleine firma maar geen consument dus ga ik ervan uit dat ik deze percent er mag bijrekenen. Dit is een factuur van 5 maanden geleden, dus denk niet dat ik dan overdrijf?

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 21 april 2013 - 15:32

Dit geld voor Nederland, alleen na 5 Mnd mag je wel wat verwachten.
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!