Spring naar inhoud

- - - - -

Allergisch voor katten

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 23 april 2013 - 15:47

Hallo allemaal,

Ik start dit onderwerp niet voor mij maar voor vrienden van mij, in de hoop dat ik hen kan helpen.
Een bevriend koppel heeft sinds enkele jaren (denk 4 of 5 jaar) katten in huis.
De man is steeds al allergisch geweest voor de katten en nam hier pilletjes voor in.
Nu de laatste maanden blijkt dat de pilletjes niet meer werken en spreken ze er van hun katten weg te doen... Ik heb hier al discussies met hen overgehad omdat het leek dat ze steeds een reden waren aan het zoeken om de katten kunnen weg te doen.
Sinds enkele maanden hebben ze een pupje gekocht en krijgt die alle aandacht.
De twee katten halen ook geregeld naar elkaar uit. Vooral dan het oudste mannetje naar het vrouwtje. Niet altijd moet ik erbij zeggen.

Ik heb hen toen al aangeraden om meer speeltjes te kopen voor de katten zodat ze zich wat kunnen uitleven en niet steeds samen moeten zitten... ze wonen namelijk op een appartement want niet heel groot is en dus begrijp ik dat als de katten niets te doen hebben en gefrustreerd raken elkaar wel eens kunnen "aanvallen" . De hond heeft hier uiteraard geen goed aangedaan want de katten worden amper nog maar aangehaald :(

Nu willen ze enkel de katten wegdoen als er een thuis voor gevonden kan worden waar ze ze nog kunnen blijven zien... Bij mij dus was hun eerste vraag... Persoonlijk zag ik dat niet meteen zitten omdat die het enorm fijn vinden om de zetels toe te takelen en doordat ik binnenkort ga samenwonen lijkt me dat geen strak plan om al direct "niet opgevoede' katten in huis te nemen.

Ik heb hen beloofd dat ik wat opzoekwerk ging doen naar mensen die ook allergisch zijn en welke medicatie zij hiervoor innemen. Ik hoop echt dat ze die twee niet willen weg doen want het zijn echt lieve katten...

Uiteraard heb ik gezegd dat als je hen wekelijks zou borstelen en elke dag eens goed zou stofzuigen het al een heel pak zou schillen.. Mja, ik kan natuurlijk hun huishouden niet gaan overnemen hé ;)
| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 23 april 2013 - 15:55

eerst en vooral zou ik toch een test laten doen bij de dokter of er echt wel sprake is van een allergie aan katten... wie weet is het niet eens een kattenallergie en moeten die beestjes dus niet weg voor niets.
Ik ben zelf ook allergisch (geweest) voor katten en heb bij een nieuwe kat altijd een paar weken last tot mijn lichaam gewoon geraakt aan hun geur en allergenen.

Mijn mening is ook wel dat hoe meer je katten kamt en borstelt, hoe meer haar ze verliezen. Als het geen Pers of andere raskat is die vol knopen zit na 2 dagen zonder kammen of borstelen zou ik ze gewoon niet kammen of borstelen. Eens extra stofzuigen en zeker tijdens ruiperiodes moet er uiteraard wel op het programma staan.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 23 april 2013 - 15:59

Dat zou al gebeurd zijn zeggen ze... Toch bedankt voor de tips Stijn!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 23 april 2013 - 16:03

Waarom krijg ik de indruk dat de katten moeten weg gaan omdat er een hond in huis is gekomen en dat ze de allergie maar als excuus erbovenop gebruiken.

Als ze klein wonen moeten ze aan ruimte verrijking doen, zoals bv een hogere krabpaal, ligplankjes aan de muur. Mogen ze op de kasten liggen? En mogen ze gebruik maken van heel het appartement?

Katten die niet goed overeen komen kunnen wel leren mekaar te dulden door te zorgen dat ze ruimte hebben om zich rustig te kunnen terug trekken.

Die pup moet ook aangeleerd worden om kalm om te gaan met de katten wat niet altijd simpel is.
Ze kunnen mss naar een puppy curcus gaan om basis regels te leren dat kan al veel helpen.

Hier op ks zijn meerdere leden die allergisch zijn zij kunnen je verder helpen met welke medicatie.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 april 2013 - 16:14

Mijn reactie was ook zo hoor Catherine. En heb hier al genoeg over gediscussieerd. De pup is één ADHD brok die de katten opjut en nooit een moment rust gunt. Ik heb hen hier ook al op gewezen om de pup op te voeden en te leren wat mag en niet mag met de katten... Want de katten laten zich compleet doen, de pup is een dwerg pincher van om en bij 1kg. Die springt op de katten en als de katten eens even een "discussie' hebben laten we het zo zeggen ;-)
Dan vliegt hij er blaffend tussen.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 23 april 2013 - 16:46

Ai dwerg pinchers zijn heel hevige hondjes die echt streng opgevoed moeten worden.
Onze chihuahua durft ook nog al eens achter een kat aan te zitten hier maar hij wordt dan tot order geroepen, ze moeten dit aanleren ze hoeven daarvoor niet speciaal naar de les voor te gaan.

Mss is het beter dat ze een nieuwe thuis vinden te samen waar het rustiger is.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#7 Geplaatst 23 april 2013 - 17:11

Als de katten niet echt meer gewenst zijn en ze uitvluchten zoeken om ze te plaatsen, lijkt me dit toch beter, want dit gevoel krijg ik nu wel als ik alles zo lees.
De katjes verdienen een goede en liefdevolle thuis waar ze evenveel aandacht en liefde als andere dieren in huis.
Dit is hier blijkbaar niet het geval.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#8 Geplaatst 23 april 2013 - 18:50

Ik denk ook dat de poezen een betere thuis verdienen en niet constant moeten opboksen tegen een ADHD hond en mensen die hun poezen beu zijn
Geplaatste afbeelding

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 23 april 2013 - 19:17

Ik trek mij dat zo aan hé.... de vraag dat ik dan stel is "zie je die dan echt graag? Ben je dan echt een dierenvriend?" Achja, Niet teveel bij stilstaan zeker?

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 23 april 2013 - 21:32

Hoe krijgen ze het ook in hun hoofd om bij 2 katten die al niet denderend overeen komen, een ADHD-pup bij te zetten?
En dat allemaal op een klein appartement!

Allergie is 1 zaak en kan best zijn.
Maar blijkbaar zijn ze de katten ook gewoon "beu".
Getuige het feit van de hond en dat die wel alle aandacht krijgt.

Wat gaan ze doen als ze die hond beu zijn? Want zo'n beestje moet minimum 2 keer per dag buiten en dat zo'n 15 jaar lang! Los nog van eten en aandacht.

Ik zou ze héél sterk aanraden om de katten een rustige thuis te gunnen.
Al dan niet bij iemand die ze kennen.
Maar het is duidelijk dat ze daar niet de ruimte en de aandacht krijgen die ze nodig hebben.

Wij hebben hier 2 katjes van een nichtje.
Haar babyzoon bleek héél zwaar allergisch te reageren (ik heb de plekken gezien, en de testen bij de kinderarts waren ook overduidelijk).

In begin was het ook van "maar ik ze wil wel blijven zien", bij nichtje en haar vriend.
Uiteindelijk ... vraagt ze nog nauwelijks naar de katten.

Ze is uiterst welkom hier (ze woont 2 km van hier), maar dan moet ze dus wel afkomen.
En ze heeft altijd "druk". En ook hem zien we nooit.
Ze weet wel dat ze hier goed zitten ;).

Ze is wel zo snugger geweest om geen nieuwe dieren in huis te halen.
Het was echt voor het welzijn van haar zoontje dat ze spijtig genoeg de katten moest wegdoen.
De plekken op zijn huis zijn nu terug verdwenen.
En aangezien wij net een huis hadden gekocht, altijd hadden gezegd dat eens dat huis er was katten welkom waren (voor ons geen katten op een klein appartement midden in 't stad!) en er plaats was ...
Een andere oplossing was overigens mijn schoonmoeder (haar oma) geweest. Die had ook plaats.

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 23 april 2013 - 22:03

Om heel eerlijk te zijn zijn ze zelfs kwaad op mij geweest omdat ik vlak af heb gezegd dat dit niet in mijn planning past om hen in huis te nemen...
Ik heb er voor gekozen om eens ik samenwoon en deftig op onze plaats zit hoogst waarschijnlijk een Ragdoll in huis te nemen. Hier zijn bepaalde redenen toe dat ik en mijn vriend deze keuze hebben gemaakt. Ze begrijpen niet dat ik hen poezen (waar ik geregeld op ga passen) niet wil...

Ik zit er de voorbije dagen echt wel mee in mijn maag, ben ik dan geen dierenvriend omdat ik niet op hun vraag inga?
Vandaag ben ik er nog geweest en ze komen dan steeds bij me liggen en kopjes geven. En uiteraard gun ik hen een warm huis en zou ik ze direct in huis nemen, Maar ik heb nu eindelijk eens zelf een beslissing kunnen nemen over hoe mijn toekomst er gaat uit zien zonder dat ik onderdrukt wordt en nu beginnen zij zowat op men gemoed in te spreken... Klinkt misschien allemaal een beetje heel stom ofzo ;)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 23 april 2013 - 22:33

Ik vindt ten eerste dat als dit je vrienden zijn ze je die druk niet mogen opleggen van hun katten maar effe te dumpen bij u.
Door nee te zeggen ben je geen slechte dieren vriend hoor helemaal niet. Maar stel dat je zo tien vrienden hebt die allemaal hetzelfde eisen. Hmmmm....
En als ze je vies bezien omdat je nee hebt gezegd tja zijn dit in mijn ogen rare vrienden.
Heb toch ook de indruk we willen er vanaf.
Ewel dan zijn die mensen het niet waard dat ze zo leuke katten hebben en zijn ze beteraf elders.
Het is niet gemakkelijk en begrijp heel goed dat ge ermee in u maag zit zou zo ook zijn, maar af en toe moet ge van u hart een steen maken en zelf je keuzes volgen.
Je kan mss meehelpen zoeken naar een leuke thuis voor ze.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 24 april 2013 - 06:54

Ikzelf ben zwaar allergisch aan katten. Ik mag eigenlijk niet in aanraking komen met katten.
Ik neem alle dagen medicatie en eigenlijk gaat het goed zo (bij mijn eigen katten). Enkel van Snoes heb ik meer last (ruift ook harder).

Wat ik er tegen doen? Goh, stofzuigen, medicatie nemen en dat zal het zowat zijn.....

Ik zal in geen geval mijn katten wegdoen!

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 24 april 2013 - 08:22

Zeg wat zijn dat voor vrienden? Sorry Jo'ke, maar als ze jou opzadelen met een schuldgevoel omdat je voor hen de hete patatten niet uit het vuur haalt (lees de katten die ze duidelijk beu zijn in huis neemt), dan vind ik dat niet fair van hen. Ze kennen jou en je situatie toch ook? Dan misbruik proberen maken van je zachte aard, niet tof! Sorry dat ik hard klink misschien, maar ze moeten maar aanvaarden dat jij eindelijk de vrijheid gaat kennen om samen met je vriend beslissingen te nemen die voor jullie goed zijn. En dat je niet langer dingen door je strot laat duwen, niet door je ouders, niet door je vrienden, door niks of niemand...
Voor de katjes lijkt het mij het beste dat ze inderdaad een nieuwe warme liefdevolle thuis krijgen. Daar kan je allicht mee helpen door hun foto's hier te posten en wat feedback te geven over karaktertjes etc. En voor de rest: niet twijfelen over het feit of je al dan niet een dierenvriend bent hé. Ik ken jou en je liefde voor dieren stroomt er gewoon vanaf! Kom hier :hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Maline
Maline
  • 405 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 24 april 2013 - 20:39

Eventueel zelf foto's trekken en rondhoren in je omgeving (of ze hier plaatsen)?
Met naam, leeftijd en karakter erbij.

Wie weet is er dan wel iemand bij wie ze wel een echte thuis krijgen.

En kwaad zijn omdat jij ze niet wil opvangen??? Het zijn verdorie HUN katten, zij hebben ze in huis gehaald.
Dan moeten ZIJ ook maar zorgen dat ze een deftige thuis hebben of vinden.

Wel vleiend voor jou dat ze jou als ideale thuis zien, maar ze moeten respecteren dat je nee zegt.