Spring naar inhoud

- - - - -

van kitten naar volwassen voeding

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Picasso
Picasso
  • 377 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 13 augustus 2009 - 17:51

Er staan al zoveel topics over voeding dat ik even door de bomen het bos niet mee zie :) Dus effe een nieuwe discussie gestart.

Toulouse en Matisse worden op 1 september 1 jaar oud. Nu eten ze nog RC kitten 36. Daar heb ik nog een 4-tal kilo van staan die ik niet zomaar wil weggooien. Hoelang kan ik de kittenbrok nog blijven geven? Vanaf wanneer moeten ze best volledig op volwassen brok worden gezet?

Ze zijn nu ongeveer 1 maand gecastreerd. Moet ik hun hoeveelheid brokken aanpassen? Want een 3-tal maanden geleden begonnen ze ineens minder te eten. Maar sinds hun castratie is hun bakje 's avonds weer helemaal leeg, terwijl dit voordien niet het geval was. Ik gaf hen op basis van hun gewicht maar nu zijn ze sinds een 2-tal maanden op hetzelfde gewicht blijven steken.

Hoe meer ik erover probeer te lezen, hoe meer vragen ik mij stel :trance:
Gelukkig zijn mijn twee kerels superlevendig en druk en mooi :d Dat helpt om niet helemaal in paniek te raken.

:paw van Romeo (†) - Toulouse - Matisse - Fouga (†) - Picasso (†) - Milo

Geplaatste afbeelding

BlackRose
BlackRose
  • 534 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 13 augustus 2009 - 20:17

Mijn dierenarts zei altijd dat als ze gecastreerd zijn, ze meestal niet meer zo actief zijn en dus minder energie nodig hebben. Meestal als ze te dik worden krijgen ze dus gewoon te veel eten. Zolang ze niet echt beginnen te verdikken zou ik me geen zorgen maken.
Kittenvoeding is ook vooral heel energierijk, omdat kittens dat meer nodig hebben. Er zitten denk ik ook meer vitaminen enzo in, voor hun skelet. Ik denk niet dat het heel erg kwaad kan om ze nog even kittenvoeding te geven, aangezien ze nog geen jaar zijn, of dan na september nog maar net een jaar geworden. Oudere katten worden er gewoon sneller dik van.

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 augustus 2009 - 20:35

Het hangt een beetje af van kat tot kat denk ik. Sillas is hier nog even actief als voor zijn castratie en Melvin is even 'rustig' gebleven. Ze maken wel minder hormonen aan, waardoor de kans op dikker worden groter is.
Ik heb ze kort na de castratie op volwassenvoeding gezet. Ze waren toen bijna acht en negen maanden. Je kan nog kittenvoeding geven tot september, maar eigenlijk zou je nu ook al mogen overschakelen. Misschien kan je de overige kittenvoeding geven en dan overschakelen op adult?
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 13 augustus 2009 - 21:14

Ik vraag het me dus ook af. Zita wordt volgende week gesteriliseerd (6 maand) en Finn (wordt dan ook 6 maand) een maandje later gecastreerd. Gabriël (twee jaar) heeft sinds Zita hier is (eind april) meegegeten van RC36 en hij is nog niets bijgekomen. Mag ik nog verder RC 36 geven tot ze een jaar zijn of moet ik na de sterilisatie/castratie al veranderen? Ik merk dat er bij de da reclame gemaakt wordt voor Hill's dus ik heb een beetje schrik dat hij me naar Hill's gaat sturen. :help:
En welke voeding moet ik dan geven?

Geplaatste afbeelding

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#5 Geplaatst 13 augustus 2009 - 21:19

Hier eten mijn katten zowél kittenbrokjes als volwassenbrokjes. Ze kunnen ook 24/24u brokjes eten...

Mijn Da zegt; als je volwassen kat kittenbrokken eet dat je dat kunt vergelijken of jij 3X per dag spek met eieren eet :)

Ik zou gewoon de kittenbrokken geven totdat ze op zijn, en dan overschakelen naar volwassen brokjes.

Hier merk ik ook dat mijn volwassen katten de kittenbrokjes liever eten, en dat de kittens liever de volwassenbrokjes eten ;)

Guest_nikkia_*
Guest_nikkia_*

#6 Geplaatst 14 augustus 2009 - 10:22

griffel1977 zei:

Hier eten mijn katten zowél kittenbrokjes als volwassenbrokjes. Ze kunnen ook 24/24u brokjes eten...

Mijn Da zegt; als je volwassen kat kittenbrokken eet dat je dat kunt vergelijken of jij 3X per dag spek met eieren eet :)

Ik zou gewoon de kittenbrokken geven totdat ze op zijn, en dan overschakelen naar volwassen brokjes.

Hier merk ik ook dat mijn volwassen katten de kittenbrokjes liever eten, en dat de kittens liever de volwassenbrokjes eten ;)

idem hier... nu mijn poezen zijn allemaal langs de magere kant ( behalve onze geholpen kater) 2 ervan zijn in juni een jaar geworden, maar mystic is pas 6 maanden, dus er staan ook kitten brokken, de poezen hebben de hele dag door keuze uit wat ze eten, maar de kitten is hier het vlugste verorbert
misschien kan je al wat mengen of 2 potjes zetten, dan kunnen ze al aan de adult gewoon geraken, en hoef je de kitten brokken niet weg te doen

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2009 - 15:17

Ik zou nu al een zak volwassen voeding gaan halen en de overblijvende kittenbrikjes er gewoon onder mengen, dan kunnen ze langzaam overschakelen op hun volwassen voer.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#8 Geplaatst 22 augustus 2009 - 10:51

Gisteren overleg gehad met de da: ik mag verder RC36 geven tot ze hier allemaal gecastreerd/gesteriliseerd zijn. En dan op mijn gemakje overschakelen naar een "neutered" voeding. Ik ga dus al eens beginnen rondkijken naar goede voeding voor mijn schatjes.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#9 Geplaatst 22 augustus 2009 - 13:23

griffel1977 zei:

Dat zou ik ook doen eigenlijk.