Spring naar inhoud


- - - - -

houtworm behandeling


  • Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Nele
Nele
  • 4.789 berichten
    • Locatie: Dudzele
  • 8 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 24 april 2013 - 03:00

in het aangekochte huis, zijn er dus in het dakgebinte kleine gaatjes te zien, volgens architect dus houtworm, maar balken zouden nog niet ver aangetast zijn.

hoe kan je weten of het over actieve houtworm gaat, of of het oude gaatjes zijn? ik zag niet onmiddelijk stof of zaagmeel eronder liggen.

ik ben sowieso van plan om enkele specialisten ter zake te laten komen, zij zullen volgens mij dan wel kunnen bepalen of het om een oude of nieuwe plaag gaat denk ik?

nuja, mss toch best preventief behandelen voor alles wordt geisoleerd en toegedaan en gevloerd?

is er iemand die nog weet wat het hen heeft gekost? ik vraag me dan vooral af of het ook in de draagbalken van de vloeren zou zitten (dit zou dan betekenen oude planken vloer uitbreken, om draagbalken te behandelen veronderstel ik)

ik ken er dus helemaal niets van, en vind via google eigenlijjk ook helemaal geen richtprijzen!!!

dus als iemand richtprijzen kent, of er zelf al ervaring mee heeft gehad, laat het me dan zeker weten ;)

namen van gespecialiseerde firma's die in west-vlaanderen komen zijn uiteraard ook welkom!

Bewerkt door Nele, 24 april 2013 - 03:00.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 24 april 2013 - 07:49

Oei vervelend
Mijn ouders hadden het ook in hun huis vroeger, als je op de zolder stond hoorde je die wormen gewoon knagen aan het hout. Ik zou een professionele firma inroepen en hun mening vragen
Niet te lang mee wachten want die beestjes eten heel je dak op, en dan kan het veel geld kosten

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
    • Locatie: oostende
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 24 april 2013 - 09:36

@Nele
ik had in het dakgebinte van mijn vorige appartement ook heel veel gaatjes, de timmerman toen klopte her en der op het hout en de plankenvloer om de zien of er nog houtmeel uitviel, teken dat er nog levende houtworm aanwezig is!
maar ook al heb je geen levende kolonie meer aanwezig, zou ik toch op zijn minst de stabiliteit van het dakgebinte en de plankenvloer laten controleren door een timmerman, want als die in een te verre staat van "aangevreten" zijn moet je die vervangen en dat is een dure extra kost!

je kan natuurlijk ook altijd zelf een chemisch smeersel met een brede kwast over het hout strijken of het hout inspuiten met toxisch spul dat is het goedkoopst, maar wel gevaarlijk voor je luchtwegen!
http://www.gamma-bel...1?xd_itemId=700
http://nl.hg.eu/products/show/id/9355/
http://www.macrovet....estrijding.html zijn produkten dat je zelf kan aanbrengen
ook gamma en brico enzo hebben hun eigen middelen


of een gratis offerte laten maken door gespecialiseerde firma's (liefst voor je het huis koopt), dan weet je waar je voor staat
http://www.allkill.b...ormbestrijding/
http://www.hydrotec....timmerwerk.html
http://www.protector...escherming.html

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#4 Geplaatst 24 april 2013 - 09:47

Bekijk berichtInge91, op 24 april 2013 - 07:49, zei:

Oei vervelend
Mijn ouders hadden het ook in hun huis vroeger, als je op de zolder stond hoorde je die wormen gewoon knagen aan het hout. Ik zou een professionele firma inroepen en hun mening vragen
Niet te lang mee wachten want die beestjes eten heel je dak op, en dan kan het veel geld kosten


HOutwormen hoor je niet knagen, boktors wel die zijn iets groter.
Larven leven eerst 3j in het hout vooraleer zicht te ontpoppen en uit te vliegen.
Je laat het best behandelen en later moeten alle gaten toe gemaakt worden, het beste is gewoon aangetast hout te vervangen want het zijn hardnekkige beestjes. Als ze niet aan het hout komen eten dat geinjecteerd is dan blijven ze lustig verder doen.


Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten
OFFLINE

#5 Geplaatst 24 april 2013 - 11:48

Bekijk berichtcatherine, op 24 april 2013 - 09:47, zei:




HOutwormen hoor je niet knagen, boktors wel die zijn iets groter.
Larven leven eerst 3j in het hout vooraleer zicht te ontpoppen en uit te vliegen.
Je laat het best behandelen en later moeten alle gaten toe gemaakt worden, het beste is gewoon aangetast hout te vervangen want het zijn hardnekkige beestjes. Als ze niet aan het hout komen eten dat geinjecteerd is dan blijven ze lustig verder doen.

Dat waren het ik die naam wel eens horen vallen ;)
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 24 april 2013 - 13:03

Dikke miserie als je dat in je dag gebinten hebt of in de trap. Heel moeilijk te bestrijden ook, dikwijls als het hout toch te fel is aangetast is het beter alles te vernieuwen.
Leg anders eens zwarte zakken of papier onder de balken die besmet zijn normaal gezien zie je snel als ze nog aktief zijn door het stof dat ze uit gooien.


Nele
Nele
  • 4.789 berichten
    • Locatie: Dudzele
  • 8 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 24 april 2013 - 13:42

ik zal het niet zelf doen, ik wil het laten doen door een gespecialiseerde firma,zodat ik toch garantie heb!
niemand die een idee heeft hoeveel het zou kosten?

@catherine, bedankt voor de tip,z al dat eens toepassen met die zakken!
Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice
  • 4.989 berichten
    • Locatie: oostende
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 24 april 2013 - 14:04

@ Nele

niet direct, maar als je die firma's contacteert voor een gratis offerte zonder verplichting heb je direct prijzen!

in mijn appartement heeft indertijd mijn timmerman de behandeling gedaan en nadien de gaatjes opgevuld met houtvuller en overschilderd in de door mij gewenste kleur

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
    • Locatie: Dudzele
  • 8 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 24 april 2013 - 18:33

ja, dat weet ik, maar ik heb nog geen sleutel (zal die zo snel mogelijk vragen om inderdaad al offertes te kunnen laten maken voor vanalles) maar had graag een idee gehad van de prijs om alles een beetje te kunnen inschatten.
kzal nog wat geduld moeten hebben, maar das niet mijn sterkste kant :p
Geplaatste afbeelding

Pegske
Pegske
  • 581 berichten
    • Locatie: 1800 Vilvoorde
  • 2 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 26 april 2013 - 09:37

Misschien kan Rentokil hierbij helpen ?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#11 Geplaatst 26 april 2013 - 12:58

Je laat dit best door proffesionelen doen zo kan je altijd u garantie herroepen als ze ze er na een tijdje nog zouden zitten.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
    • Locatie: Dudzele
  • 8 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 26 april 2013 - 14:09

yep, ik heb al rentokil gecontacteerd, vanaf ik de sleutel heb mag ik ze terugbellen om alles te bekijken en prijs te komen maken
al heb ik overal wel gelezen dat rentokil heel duur is, maar dan heb ik toch tenminste hun diagnose en wat er volgens hen moet gebeuren,en kan ik dan nog iemand anders zoeken hé. sowieso zal ik er meerdere laten komen.

enja, veel mensen doen het zelf, maar dat durf ik niet riskeren, kwil zekerheid en garantie!
Geplaatste afbeelding

lientj
lientj
  • 1.154 berichten
    • Locatie: west-vlaanderen
OFFLINE

#13 Geplaatst 26 april 2013 - 19:40

Ik heb ook al offerte laten maken, voor het geval van. onze bovenverdieping is iets meer dan 100 vierkante meter, de balken waarop het dak rust en de goot (weet niet hoe ze dat juist noemen) zou heel injecteert worden om de 10 cm, en heel het dak en de vloer zou ook behandeld worden voor 600-650 euro, zou de offerte eens moeten bekijken. Deze is gemaakt geweest door hunt.
Ik kan je ook nog een ander nummer geven van iemand die er ook mee begonnen is, en blijkbaar nog aan een mooiere prijs kan (de man van iemand die kwam als thuiszorg).

Ik vind dat je voor dat geld het risico niet kan nemen... Hoorde dat mijn buurvrouw heel haar boven had afgewerkt, en dat ze het weer helemaal mogen openbreken hebben voor een heel nest houtkevers...

Heb ook geïnformeerd voor product om het zelf te doen, maar er zit daar iets te kort in, weet niet meer wat juist, en het kost ook 300 en iets voor een grote bedong, mijn vriends nonkel heeft van zijn huisbazin moeten de boven in sproeien ermee, en het is niet dat het een groot huis is, en hij kwam niet toe met een bedong, dusja...

Bewerkt door lientj, 26 april 2013 - 19:43.


Nele
Nele
  • 4.789 berichten
    • Locatie: Dudzele
  • 8 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 27 april 2013 - 01:42

@lientje, thx, zo heb ik toch al een idee van prijs ;) ligt ongeveer rond wat ik verwacht had, dus ben weer hoopvol :)
je mag je in pb zeker eens het nummer geven, verschillende meningen kunnen nooit kwaad!
die offerte die je al hebt, is van rentokil dan?
Geplaatste afbeelding

lientj
lientj
  • 1.154 berichten
    • Locatie: west-vlaanderen
OFFLINE

#15 Geplaatst 27 april 2013 - 14:33

nee, op de offerte staat hunt, maar op internet vind ik ze nu onder andere naam, ik zie dat ik zijn persoonlijk nummer ook staan heb, je krijgt er 10 jaar garantie op bij hun.
ik stuur je pb