Spring naar inhoud

- - - - -

Iedere dag haarballen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Guest_Parouscha_*
Guest_Parouscha_*

#1 Geplaatst 25 april 2013 - 16:02

Hallo allemaal,

Ik was even aan het googlen naar katten die haarballen uitspuwen. En zo kwam ik op dit forum.

Wij hebben 2 heilige birmaan poezen en ik heb ze nu ongeveer 6 jaar. En van het begin af aan spuwen ze haarballen. Maar nu is het het laatste jaar bijna dagelijks.

Ik heb al zoveel geprobeerd, verschillende soorten voer waaronder die van Royal canin, haarbal pasta, speciale snoepjes, met de furminator een tijdje geborsteld. Niks helpt! En ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Je vind het op de stoffen banken en op de trap treden en het trekt overal in als je er niet op tijd bij bent.

Het is gal met een haarbal erbij, maar ik vind het zo raar dat gemiddelde birmaan eigenaar er geen last van heeft en ik met die van mij wel ?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven?

Bewerkt door Parouscha, 25 april 2013 - 16:10.

Elfje
Elfje
  • 2.738 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 25 april 2013 - 16:11

Lily had hier ook veel last van tot ik ben begonnen met antihaarbalsnoepjes van whiskas over haar korrels te doen. Elke keer ik haar kommetje bijvul doe ik er een 5-6 tal over haar korrels en ze smult ze dan gewoon zo naar binnen (anders eet ze ze niet). Ik kan me nu zelfs al niet meer herinneren wanneer ze voor het laatst een haarbal had.

Geplaatste afbeelding

Guest_Parouscha_*
Guest_Parouscha_*

#3 Geplaatst 25 april 2013 - 16:14

Ik heb de snoepjes hier ook  elfje, maar helaas doen die hun werk niet.

De pasta eten ze hier niet , werd me pas nog geadviseerd.

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 25 april 2013 - 16:40

Het is nu sowieso wel rui periode dus een haarbal extra is wel mogelijk.
Veel hangt ook af van de vacht van je Birmaantje. De mijne heeft een redelijk korte vacht en heeft eigenlijk nooit haarballen en word ook zelden of nooit gekamd.
Teveel kammen kan ook wel leiden tot meer vachtverlies en vaker haarballen.
De ideale mix zoeken tussen een kapot gekamde vacht en klitten in de vacht is de boodschap denk ik!

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 25 april 2013 - 17:00

Welke pasta gebruikte je want die van Kela (te krijgen bij apotheker) vindt onze Alina heel lekker. Die is met kip gemaakt. Andere pasta lust ze ook niet. Ik geef haar dagelijks toch wel 5 cm of meer zelfs want ze is nu ook erg in de rui en dat helpt goed.

Bewerkt door ARIZONA, 25 april 2013 - 17:01.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#6 Geplaatst 25 april 2013 - 17:07

Cloe is verzot op die van beaphar de duo pasta die geef ik elke dag, bij haar ongeveer 1x per week een haarbal, nu ze natvoeder eet zelfs nog minder
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 25 april 2013 - 21:36

Snoetje* had vroeger ook veel last van haarballen, zeker rond deze periode en tot een stuk in de zomer.
Op aanraden van de DA ben ik haar dan Hills Hairball control beginnen geven, vooral in de ruiperiode. En het ging direct stukken beter met haar.

Tegen het hard ruien zelf bestaan er ook vitamines, dat heeft de DA mij vorige week nog gezegd maar ik ben vergeten vragen welke :oops:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Guest_Parouscha_*
Guest_Parouscha_*

#8 Geplaatst 25 april 2013 - 23:41

Bekijk berichtInge91, op 25 april 2013 - 17:07, zei:

Cloe is verzot op die van beaphar de duo pasta die geef ik elke dag, bij haar ongeveer 1x per week een haarbal, nu ze natvoeder eet zelfs nog minder

Wat bedoel je met natvoer.

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#9 Geplaatst 26 april 2013 - 07:44

Gewoon blikjes met plat voeder, ik weet niet of het misschien toeval is maar nu geeft ze bijna geen haarballen meer over
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 26 april 2013 - 13:00

Ik geef haarbalpasta aan Jaro (langharig). Hij lust alleen die van Gimpet, dus ik bestel die op Zooplus. Hij heeft niet elke dag haarballen, maar het hoopt zich op, tot hij een paar dagen echt niet goed is, waarna de haarbal komt. Hij is dan een dag of 2 lusteloos, eet niet veel, slaapt. En dan komt die haarbal eruit en als je die ziet snap je dat hij zich niet goed voelde, amai, enorm zijn ze.
Haarbalpasta bevordert de afvoer van de haren langs de achterkant, dat helpt hem toch al.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#11 Geplaatst 26 april 2013 - 13:02

Hier door de rui iets meer haarballen, maar al onze langharige katten geven niet dagelijks of wekelijks een haarbal over.
Ik kam ze 1x per week en zelfs soms dat nog niet. Want zoals stijn zegt overmaat van kammen geeft meer haarverlies. 2x per in de rui met de furminator meer niet want anders stimuleer je de vacht nog meer.
Af en toe eens een snoepje tegen haarballen van whiskas meer niet.
We hebben ook een perzische die kam ik wel meer maar zelfs zei heeft niet wekelijks last van haarballen.
Mss eens beginnen met 1x per week te borstelen en niet agressief door borstelen. Mss ze blikvoer geven dat natter is dan kan het vlotter langs de achterkant uit. Hier eten ze brokjes van Rc of sanabelle voor perzen en langharigen.

Toothless
Toothless
  • 264 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 14 mei 2013 - 11:44

Ik heb 3 (half)lang harige katten waaronder 1 Noor en 1 Birmaan en mijn Birmaan heeft ook heel veel last van haarballen.  Brokjes heb ik van Royal Canin - Indoor  gemengd mer indoor Long.   Prada de Noorse Boskat krijgt geregeld haarbalpasta en ze vind het heerlijk.  Pluisje de Birmaan vind het harstikke vies (elk merk); ik heb geprobeerd om het aan haar pootje te smeren, aan haar snoet etc en dat was telkens een drama.

Sinds kort doe ik geregeld enkele druppels olie in haar natvoer en volgens mijn begint het te werken...  Oja.. voor ingedroogde haarbalvlekken gebruik ik die blauwe dettol reiniger. Ik heb die in een verstuiffles gedaan en ik krijg er toch altijd alle vlekken mee uit.