Spring naar inhoud

- - - - -

Huishoudvraag (strijkijzer ontkalken)

strijkijzer kalk huishouden oplossen

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 26 april 2013 - 18:50

Ik heb een huishoudvraagje: Heb een "oud" strijkijzer gekregen van schoonzus en broer. Ze hadden al een ander. Het is er eentje van Calor, goed merk toch geloof ik. Het enige wat ermee scheelt is dat het vol kalk zit. En misschien dat het strijkoppervlak, het warme stuk dus, niet meer helemaal glad is, beetje beschadigd of verbrand. Moet nog eens kijken. Iemand een idee hoe ik het strijkijzer ontkalk? Iets inkappen en dan stomen tot de vloeistof eruit is en dus alles door de gaatjes is gegaan en de kalk weg is? Ik ken alleen het spul om de koffiezet te ontkalken en azijn natuurlijk. Mijn waterkoker ontkalk ik met dat poeder voor de koffiezet.

Dit is mijn eerste eigen strijkijzer :mrgreen:

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 26 april 2013 - 19:12

Ontkalken met die zakjes is goed zeker geen azijn gebruiken dat kan schade geven. Doe het niet te vaak want soms na ontkalken begint het te lopen; Dus produkt erin doen wat laten inwerken met zool naar beneden dan na een tijdje het hele zootje opwarmen en doorstomen. Zo deed ik het met mijn vorige ijzer en dat is toch 22j geworden. Heb nu één met een zelfreinigende stand.
De zool kan je altijd reinigen met staalwol. Test je ijzer dan wel effe uit op een oude doek vooral eer er je kleren mee te strijken.

jubikelcats
jubikelcats
  • 6.071 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 26 april 2013 - 19:27

De strijkzool kan je glad maken met een kaars.
Bout aanzetten insmeren met kaars deze smelt eroverheen, dan een keukenpapier 'strijken' De zool is dan weer goed glad.
Evt de handeling herhalen.

http://www.huishoudp...ijzer-ontkalken
Geplaatste afbeeldingJubikel Cats Perzen en Exotics
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken, raak je mijn hart nog duidelijker aan. Krachtig zijn in je kwetsbaarheid en kwetsbaar zijn in je kracht!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 27 april 2013 - 14:52

Bedankt, ik ga ermee aan de slag!
Was inderdaad van plan eerst iets "slechts" ermee te strijken.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 27 april 2013 - 21:11

Waarom mag azijn niet in een strijkijzer?
Azijn is heel nuttig in je waterkoken en doet helemaal geen schade daar. Dat melden ze altijd bij verkoop maar daar is het alvast een fabeltje/verkoopstrukje. Voor je waterkoker is het super en het wordt weer helemaal kalkvrij en blinkend de binnekant. ^^
Mijn strijkijzer heeft ook wel wat kalk vanbinnen, zou er ook eens iets in mogen doen. Dus vraag me af waarom bij een strijkijzer niet.
Mss loopt het meer overal tussen ofzo met alle gevolgen vandien? :)

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 27 april 2013 - 21:16

Je mag azijn gebruiken maar dan schoonmaakazijn en mengen met water.
Ik doe het niet meer in mijn strijkijzer want erna bleef het water er zo uitlopen als ik het plat legde.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 27 april 2013 - 21:22

Welke zakjes bedoelen jullie?
Moet mijn ook eens ontkalken :s

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#8 Geplaatst 27 april 2013 - 21:25

Ik koop die ontkalk zakjes bij blokker.
Voor de koffiezet gebruik ik azijn en voor de waterverwarmer ook.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#9 Geplaatst 27 april 2013 - 21:38

Bekijk berichtSerenity, op 27 april 2013 - 21:11, zei:

Waarom mag azijn niet in een strijkijzer?
Azijn is heel nuttig in je waterkoken en doet helemaal geen schade daar. Dat melden ze altijd bij verkoop maar daar is het alvast een fabeltje/verkoopstrukje. Voor je waterkoker is het super en het wordt weer helemaal kalkvrij en blinkend de binnekant. ^^
Mijn strijkijzer heeft ook wel wat kalk vanbinnen, zou er ook eens iets in mogen doen. Dus vraag me af waarom bij een strijkijzer niet.
Mss loopt het meer overal tussen ofzo met alle gevolgen vandien? :)

Mij hebben ze verteld dat azijn de kalk wel losmaakt maar niet volledig oplost, dus er blijven schilfertjes achter en die kunnen in toestellen met dunne leidingen schade veroorzaken gezien die stukjes kalk de leidingen kunnen blokkeren.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 27 april 2013 - 21:53

Wie weet klopt dat wel :)
In een waterkoker is dit alvast geen punt ;) Daarvoor is het hartstikke goed, hihi.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 28 april 2013 - 14:12

Bekijk berichtcatherine, op 27 april 2013 - 21:25, zei:

Ik koop die ontkalk zakjes bij blokker.
Voor de koffiezet gebruik ik azijn en voor de waterverwarmer ook.

En doe je die dan gewoon in het bakje van het water (bij het water)??

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 28 april 2013 - 14:45

Ik los dat eerst op in water en giet het dan in het strijkijzer, leg het plat op een oude doek en dan na een korte in weektijd van kwartier warm ik het  op laat ik het boven de gootsteen goed stomen, daarna alles leeggieten en opnieuw doen met zuiver water. Eerste volgende keer dat ik ermee strijk ga ik eerst over een oude handdoek of doek strijken om te zien of er niet meer vies uitloopt.

Bewerkt door catherine, 28 april 2013 - 14:46.