Spring naar inhoud

- - - - -

chocolade

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Guest_nikkia_*
Guest_nikkia_*

#1 Geplaatst 14 augustus 2009 - 10:34

ik weet dat chocolade voor alle dieren giftig is

nu gisteren zag ik lilly haar stukje kinderchocolade heel mooi delen met diva , heel lief van lilly, maar niet goed voor diva...

ik veronderstel dat ze er niet veel van gegeten heeft, maar moet ik dit nu melden bij de DA of is dit pas als ze echt bvb een hele reep binnen hebben als de kindjes een boterham met choco eten moet ik ook steeds opletten...
ik heb wel tegen lil gezegt dat het heel lief is dat ze wilt delen, maar dat poesjes geen chocolade mogen eten, dat dat voor mensen is. ze moet nog 2 jaar worden, dus meer kon ik niet doen he

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#2 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:14

van een klein beetje zal ze geen last hebben , ik dacht trouwens dat het alleen voor honden telde :geluk:

Guest_Suus_*
Guest_Suus_*

#3 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:47

Nee chocola is ook erg giftig voor katten

Hou de poes maar goed in de gaten en als je denkt dat ze niet lekker is wat sneller naar de dierenarts gaan dan anders en dan vermelden dat ze chocola heeft gegeten

tash
tash
  • 4.071 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 14 augustus 2009 - 11:48

ik zou haar een beetje in het oog houden en mocht je twijfelen, effe naar da bellen
Mahalo vzw - Thuiszorg voor overleden huisdieren & herdenkingsjuweeltjes: http://mahalo.simplesite.com

Guest_Helena's bende_*
Guest_Helena's bende_*

#5 Geplaatst 14 augustus 2009 - 15:52

Chocola is inderdaad (door de aanwezigheid van theobromine en in mindere mate caffeïne) giftig voor katten en honden.
Pure chocolade heeft een hoog gehalte aan theobromine, witte chocolade heeft een tamelijk laag gehalte.  'Extra' zwarte chocolade, zoals vooral in de keuken wordt gebruikt (parels voor in cakejes en dergelijke) heeft een heel hoog gehalte.
Kinderchocolade bestaat deels uit melkchocolade, deels uit witte vulling (witte chocolade), dus het gehalte aan theobromine is eerder aan de lage kant.
Theobromine en caffeïne zijn diuretisch (vochtafdrijvend), en stimuleren het hart en het centraal zenuwstelsel... Tja, dat wisten we van koffie hé?
Tekenen van een milde 'chocoladevergiftiging' bij een kat zijn frekwent plassen, en eventueel plassen naast de bak, druk en rusteloos gedrag, braken en diarree...
Als je dat opmerkt moet je zeker je da contacteren, want dit zou bij een erge vergiftiging kunnen evolueren met een dodelijke afloop.

Bij een kat moet je er van uitgaan dat een tablet van 100 gram melkchocolade voor een hele ernstige vergiftiging kan zorgen.
Gelukkig zijn katten slimmer dan honden, en hoewel ze wel eens van chocola proeven, gaan ze er meestal niet overdreven gulzig van eten.

Ik denk dat je het met Lilly goed hebt opgepakt... Maar voorlopig misschien toch best een oogje in het zeil houden als ze snoept met de katten in de buurt ;-)!

Guest_Amani_*
Guest_Amani_*

#6 Geplaatst 14 augustus 2009 - 16:31

Helena zei:

Chocola is inderdaad (door de aanwezigheid van theobromine en in mindere mate caffeïne) giftig voor katten en honden.
Pure chocolade heeft een hoog gehalte aan theobromine, witte chocolade heeft een tamelijk laag gehalte.  'Extra' zwarte chocolade, zoals vooral in de keuken wordt gebruikt (parels voor in cakejes en dergelijke) heeft een heel hoog gehalte.
Kinderchocolade bestaat deels uit melkchocolade, deels uit witte vulling (witte chocolade), dus het gehalte aan theobromine is eerder aan de lage kant.
Theobromine en caffeïne zijn diuretisch (vochtafdrijvend), en stimuleren het hart en het centraal zenuwstelsel... Tja, dat wisten we van koffie hé?
Tekenen van een milde 'chocoladevergiftiging' bij een kat zijn frekwent plassen, en eventueel plassen naast de bak, druk en rusteloos gedrag, braken en diarree...
Als je dat opmerkt moet je zeker je da contacteren, want dit zou bij een erge vergiftiging kunnen evolueren met een dodelijke afloop.

Bij een kat moet je er van uitgaan dat een tablet van 100 gram melkchocolade voor een hele ernstige vergiftiging kan zorgen.
Gelukkig zijn katten slimmer dan honden, en hoewel ze wel eens van chocola proeven, gaan ze er meestal niet overdreven gulzig van eten.

Ik denk dat je het met Lilly goed hebt opgepakt... Maar voorlopig misschien toch best een oogje in het zeil houden als ze snoept met de katten in de buurt ;-)!
DANK U , voor de uitleg :flower:

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2009 - 12:59

Zo'n kleine hoeveelheid kan voor één keer geen kwaad hoor!
Geplaatste afbeelding

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 15 augustus 2009 - 13:06

Denk idd dat het niet veel kwaad kan zo beetje nu,zo zijn aardappelenschillen ook giftig voor de hond ,en mij poedel is er helemaal gek op en telkens krijg hij het wel voorelkaar om er wat te stelen pfff..
Geplaatste afbeelding

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#9 Geplaatst 15 augustus 2009 - 13:28

een beetje kan normaal geen kwaad hoor, maar Diva extra in het oog houden nog minder ;)
ik zou niet direct naar de da stormen, maar als ze wat symptomen toont zoals Helena heeft gepost kan je denk ik best wel eens de da contacteren ;)

Guest_nikkia_*
Guest_nikkia_*

#10 Geplaatst 17 augustus 2009 - 09:50

bij deze laat ik gewoon ff weten dat alles in orde is gebleven
ons diva is nu alleen maar boos omdat lilly blijft zeggen : nee nee, poesje niet choco :LOL:

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#11 Geplaatst 17 augustus 2009 - 13:09

inderdaad chance dat het kinderchocolade was.

Hoe hoger het brol gehalte van de chocolade hoe minder erg :ha
Zwartje is hier een Grote Fan van witte chocolade. Toen ik klein was, kreeg hij ook regelmatig wat witte chocolade (ja, wij wisten ook niet dat dat slecht was). Is ie nooit van dood gevallen of raar van gaan doen ofzo. Maarja, zoals ik al zei, witte chocolade, brol chocolade dus minder erg :LOL: (Ondertussen krijgt zwartje geen witte chocolade meer hoor, geen enkele vorm van chocolade)