Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe oud moet een kat minimum zijn om kittens te krijgen?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Beautiful
Beautiful
  • 97 berichten

#1 Geplaatst 06 mei 2013 - 19:04

Hallo,
Vorige weekend ( vrijdagavond ) is mijn kat bevallen van 5 kittens.
Hiervan zijn er 4 dood geboren.. 1tje bleef leven, maar de poes zorgde er ook niet echt voor.
Ik heb de hele nacht bij het kleintje gebleven zodat het droog was en warm had.
Na een tijdje herkende de moeder het katje en zorgde er ook min of meer voor.
De dag erna leefde het dan ook nog. ( was zo opgelucht ). Maar zondagmorgen lag het dood..
Het was helemaal naar de zijkant van haar mandje geduwd.
Ik denk dat mijn kat te jong was voor deze kleintjes..
Ik weet het echt niet. Ze is nu pas 1 jaar geworden.
Ik zou graag willen weten hoe het komt waarom ze niet voor haar kleintjes zorgde.
Ben er zo verdrietig om..

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 06 mei 2013 - 19:18

Ik denk dat ze aanvoelde dat haar kittens niet levensvatbaar waren en ze ze daarom niet verzorgde.
Er zitten hier mensen op het forum die er veel meer van weten, dus hopelijk kunnen zij je een duidelijk antwoord geven.

Maar nog eventjes dit, misschien je katje nu laten steriliseren? Of wat is de reden dat dit nog niet gebeurd is?

Time spent with cats is never wasted

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 06 mei 2013 - 19:19

steriliseren aub !

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#4 Geplaatst 06 mei 2013 - 19:48

Mss heeft ze gewoon geen moeder gevoelens, ken iemand die zo een poes had in een cattery die verstoote haar kittens ook gelukkig heeft een andere mama poes ze overgenomen. Ze hebben die poes dan laten steriliseren en nu gaat ze als een gelukkige poes door het leven.
Mss ook eens overwegen om haar te laten steriliseren want ze kan van straatkatten dodelijke ziektes oplopen en er zijn al genoeg oeps nestjes.

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2013 - 19:58

Sterilisatie laat men meestal doen voor de poes 7 maanden oud is, omdat ze dan al vruchtbaar zijn en voor nestjes kunnen zorgen.
Een poes van 1 jaar kan zeker al gezonde nestjes voortbrengen maar mensen die bewust fokken wachten liever tot de poes zeker 1,5 jaar oud is. Het kan allerlei oorzaken hebben dat deze kittens niet levensvatbaar waren, kan ook aan de moeder liggen die geen gezonde nestjes kan werpen. Om meer dierenleed te voorkomen kan je haar het best zo spoedig mogelijk laten steriliseren, dit zal ook veel problemen voorkomen in de toekomst, zoals baarmoederontsteking, katten aids, het overschot aan ongewenste poezen, je kat die spoorloos raakt door haar hormonen en het helpt het verdriet die je nu meemaakt ook niet meer voorkomen

sorry laatste keer

Beautiful
Beautiful
  • 97 berichten

#6 Geplaatst 06 mei 2013 - 20:46

Ah ok. Zal ik dan doen.
Kvond het gewoon jammer.
We hadden al een paar mensen die 1tje wouden..
Dus ze zouden zeker niet gedumpt worden ofzo!
Ik weet dat dat veel voorkomt, maar zeker niet bij ons.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2013 - 20:50

Nee, maar de asiels zijn ondertussen aan het vollopen met kittens die geen thuis hebben.
Stuur allemaal die mensen dan naar een asiel en dan zijn er ineens veel poesjes gered.

En als je zelf kittens wil, kan je je altijd opgeven als opvanggezin.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#8 Geplaatst 06 mei 2013 - 21:07

Ik heb vorig jaar een kat gevonden aan mijn werk die daar gedumpt was.   Ze leefde al een tijd buiten, was heel mager en ziek.  Ze kwam altijd naar me toen ik voorbijliep.   Ik heb haar meegenomen naar huis en ben met haar naar de dierenarts gegaan.   Ze bleek zwanger te zijn, en ze was rond de 7 maand oud zei de dierenarts.   Uiteindelijk is ze bevallen van 4 gezonde kittens en ze heeft ze erg goed verzorgd.   Nu is ze wel gesterilliseerd.   1 van de kittens hebben we uiteindelijk zelf gehouden, de 3 andere hebben een goede thuis bij mensen die ik persoonlijk heb goedgekeurd.

Bewerkt door zsapo, 06 mei 2013 - 21:10.

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten

#9 Geplaatst 06 mei 2013 - 21:22

Bekijk berichtEvyke81, op 06 mei 2013 - 20:50, zei:

Nee, maar de asiels zijn ondertussen aan het vollopen met kittens die geen thuis hebben.
Stuur allemaal die mensen dan naar een asiel en dan zijn er ineens veel poesjes gered.

is deze poes gene optie voor je papflesserkes aangezien de hare dood zijn?..
is maar vraagje he?..
Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#10 Geplaatst 06 mei 2013 - 21:38

Bekijk berichtmellemeis, op 06 mei 2013 - 21:22, zei:

is deze poes gene optie voor je papflesserkes aangezien de hare dood zijn?..
is maar vraagje he?..
Ze keek niet naar haar kittens om... vrees ervoor dan
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Beautiful
Beautiful
  • 97 berichten

#11 Geplaatst 07 mei 2013 - 19:20

Bekijk berichtzsapo, op 06 mei 2013 - 21:07, zei:

Ik heb vorig jaar een kat gevonden aan mijn werk die daar gedumpt was.   Ze leefde al een tijd buiten, was heel mager en ziek.  Ze kwam altijd naar me toen ik voorbijliep.   Ik heb haar meegenomen naar huis en ben met haar naar de dierenarts gegaan.   Ze bleek zwanger te zijn, en ze was rond de 7 maand oud zei de dierenarts.   Uiteindelijk is ze bevallen van 4 gezonde kittens en ze heeft ze erg goed verzorgd.   Nu is ze wel gesterilliseerd.   1 van de kittens hebben we uiteindelijk zelf gehouden, de 3 andere hebben een goede thuis bij mensen die ik persoonlijk heb goedgekeurd.

Het zal dan aan mijn kat zelf liggen zeker?
Die kat heeft echt geluk gehad met jouw !

Bekijk berichtEvyke81, op 06 mei 2013 - 20:50, zei:

Ik vind dat zo jammer. Ik snap niet hoe die daar alleemaal belanden. Maar zal ze zeker eens zeggen dat er in een asiel ook beschikbaar zijn. De meeste mensen zijn wel " bang " of ontwijken het woord asiel.. Ik kan ze natuurlijk niet dwingen. Maar ik zal het allesinds wel proberen ze naar daar te sturen.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.829 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 07 mei 2013 - 20:34

Hoe ze daar belanden?
Door mensen die hun kat niet laten steriliseren, kat krijgt kittens, de mensen willen de kittens niet dus met een beetje geluk worden ze naar het asiel gedaan. Of ze laten de kittens gewoon voor wat ze zijn, iemand vind ze en doet ze naar het asiel. Ik denk dat de ongewenste kittens die in het asiel terecht komen nog best weel 'geluk' hebben.
(Met een GROOT gevoel voor sarcasme op te nemen)
Want soms komen hier verhalen op waar mijn nekhaar van recht gaat staan.

Dus doe jezelf en je katje een plezier en investeer in de eenmalige kosten van een sterilisatie. Ik weet niet vanwaar je komt, maar je kan eens gaan informeren bij de dierenarts, in sommige provincie's wordt een deel van de kosten van een sterilisatie vergoed.

Time spent with cats is never wasted