Spring naar inhoud

- - - - -

Een kat opvoeden.. Een vak apart!

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 06 mei 2013 - 21:39

De titel zegt het zelf al... Dit artikel kwam ik tegen op de website van de dierenkliniek waar ik ga.
Kunnen jullie je vinden in deze kattenpsychologie vroeg ik me af?
Ik ben bepaalde zaken tegen gekomen die alles tegenspreken met wat ik al in boeken heb gelezen. Daarom was ik wel benieuwd om jullie feedback hierover te horen ;)

http://www.vvd-diere...katten-opvoeden

Bewerkt door Jo'ke, 06 mei 2013 - 21:39.

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 06 mei 2013 - 22:12

Ik begin al te huiveren bij hun eerste punt... Om de kat duidelijk te maken dat hij inferieur is, moet je hem straffen? Boeken zeggen dat katten slaan niet kan, maar de kattenpsychologie bewijst het tegendeel? Ik heb Beau nog nooit geslagen, maar hij is echt wel een goed gemanierde kat. Belonen van goed gedrag met aandacht en knuffels werkt naar mijn ervaring véél beter dan slaan of afschrikmiddelen gebruiken. Door consequent te zijn kom je al een heel eind. Zo hebben wij hem steeds bij zijn krabpaal gezet als hij aan de meubels of het behang ging krabben. Ondertussen doet hij dit nauwelijks meer.

Hoe verder ik lees, hoe absurder het wordt. Ik lees echt niet hoe je een kat moet opvoeden in deze tekst, wel hoe je een kat kan traumatiseren voor het leven. Er staan enkele punten in die kloppen, maar het hele vertrekpunt van de tekst vind ik gewoon fout.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 06 mei 2013 - 22:21

ik heb nog niet alles gelezen, maar als je graag een getraumatiseerde, angstige en misschien zelfs agressieve kat wil hebben, dan moet je vooral deze richtlijnen volgen. Er staan net genoeg algemene bekende waarheden in om het hele verhaal geloofwaardig te maken voor de mensen die niets van katten weten.
Maar echt waar, degene die dit geschreven heeft mag van mij nooit meer adviezen over kattengedrag geven!

Echt waar, wat een narigheid!

kan iemand die mensen duidelijk maken dat dit stukje van de site af moet? Dit is het soort artikel dat ervoor zorgt dat agressieve katten en bange katten worden gemaakt door de mens. en dan uiteraard worden gedumpt in het asiel of erger, omdat 'de kat agressief is'

Echt waar, en deze auteur gelooft zichzelf ook nog!!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 06 mei 2013 - 22:26

Dan ben ik blij dat ik niet de enige ben die dacht waanzin te lezen bij deze tekst.... En als ik dat al niet kat-ervaarkundige al kan zeggen dan ben ik goed op weg geloof ik. :)

Ik dacht echt terwijl kloppen mijn boeken en mijn 'algemene kennis' die ik de laatste maanden heb opgedaan totaal niet of is er iets mis de met schrijver van dat artikel.

Bekijk berichtginnie, op 06 mei 2013 - 22:21, zei:

kan iemand die mensen duidelijk maken dat dit stukje van de site af moet? Dit is het soort artikel dat ervoor zorgt dat agressieve katten en bange katten worden gemaakt door de mens. en dan uiteraard worden gedumpt in het asiel of erger, omdat 'de kat agressief is'

Echt waar, en deze auteur gelooft zichzelf ook nog!!

Kan je dit als "klant" tegen hen zeggen?
Ik vrees dat er misschien een indruk kan ontstaan van 'wij zullen het wel beter weten...." Niet?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2013 - 22:41

mwah, ik zou het wel durven zeggen, maar ik denk dat ze me gaan afschrijven als een domme hollander die zich met zaken bemoeit waar ze zich niet mee moet bemoeien.
Misschien wea eens vragen, zij kan vast tips geven over hoe te reageren hierop!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 06 mei 2013 - 22:55

jeetje zeg... die slaat wel effe de bal grondig mis!

vaak zijn dit DA die denken iets van katten te weten en zijn ze ook hardnekkig in hun geloof. Ik zet het in ieder geval op mijn to do lijstje...

maar dat zal nog een tijdje duren eer ik daar aan gaat. want deze maand gaan we weer filmen en moet dat script dus in orde zijn, ik moet de thesis van een student nog verbeteren, moet nog feedback gaan geven op de carocat site, teksten nalezen die op onze website komen, een asiel bezoeken en een lobbyvoorstel uitwerken...

pfff ik wordt er al moe van ....

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2013 - 23:00

Bekijk berichtwea, op 06 mei 2013 - 22:55, zei:

jeetje zeg... die slaat wel effe de bal grondig mis!

vaak zijn dit DA die denken iets van katten te weten en zijn ze ook hardnekkig in hun geloof. Ik zet het in ieder geval op mijn to do lijstje...

maar dat zal nog een tijdje duren eer ik daar aan gaat. want deze maand gaan we weer filmen en moet dat script dus in orde zijn, ik moet de thesis van een student nog verbeteren, moet nog feedback gaan geven op de carocat site, teksten nalezen die op onze website komen, een asiel bezoeken en een lobbyvoorstel uitwerken...

pfff ik wordt er al moe van ....

Hallo Wea

Als je mij tips zou kunnen geven hoe ik het best aanpak om hen te wijzen op de uitleg die zij publiceren mag je me altijd contacteren in PB.
Zo kan ik misschien u werk een beetje verlichten en je helpen :)

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#8 Geplaatst 07 mei 2013 - 15:45

In het begin was ik nog even mee met dat een kat geen kleine hond is enzo. Toen leek het me nog oké. Ook het straffen kan ik nog tot op zekere hoogte begrijpen, maar dan in de zin van dat je een kitten niet zomaar alles mag laten doen wat het als volwassen kat niet meer zal mogen, zoals bvb met de nageltjes spelen. Maar vanaf ze dan beginnen met slaan (al snap ik wel dat ze dat halen van andere katten die elkaar een tik geven, maar dan nog) en bijna alles wat daarna komt, vind ik het ook echt grote onzin.

ik vrees alleen dat ze dat niet zomaar van die site gaan halen als iemand hen gaat zeggen dat hij het er niet mee eens is. Die mensen van die dierenkliniek gaan er volgens mij echt wel vanuit gaan dat die hele tekst de waarheid is.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 07 mei 2013 - 16:28

ja, vandaar dat dit een goed onderbouwde tekst moet zijn met referenties. en dan nog....

Bedankt om te willen helpen jo'ke, maar het is niet zo simpel eens je mening zeggen. Ik zal het anders eens doorgeven aan jopperke. zij heeft immers meer gewicht in die zaken als een doctorerende gedragsbioloog aan de faculteit dierengeneeskunde. We kunnen net hetzelfde zeggen, maar iemand met titel wordt iets makkelijker gehoord.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 07 mei 2013 - 16:38

Knap dat je die tekst hebt opgemerkt Jo'ke, en dat je je daar toch vragen bij stelde. :duim: Hopelijk zijn ze te overtuigen dat de visie zoals weergegeven in de tekst, zeker niet als ideaal mag gepredikt worden...

Ook fijn te lezen trouwens Lunake, dat je lieve Beau met zachte hand bijstuurt waar nodig. :b

Geplaatste afbeelding