Spring naar inhoud

- - - - -

tuigje leren dragen

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Marjananas
Marjananas
  • 2.897 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 07 mei 2013 - 16:53

Halverwege juli gaan mijn vriend en ik samenwonen.  We hebben een huis gekocht met een groooote tuin en daar zouden de katten buiten kunnen.  Ik weet dat ik ze de eerste 4 weken moet binnen houden om ze te laten beseffen dat daar hun nieuwe thuis is.  Maar het jammere van de zaak is dan wel dat ze gewoon een stuk van de zomer missen.  Ik had gedacht om ze aan een tuigje in die 4 weken de tuin laten verkennen.  Vandaag heb ik van die tuigjes gekocht en heb er eentje uitgepakt en bij alle drie uitgeprobeerd.  Alle drie vertonen ze eerst hetzelfde gedrag, ze vallen gewoon om.  Bas zette na een tijdje d'r nagels in het tapijt en sleepte zich zo over de grond, Lies rolde in 't rond en Minne viel tijdens haar dramatische 'ik sleep mij over de zetel heen processie' gewoon van de zetel. :catscratchhead
Ik heb 't telkens van miserie afgedaan.
Moet ik gewoon doorbijten of doe ik hen een trauma aan ?
Groetjes van Marjan en pootje van Lies, Bas, Minne en  Pixie.
  Duizenden jaren geleden werden katten aanbeden als goden. Katten zijn dit nooit vergeten...

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#2 Geplaatst 07 mei 2013 - 18:15

Ik zou het elke keer heel even aan doen om ze te laten wennen en misschien afleiden met een hengeltje of zo
Lukt het niet, gewoon wachten tot ze buiten kunnen zonder tuigje ;)

Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 07 mei 2013 - 18:32

Doe dat tuigje dagelijks effe aan, eerst 5 minuten dan kwartierke en zo wat verlengen ze zullen er wel gewend aan geraken. Vroeger toen mijn katten nog uit de tuin mochten liet ik ze ook eerst wennen met een tuigje. Zo konden ze de boel verkennen en geur afgeven zodat ze weten van haja hier is mijn thuis. Blijf wel toezicht houden als je ze aan een tuigje uit laat want ze kunnen rap verstrikt geraken en zich letterlijk eraan ophangen. Geef ze ook een snoepje elke keer je het tuigje aan doet, zo gaan ze het ook zien als iets goeds.

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 mei 2013 - 08:29

Pfff, je hebt nog geluk, ik krijg het tuigje zelfs niet aan bij onze twee kerels, en ondertussen weten ze heel goed wat ik wil proberen dus ze spurt al als een gek weg als ik nog maar aankom vol goede moed met het tuigje :louche:

Inge91
Inge91
  • 12.579 berichten

#5 Geplaatst 08 mei 2013 - 11:33

Bekijk berichtfieke0509, op 08 mei 2013 - 08:29, zei:

Pfff, je hebt nog geluk, ik krijg het tuigje zelfs niet aan bij onze twee kerels, en ondertussen weten ze heel goed wat ik wil proberen dus ze spurt al als een gek weg als ik nog maar aankom vol goede moed met het tuigje :louche:

:lachen:

Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 08 mei 2013 - 12:34

:lachen: Fun verzekerd :lol:

Gewoon elke dag eventjes het tuigje binnenhuis aan doen en dan zouden ze dit na een tijdje wel gewoon worden. :)

wilver
wilver
  • 5.237 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 mei 2013 - 13:23

Bekijk berichtMarjananas, op 07 mei 2013 - 16:53, zei:

Halverwege juli gaan mijn vriend en ik samenwonen.  We hebben een huis gekocht met een groooote tuin en daar zouden de katten buiten kunnen.  Ik weet dat ik ze de eerste 4 weken moet binnen houden om ze te laten beseffen dat daar hun nieuwe thuis is.  Maar het jammere van de zaak is dan wel dat ze gewoon een stuk van de zomer missen.  Ik had gedacht om ze aan een tuigje in die 4 weken de tuin laten verkennen.  Vandaag heb ik van die tuigjes gekocht en heb er eentje uitgepakt en bij alle drie uitgeprobeerd.  Alle drie vertonen ze eerst hetzelfde gedrag, ze vallen gewoon om.  Bas zette na een tijdje d'r nagels in het tapijt en sleepte zich zo over de grond, Lies rolde in 't rond en Minne viel tijdens haar dramatische 'ik sleep mij over de zetel heen processie' gewoon van de zetel. :catscratchhead
Ik heb 't telkens van miserie afgedaan.
Moet ik gewoon doorbijten of doe ik hen een trauma aan ?

:slach:  :slach:  sorry Marjan! Ik moest echt lachen  :lachen:  ik kan het mij al zo voorstellen  :catrollover

Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 mei 2013 - 19:58

:ha hoe herkenbaar! Bruce had ook precies de vallende ziekte toen we hem dat probeerden aan te doen. Wij zijn daar eigenlijk dan gewoon mee naar buiten gegaan en daar kwamen er zo veel indrukken op hem af dat hij hem dat eigenlijk niet meer aan trok dat hij een tuigje aan had. Maja achteraf gezien was dat eigenlijk wel een risico.

Veel succes alvast. Ik denk ook dat een langzame gewenning en het geven van snoepjes het beste gaat werken.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 11 mei 2013 - 08:34

Hier laat ZIggy zijn tuigje zonder problemen aandoen, maar als ik het riempje eraan vastmaak sluipt hij over de grond, en als ik hem mee naar buiten neem en hij hoort een geluidje raakt hij helemaal in paniek en begint hij zelfs te hyperventileren. Mojito wil haar tuigje helemaal niet aan en gaat dus telkens lopen als ik er mee aankom. De anderen gaan zonder tuigje naar buiten.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 12 mei 2013 - 21:41

Ik heb in nog kleinere stapjes gewerkt. Van tuigje laten zien tot eens proberen aan te doen, tot aan en meteen uit, tot even aanhouden, tot gaan wandelen in huis, tot wandelen buiten,.... zoiets ongeveer. Telkens met veel snoepjes en lieve woordjes. Dit waren kittens, dat wel. Jaro werd zowat gek en begon rond te springen. Die heeft uiteindelijk ook niet geleerd om aan het tuigje buiten te gaan omdat ik vind dat ik buiten niet genoeg controle over hem ga hebben. Sammetje is klein en niet zo sterk. Als die panikeert kan ik hem nog net aan, dan kan ik hem nog juist vasthouden (met alle krabben enz. vandien).