Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin gesteriliseerd na dekking, toch zwanger?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Rayaatje
Rayaatje
  • 36 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 mei 2013 - 14:05

Hallo iedereen !

Ik ben bezorgd over mijn kattin, Raya.
Ze is een aangespoeld katje van ongeveer 1 jaar. Ze kwam bij ons op 15 maart. Op zondag 7 april (2013) werd ze gedekt. We weten niet of ze hiervoor al gedekt geweest is of niet. We denken van niet. Ik was meteen ongerust, want wil geen ongewenst nestje.
Op woensdag 10 april werd Raya rond de middag gesteriliseerd.

Nu vroeg ik me af:

1) De DA zei, terwijl hij een document invulde op zijn computer: 'verwijderen eierstokken'. Wordt de baarmoeder niet verwijderd?

2) Nu eet Raya erg veel en ligt veel op haar gemak op een kussentje. Als ik goed kijk, is het alsof ze wat dikker is, maar dit kan schijn zijn. Kan ze toch zwanger zijn omdat ze gesteriliseerd is NA dekking?

Ik hoop dat iemand wat informatie en helderheid kan brengen, want ik ben echt niet op mijn gemak. (en als student die de examens nadert, is dit niet zo aangeraden)

Alvast bedankt !

Ineke

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 10 mei 2013 - 14:27

Het is verschillend per da of de baarmoeder standaard wordt verwijderd of niet. In dit geval zou ik zeggen dat het niet is gebeurd, vraag het even na bij je da, dan weet je het zeker ;)

Als ze voor castratie is gedekt en de baarmoeder is niet verwijderd, dan kan ze inderdaad zwanger zijn. Aankomen kan ook door castratie komen, de meeste katten komen dan aan.

zoek naar signalen van zwangerschap. dikker worden is daar 1 van, maar de giveaway voor een zwangerschap is toch dat de tepels dikker en roze/rood worden en dat het haar bij de tepels gaat wijken. Als je echt 100% zekerheid wil dan kun je een echo laten doen.

ALS ze zwanger is dan is er een verhoogd risico voor deze kittens, vanwege de narcose die ze helemaal aan het begin heeft gekregen.
Je kunt overwegen om de baarmoeder (met eventuele kittens) dan alsnog te laten verwijderen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 10 mei 2013 - 14:46

Dat is wel een goeie vraag! Zou toch de dierenarts even bellen dan heb je gelijk zekerheid.
Super dat je haar een thuis hebt gegeven !!!

sorry laatste keer

Rayaatje
Rayaatje
  • 36 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 mei 2013 - 17:39

Voor zover we kunnen zien, zijn haar tepels nog altijd licht roze... en het is ondertussen al meer dan vier weken geleden dat ze gedekt is dus...
Ik heb het voor en na de sterilisatie meermaals gevraagd aan de DA of ze nog zwanger kan zijn, en die zei van niet.
Toch heb ik mijn twijfels... Ik zal het binnen een maandje wel zien zeker :-(

PS: bedankt voor de reacties !

Bewerkt door Rayaatje, 10 mei 2013 - 17:40.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 10 mei 2013 - 19:16

tja, zolang die baarmoeder blijft zitten kan het dus wel. Als je het echt zeker wilt weten laat je best een echo maken.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Rayaatje
Rayaatje
  • 36 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 28 mei 2013 - 14:20

update: Raya zal waarschijnlijk niet zwanger zijn. Ze is niet dikker geworden, en haar tepels zijn nog altijd lichtroze