Spring naar inhoud

- - - - -

Abces?!?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Sloeberke
Sloeberke
  • 187 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 10 mei 2013 - 16:18

Ik denk dat mijnen kleinen peanut met een abces zit op zijn onderlip.
De laatste tijd hebben die 2 hier echt het vechten in hun vel en ik denk dat peanut het onderspit heeft moeten delven.

3 dagen geleden leek het me een wondje die wat ontstoken was en ik ben dit beginnen ontsmetten met isobetadine mondwater
omdat hij er af en toe aan likt.
Nu zitten er precies 2 kleine bultjes op waarvan ik het idee heb dat er 1 open gegaan is toen ik aan het ontsmetten was.
Dit blijf ik in ieder geval doen en moest het erger worden ga ik eventjes langs de DA ...

Nu vroeg ik me af hoe een abces er ongeveer uitziet voor dat hij openspringt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 10 mei 2013 - 16:34

Het ziet er uit als een dikke bult/enorme zwelling. Het is ook zeer pijnlijk.

Een abces die uit zichzelf openspringt laat een groot gat achter, is het maar een klein wondje waar viezige etter uit komt dan bestaat de kans dat het te vroeg sluit en er terug een abces vormt.

In en rond de mond kan zorgelijk zijn en voortkomen uit ontsteking aan tandvlees of slechte tanden.

Bij de dierenarts kunnen ze het abces open snijden en uitspoelen, de wond moet een paar dagen open blijven zodat alle viezigheid er uit kan.

Als je het niet vertrouwd zou ik toch even naar de da gaan, bij ontsteking en herstelling van een abces schrijven ze altijd antibiotica voor.

Veel beterschap!

sorry laatste keer

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 10 mei 2013 - 16:44

ik zou bij een abces ook naar de DA gaan. Een abces is idd een pijnlijke zwelling. als die naar binnen uitbreekt kan dat ervoor zorgen dat de kat  ernstig ziek wordt en zonder ingrijpen zelfs kan sterven (als dat tot een bloedvergiftiging leidt).

Bewerkt door wea, 10 mei 2013 - 16:45.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 26 juni 2013 - 21:25

Over abces gesproken, was alweer raak vandaag.

Vanmiddag komt Oscar binnen en loopt in slow motion, komt naast me zitten en blijft me aankijken met grote pupillen.
Wist direct dat er iets aan de hand was maar zag niks aan hem.
Hij gaat naast me liggen en tilt zijn linker been op en kijkt me aan. Ik geef hem een aai en hij gaat trillen met dat linker been.
Ineens begint hij zich voorzichtig te wassen in zijn zij.
Ik kijk even goed op het plekje die hij aan het wassen was en zie een open wonde van een 2 tal cm.
Geen bloed zag er schoon roze uit zijn velletje, kwam ook al geen viezigheid meer uit.

Snap niet dat hij de dagen hier voor nergens last van had, heb hem vele keren in mijn armen gehad en hij was actief mee aan het spelen. Raar dat hij nu pas mankt en pijn toont.

Heb hem met moeite een spuitje metacam gegeven, terwijl ik een tabletje met ab aan het pakken was is hij terug naar buiten gegaan en heeft zich verstopt in het hooi in het kippenhok. Hij heeft de hele namiddag geslapen tot ik hem wakker ging maken tegen 8 uur. Metacam leek goed werk te doen want hij lag op die kant met het wondje.

Hij is wel uit gekomen en is nu over het muurtje gesprongen, hoop dat hij er terug op kan want hij liep nog een beetje voorzichtig.

Metacam helpt dus erg goed met de pijn, hoop dat ik hem straks nog zijn pilletje ab kan geven. Maak me niet erg zorgen over het abces, heb er hier al vele meegemaakt, deze was flink open en schoon, geen kans dat het nog eens dicht gaat zitten en een nieuw abces kan vormen. Als hij straks binnen is ga ik het nog eens goed bekijken, schoon maken met steriel water en ontsmetten.
Hij zal hoop ik tegen morgen al geen pijn meer hebben, blijf nog wel de ab geven heb wel nog voldoende ab liggen voor 2 weken.

Zal eens gaan zien of mijn kleine zielige mannetje al naar binnen wilt.

Was wel ongerust voor ik het wondje zag, dacht eerst dat hij iets verstuikt had of zo. Ben al blij dat ik het herkent heb en nog voldoende medicatie in huis had voor herstel na abces. Zie me niet zo rap met hem naar een da gaan, hij is nog nooit ziek geweest en na zijn castratie nooit naar de da gemoeten, hij komt aan huis als ze allemaal inge├źnt worden.
Hoop dat hij vlug hersteld en we alsnog niet moeten gaan. Al een goed teken dat hij nu al weer aan de wandel is.
Zal hem nu binnen gaan halen.

sorry laatste keer

Nivo
Nivo
  • 6.365 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 26 juni 2013 - 22:23

Vond hem terug in het hooi, vond het zielig dat hij zich zo weg stak, hij moet zich echt niet prettig voelen.
Denk dat hij onraad ruikt in de vorm van pilletjes forceren. Na veel aanmoedigen is hij uit gekomen en heeft een beetje liggen rollen en kopjes geven.
Heb hem naar binnen gedragen en hem op tafel bij zijn eten gezet. Hij had erge honger heeft meer als 100gram kippenhartjes op, wat aan het natvoer gelikt en melkje gedronken. Nu ligt hij te slapen met snurken en al.

Het pilletje zit er nog niet in, had het verstopt in een kippenhartje maar dat proefde hij dus en liet het weer uit zijn mond vallen.
Laat hem nu even met rust, voor ik zelf naar bed ga probeer ik het nog een keer.

Wondje zag er nog steeds erg schoon uit, straks ook nog eens extra ontsmetten

sorry laatste keer