Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe poes blaast en gromt naar andere poes! Wat nu?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Kiki13
Kiki13
  • 3 berichten

#1 Geplaatst 13 mei 2013 - 10:27

Goedemorgen,
Onze poes van 6 maanden oud heeft er een nieuwe vriendin bij uit het asiel alleen blaast en gromt deze laatste voortdurend naar de andere. De eerste dagen was het vooral van twee kanten die vijandigheid maar sinds twee dagen blaast de ene( onze eerste)  niet meer en wil eigenlijk graag contact zoeken. Maar zodra de andere ( nieuwe) ze ziet is het blazen en grommen. Hoe pak ik het aan?
Alvast dank voor uw hulp

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 13 mei 2013 - 10:30

Rustig aandoen, geef ze wat tijd. Kan je weinig, vind ik aandoen. Ze zullen wel naar mekaar toenadering zoeken, maar bij de éne duurt het al wat langer dan bij de andere.

Kiki13
Kiki13
  • 3 berichten

#3 Geplaatst 13 mei 2013 - 10:49

Alvast dank dat is wat de opvang mama uit het asiel ook heeft gezegd. Het is gewoon zo zielig voor onze eerste poes omdat ze echt contact zoekt en de andere gromt en blaast alleen maar. Ze is wel wat ouder en exact weet je niet wat die kat al allemaal heeft meegemaakt ze was nochtans samen met een andere maar ook zij waren niet close.

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 mei 2013 - 10:56

Ik zou ze niet direct bij mekaar zetten. Ze moeten eerst wennen aan elkaars geuren. Best in een aparte ruimte zetten en mandjes uitwisselen. Na enkele dagen de deur op een kiertje zetten zodat ze mekaar wel kunnen ruiken maar niet zien.
Spelen met hun geeft ook de nodige afleiding en een hoge krabpaal zodat ze zich veiliger voelen. Met veel geduld komt dit wel inorde.
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 13 mei 2013 - 11:26

Hoe zou je zelf reageren? Alles is nieuw, de geluiden, de omgeving, de mensen en andere kat...
Je zou zelf gestrest zijn. Geef het tijd en speel veel met beiden, bv een hengeltje of laserlampje is soms een grote hulp zo spelen ze soms samen zonder dat ze het echt gezien hebben. En beloon tss door met een kattensnoepje.

En vergeet niet, niet alle katten gaan sociaal met mekaar om als ze mekaar al dulden sta je al ver.
Geduld het komt wel in orde.

Kiki13
Kiki13
  • 3 berichten

#6 Geplaatst 13 mei 2013 - 12:40

Dankjewel allemaal voor t advies

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 13 mei 2013 - 15:23

ik zou ze uit mekaar halen en apart zetten.
een weekje of 2 zo houden tot alles weer kalm is.
dan langzame introductie doen: dus geurtjes uitwisselen en associeren met lekkers
en het dan langzaam opbouwen

op die manier vergroot je de kansen maximaal voor een sucessvolle introductie.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 13 mei 2013 - 15:30

hier heb ik nooit de katten (heb er drie) uit elkaar gehaald... ons indy is een kat op haar eigen en met de kater die reeds hier was ging het van de eerste dag reeds goed... de derde kwam (kleine kitten) en indy blies en zocht geen toenadering tot de kitten dit heeft meer dan een jaar geduurt dat ze de derde onze brit negeerde of blies... nu zijn het dikke maatjes die twee... gewoon laten doen ze gaan elkaar wel uit de weg.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 13 mei 2013 - 17:27

katten zomaar bij mekaar zetten is een risico nemen omdat katten geen verzoeningsgedrag hebben. Je moet ten alle tijden vermijden dat ze in een conflict geraken waar ze niet meer uit geraken. Eens ze in zulk conflict zitten heb je heel wat meer werk om dat weer in orde te maken.

wat je in zulke gevallen meestal dan zal zien is dat ofwel 1 kat verdwijnt en een andere thuis gaat zoeken als ze buiten kunnen
ofwel kunnen ze niet buiten en zal 1 kat enkel nog door het huis durven als de andere kat niet in, de buurt is

het is niet dat ik zeg dat het nooit lukt om ze plof bij mekaar te zetten en hopen op het beste, ik zeg enkel dat je hiermee een risico neemt en dat er manieren zijn om dit risico dat ze in een regelrechte oorlog komen drastisch te verkleinen.

Maar dat maakt ieder voor zichzelf uit en het karakter van de katten speelt hier ook een rol, maar het veiligste advies om nu te geven aan de TS  is een langzame introductie doen.

Bewerkt door wea, 13 mei 2013 - 17:28.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...