Spring naar inhoud

- - - - -

Depressief door Prednison (Prednoral)?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 mei 2013 - 11:31

Hallo Allemaal,

Na constatering van de auto-immuun ziekte myositis (ontstekingen aan de spieren) ben ik een paar weken geleden begonnen met een prednison behandeling. Deze bouwt af, maar mijn kat is echt mijn kat niet meer. Hij lijkt depressief is erg sloom. Drinken en eten doet hij goed, maar spelen wil hij niet meer. Hij slaapt bijna de hele dag, tis net alsof in een een paar weken 20 jaar ouder is geworden. Nu weet ik dat dit van de prednison kan komen, maar ik hoop echt dat het minder wordt.

Heeft iemand die prednison heeft gegeven dit ook bemerkt?
Iemand misschien nog tips om hem iets op te vrolijken?

Groetjes Miriam

Undomiel
Undomiel
  • 247 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 20 mei 2013 - 19:47

Prednison = cortisone , dit laat je bloedsuikerspiegel stijgen en daar wordt je loom van, slaperig. Als de behandeling gaat afbouwen wordt hij wel terug de oude hoor.
:catwalk :catwalk

Mauricke
Mauricke
  • 5.496 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 21 mei 2013 - 11:13

Ik heb vroeger ook cortisone gegeven aan een katje. Bij haar was het ook beter na de behandeling. Veel beterschap. :duim:
:catwalk Als een dakloze kat kon spreken zou ze waarschijnlijk zeggen: "geef me een schuilplaats, voedsel, gezelschap en liefde en ik zal je kameraadje voor het leven zijn". :catwalk

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#4 Geplaatst 22 mei 2013 - 00:14

Undomiel, op 20 mei 2013 - 19:47, zei:

Prednison = cortisone , dit laat je bloedsuikerspiegel stijgen en daar wordt je loom van, slaperig. Als de behandeling gaat afbouwen wordt hij wel terug de oude hoor.

als onzen diddl cortisone moet nemen/krijgen dan is die net ontzettend actief plots terwijl hij normaal gezien net heel loom is
Hij eet zich dan ook te pletter
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 22 mei 2013 - 00:26

lathyrus, op 22 mei 2013 - 00:14, zei:

als onzen diddl cortisone moet nemen/krijgen dan is die net ontzettend actief plots terwijl hij normaal gezien net heel loom is
Hij eet zich dan ook te pletter

Kan ik me voorstellen. Ik heb zelf prednison geslikt en zonder het medicijn was ik dus doodziek en moe en kon echt niets doen...vanaf dat ik prednison slikte was ik juist heel actief en voelde ik me meteen goed.

Taco heeft een tijdje geleden ook prednison geslikt..hij was daarvoor ook ziek en lusteloos enzo, vanaf dat hij prednison slikte ging het weer goed met hem...hij heeft het iets van 3 weken gekregen...eerst week elke dag een pil...toen elke dag een halve en toen om de dag een halve. Hij is verder nooit depressief of sloom geweest met het afbouwen...maar het zou kunnen bij jou kat dat het afbouwen misschien toch te snel gaat ofzo...en ze weer last krijgt. Ikzelf moest ook afbouwen met de prednison en toen ik op de laagste dosis zat toen ging het mis bij mij...dus misschien is dat bij jou kat ook het geval? Krijgt je kat nog andere medicatie ernaast?
Geplaatste afbeelding

Miriam1982
Miriam1982
  • 119 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 22 mei 2013 - 16:36

He bedankt voor de antwoorden!
Hij krijgt naast de prednison geen andere medicijnen.

Had even de da gebeld om te checken en het kon inderdaad dat hij sloom wordt van de prednison. Ik houd het gewoon even in de gaten, elke twee weken gaat de dosis omlaag dus dan zou hij steeds wat actiever moeten worden.
Hij was voor de medicijnen heel actief, maar had gewoon pijn. Dat merkte je wanneer je hem oppakte en op sommige plekken aanraakte. Die pijn lijkt nu bijna te zijn verdwenen, mag hem nu overal aaien en hij reageert er niet meer op. Dus dat is al een hele vooruitgang. Tevens is zijn jeuk/allergie ook ineens verdwenen.